Gå til innhold
Arkivverket

[#30454] Barn født utenfor ekteskap


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar til nå kommet over flere aner som er født utenfor ekteskap, og hvor foreldrene ikke senere har giftet seg.I flere tilfeller har den oppgitte barnefaren er helt vanlig navn, og er gjerne tjener på en gård som jeg ikke har klart å stadfeste noe slektskap til.Er det noen med mer erfaring enn meg som har noen gode råd og tips til hvordan man kan med sikkerhet finne rett far.Det er kanskje noen fedre som man bare må gi opp, jeg liker ikke det da :-)Har søkt på dette forumet etter andre debatter om samme emne, uten å ha fått avklart så mye synes jeg.De barna jeg har kommet over er født på 1800 tallet.Takknemlig for all respons.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis det er såpass lenge siden (tidlig 1800-tall eller før for første gang, senere for gjentatt) at det var straff for leiermål, vil du kunne finne fullt navn etc. for begge i dommen. Et forholdsvis lett sted er å lete er i regnskapet over innbetalte bøter, det såkalte 'Sikt- og sakefallsregister' som i hvert fall for byene er i Riksarkivet (Rentekammeret, Byregenskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk for tipset. Disse registrene finner bare på Arkivene de da? Det er ikke mulig å fjernlåne disse?Tar gjerne i mot flere gode råd.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Fra en gang ut på 1800-tallet fikk barnefedrene plikt til å betale bidrag. Av og til finnes det materiale hos amtmannen om slike saker, men slett ikke alltid. Man må henvende seg til det enkelte statsarkiv for å se på slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Ad innlegg 4: Hvilken amtmann? Amtmannen der barnefaren eller barnemoren bodde? (Som kjent var de ikke alltid bosatt på samme sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Trolig barnemorens bosted. Men jeg har bare to slike saker å vise til personlig: I det ene tilfellet var det noe å finne, i det andre tilfellet ikke. Kanskje har andre mer å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei til dere alleTusen takk for hjelp og respons.Det blir vel en tur til arkivene for å se etter fedrene.Jeg har i alle tilfellene et navn på faren, utenom en. Navnene har jeg funnet i dåpsinnførslene. På den siste har jeg et farsnavn fra barnets vielse.Litt ergerlig å måtte stoppe opp på disse.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Min erfaring er at konfirmasjonsopplysningene svært ofte er en ren gjengivelse av data ved dåpen, helt ned til farens yrke ved dåpstidspunktet, dvs. at en evt. endring av yrke ikke er tatt med. Dette har jeg funnet selv der foreldrene var gift.Jeg tror likevel det kan ha vært lokale variasjoner, og at konfirmantlistene på bygdene ofte har hatt med mer reelle opplysninger om foreldrene, f.eks. om en eller begge var døde på konfirmasjonstidspunktet, enn det jeg har funnet i byene (Bragernes og Kristiania, men kanskje andre byer var bedre?).Dette er bare ment som noe man bør ha i bakhodet, og man bør absolutt sjekke konfirmasjonsopplysningene i tilfelle det kan stå noe nytt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hi! Be sure to look over on the very right side of the baptism page to see any notes that were written. Also, the note above about konfirmasjon is a good one. I have seen more than one case where by that time the child has been told 'the truth'! Too bad we don't have DNA sources :-). Til lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En kvinne som fikk 3 barn med forskjellige fedre uten at hun ektet noen av dem, ble midt på 1800-tallet straffedømt. I et slikt tilfelle i min egen anerekke fant jeg mye interessant i prestearkivet (for kvinnens sogn) og i rettsprotokoll (også på kvinnens hjemsted, selvsagt). Rettsapparatets folk skrev til presten og ba oppgitt fra kirkebokens innførsler hvilke barnefedre kvinnen hadde oppgitt. Mennene gjorde man visst intet med i slike tilfeller, bortsett fra at man kunne ilegge dem en viss bidragsplikt - liten og ofte noe kvinnen så lite til. Mitt tilfelle er fra 1860- og 1870-årene i Sandar. Jeg fant tilfeldigvis et lignende tilfelle i Larvik. Og Statsarkivet er stedet! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Det er en database som viser leiermål i Norhordaland,Kenneth Bratland: Leiermål i Nordhordland 1691-1760. LenkeEr et mulig supplement til andre oversikter.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg har gått igjennom mine papirer igjen, og det er noen konfirmasjoner jeg ikke har fått sett på. Takk for tipset.Hi Margaret: Thanks also to you. I shall go through the baptism again. I can possible have overlooked something there.Jeg har i min anerekke barn født utenfor ekteskap i Vestfold, Østfold, Akershus og Sverige. Når det gjelder Vestfold er nok en tur til Kongsberg påkrevd. Østfold og Akershus krever en tur til Oslo.Når det gjelder det barnet i Sverige, har jeg hatt Genline-abonnement og sjekket ut prestens kirkelige regnskaper uten å finne noen bot på foreldrene. Konfirmasjonen hans har jeg ikke funnet. Mulig den ikke er filmet av Genline. Skal sjekke ut dette.Igjen takk til dere alle.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenVi skrev visst nesten samtidig vi Roald.Tusen takk for lenken. Skal ta vare på den. Min mann har slekt fra Vestlandet, og den kan vise seg nyttig.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloLeste gjennom endel tingbøker her på nettet og fann følgende dom i en sak emllom en enkemann og hans avdøde sønns enke. Her ble det betegnet som blodskam. Saken er hentet fra Nordhordland tingbok i 1789. Sommer Tinget for Sartors Skibreede 1789 Aar 1789 den 27de Aprilis blev paa Tingstædet Tøsøen holdet Sommerting for Sartors Skibreede af Sorenskriveren Justisraad Haberdorff i Nærværelse af de ved nestleden Høsteting tilnævnte 8 Laugretsmænd, som her foran ere anførte f: 302 og fremlagde Attester om at have aflagt deres Eed som Laugretsmænd. Ved Tinget var tilstæde Hr: Foged Unmack.Ny Sag Fogden imod Ole Engelsen Bildøen og An/n/e Ols Dotter ibm: Hr: Foged Unmack anmeldte med mundtlig Varsel til dette Ting at have indkaldet Ole Engelsen Bildøen og Enken efter hans afdøde Søn Engel Olsen, Anne Ols Dotter for med hinanden begangne Blodskam at liide Dom til Undgjældelse {og Søgemaalets Omkostning at oprette}, ligesom og den i Følge Amtets Ordre for de Tiltalte beskikkede Defensor Lensmand Peder Knudsen Tøsøen er kaldet til Sagen, og fremlagde den fra Sognepræsten Hr: Fleischer indløbne Anmeldelse og Attest af ministerialbogen om den/n/e Forbrydelse af 5te April indeværende samt Amtets Actions Ordre af 10de sam/m/e, hvorefter han begjærede Forbrydernes Tilstaaelse herom indhentet. Bemelte Actions Ordre og Attest blev inden Retten oplæst og indtagen her. Forbryderen Ole Engelsen Bildøen og Enken Anne Ols Dotter mødte begge vedtoege lovlig Varsel og tilstoed det i Sognepræstens Attest anmelte Svogerskab imellem dem og at have begaaet tilsam/m/en den paasøgte Blodskam, med dette Tilføyende, at det var et død født {Foster} Barn, som hun havde avlet med hendes afdøde Forlovede Engel Olsen, der var en ægte Søn af hendes seenere Barne Fader Ole Engelsen Bildøen. Hr: Fogden fremlagde dernest til Inddragelse i Acten den originale Bevilling under 25de Maji 1787 for Enken Anne Ols Dotter at hun skulde ansees for ægte Kone efter hendes afdøde Forlovede Engel Olsen Bildøen, og det med ham avlede Barn for ægte Barn, saaog den om Forbrydernes vita ante acta(?) fra Sognepræsten indhentet Attest under Dags dato og da Forbrydelsen saaleedes er tilfulde afbeviist og tilstaaet, indlod han Sagen Dom med Paastand at de begge derfore maae ansees efter Lovens 6 – 13 – 14de med Livs straf og {hendes} deres Kroppe tillige at brændes Bemelte Bevilling og Præste attest indtages her saalydende. Den beskikkede Defensor Lensmand Peder Knudsen Tøsøen mødte og fremlagde sit Forsvars Skrift for de Tiltalte af Dags dato, hvortil han henholdt sig, og som her bliver at indtage. Derpaa blev af Dom/m/er og Meddomsmænd saaledes eensstem/m/ig for Ret kjendt Dømt og Afsagt Likesom corpus delicti er afbeviist ved den fremlagde Attest af Ministerialbogen, saa er og Forbrydelsen godtgjort ved begge de Tiltaltes egen frivillige Bekjendelse inden Retten, at \Enken/ Anne Ols Dotter Bildøen, der tilforn var forlovet og havde avlet Barn med afdøde Engel Olsen Bildøen, efter hvilken hun har erholdet Kongel: Bevilling at ansees for ægte Kone, har siden begaaet den paasøgte Blodskam med den/n/es Fader Enkemand Ole Engelsen Bildøen; Thi tilfindes bemelte Ole Engelsen Bildøen og Anne Ols Dotter Bildøen i Følge Lovens 6 – 13 – 14 confereret med 3die B: 18de C: 9de Art: 4de og 5te Afdeeling, for saadan deres tilsam/m/en begangne Blodskam at halshugges og deres Kroppe derefter at brændes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen RoaldDette var interessant lesning. Tingbøkene er nok absolutt verdt å se i. Har gått igjennom de konfirmasjonene jeg manglet, uten å finne noe mer dessverre. Det så faktisk ut som om det var gjentakelse av informasjonen fra dåpen. Kun på en fikk jeg i tillegg til farens navn, også yrket hans.Jeg får lete mer, så dukker det kanskje opp noe.Igjen takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.