Gå til innhold
Arkivverket

[#30455] Gråsteinsmurer Hans Christian Hansen f. 7.6 1875 fra Klemetsrud


Gjest Stein Erik Maurice
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Jeg leter etter informasjon om min oldefar Hans Christian Hansen f.7.6.1875 d.17.12.1960. Han var gift med Gurine f.4.3.1885 d.1952 fra Odalen. Sammen fikk de barna Gulborg (min mormor), Kåre, Gunnar, Agnes, Arne og Christian som alle tok navnet Tolster.Hans Christian skal ha vært en veldig kjent gråsteinsmurer, og bl.a. den fine murhelingen i Brattbakken på Bekkelaget er det han som har laget.Hans Christian hadde søsken, de jeg vet om var: Anna Henriette, Kamilla og Olaf (de bruke Korneliusen til etternavn).Hans Christian sine foreldre tror jeg het Kornelius Hansen og Ingeborg Abrahamsen (som hadde en ugift søster som het Torine Abrahamsen).Hans Christian skal være født på 'Stupin' ved gården Solbakken.Håper noen kan hjelpe meg!Mvh,Stein Erik Maurice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Er det ingen som har noe informasjon? :-(!Hans kone Gurine står som Gurine Karlsdatter Nergård på Gulborg Tolsters fødselsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Hei! Har du søkt etter ham i FT og i FS (Family Seach) ? Hvor bodde han i 1900,- Kristiania eller Aker (Klemetsrud)?Han skal være født ved Solbakken, sier du,- hvilken kommune ligger det i?Mvh Ragnhild :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Eneste slektning på den siden av slekta bor midt i dette kartet: Lenke , og hun pekte rett nordover og sa 'borti der en plass'.Jeg har søkt litt i FT og på FS, men jeg finner ikke noe som virker riktig.Takk for hjelpen!Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Gulborg var født i 1909 i Sør Odal, mens de andre barna (alle yngre) var født på Bekkelaget i Oslo.En slektning tror Hans C. møtte Gurine der på en jobb. De flyttet nok til Oslo ganske kjapt etter at Gulborg var født.Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du lett etter vielsen og dåpen i S-Odal?Tror du må lete i Ø.Aker. Nordstrand menighet ble utskilt fra Ø.Aker i 1906. I 1937 ble Nordstrand delt i 2 =Nordstrand og Bekkelaget. Se kirkebøker for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Solbakken ligger _sør_ for kartutsnittet det henvises til i innlegg 4, klikk én gang på nedpilen så finner du den. Myrpartiene sør/sørvest for Solbakken heter Stupinmosen, navnet skal være etter den gamle husmannsplassen Stupin. I 1771 var Stupin husmannsplass under Store Stensrud.Hvis Hans Christian Hansen ble født på Stupin, er han sannsynligvis døpt i Østre Aker kirke. I så fall kan dåpen hans finnes i kirkeboka for Østre Aker menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Berit og Gunnar,Takk for hjelpen saa langt! Kan jeg finne kirkeboka for Ostre Aker paa biblioteket, eller hvor henvender jeg meg?Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Plassen Stupin skiftet navn til Solbakken omkring 1900 da den ble kjøpt av slekten som bor der i dag. I søndre Aker ble det benyttet flere kirker. Beboerne på Stupin brukte bl.a.Oslo Hospital, men Aker kan være mest aktuell da Oslo Hospital ble innlemmet 1823-61. Hvis du ikker finner noe her ,ta en titt på Vår Frelsers menighet. Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan gå på Deichmanns hovedbibliotek. Eller kanskje det er et bibliotek i nærheten av deg som har utstyr til å lese film og som kan bestille inn for deg. Men det raskeste er nok Deichmann om du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Odd og Berit,Da tar jeg meg en tur til Deichmann til uken. Takk for hjelpen.Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Stein Erik Maurice

Hei igjen,Jeg har ikke fått vært på Deichmann ennå, men jeg fant følgende gamle militærkart hvor Stupin er avtegnet:[url=" 13x180491.jpg?PHPSESSID=eb64b21cd8bc254e finnes også mange andre interessante kart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei igjen,Da fant jeg det:Fra Østre Aker minsteralbok 3 1869-1875 Slide 3/14:' 138. f.7.6.1875, d.11.7.1875 Hans Kristian ÆgtefødtFar: Slagter Kornelius Hansen Mor: Hustru Ingeborg Marie Abrahams datter (Bratli under Stensrud)Faddere: Anton Hansen, Maren Abrahamsdatter og Helene Hansdatter.Foreldrene giftet seg i 1871.'Kan noen finne denne Kornelius eller Ingeborg?Mvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Ja Hanne, det er jo mulig. Takk for hjelpen. Da har jo han vært gift før tydeligvis.Det viser seg at Ingeborg også giftet seg igjen, med en Theodor Johansen Solli eller Theodor Solli Johansen?Mvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.