Gå til innhold
Arkivverket

[#30456] Mellomnavnet 'Maurice' sitt opphav på Kongsberg

Gjest Stein Erik Maurice
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Min bestefar William Maurice Hansen f.14.11.09, d 15.5.1991 tok Maurice som etternavn i voksen alder. Hans foreldre var Kristian Hansen (telegrafist) og Alma Pedersen. Kristian Hansen var fra Kongsberg, 11 barn (1ste i andre ekteskap) av bakermester Hans Kristian Hansen og Severine Thomasdatter.Vi er ikke sikre på hvordan han fikk navnet 'Maurice' til mellomnavn.Min far mener å ha hørt noen snakke om noen franske soldater som hadde bosatt seg på Konsberg, kan disse være involvert?Det er ikke sikkert det er noen 'god' historie bak, men hvor kom navnet Maurice fra?Mvh,Stein Erik Maurice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Min far sier at han har hørt at noen av Napoleons (!!!) soldater strandet langs kysten og etterhvert bosatte seg i Kongsberg. Dette høres ut som et tynt sport men, noen ideér?Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det med Napolions soldater som opphav til navnet var en artig historie. Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med å løse det spørsmålet.Lurer på om dette er telegrafisten fra Kongsberg, Kristian Hansen i Kristiania f. 13/9 1881 i Kongsberg? 1900-tellingen.LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I et arkiv må det vel finnes en søknad om navneendring, sikkert også med begrunnelse for hvorfor navnet var ønsket. Riksarkivet kan sikkert være behjelpelig med å opplyse hvilket arkiv det skal søkes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Takk for mye informasjon alle sammen.Når det gjelder årsaken til navneskifte var jo den at han het Hansen, og at han heller ville ha det mer unike Maurice som var hans mellomnavn. Dette var det han fortalte min far.Det er hvorfor han i det hele tatt fikk det mellomnavnet jeg lurer på.At William Maurice er vanlig i USA er vel ikke så rart. William er jo stammen for Bill og Will, samt at Maurice også er et vanlig navn, særlig blant svarte i sydøst.Det kan jo være at hans foreldre hadde hørt om denne kombinasjonen, og likte den?Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En ting var at han ville ha noe annet enn Hansen, men hvorfor nettopp Maurice? Det finnes jo en mengde andre 'unike' navn. Jeg vil ikke se bort fra at en søknad kan ha inneholdt en mer spesiell begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

Kan William Maurice Hansen vera i slekt med forfattaren Maurits Christopher Hansen (1796-1842?)? Hansen var styrar for middelskulen på Kongsberg, men er best hugsa som forfattar. Han blir m.a. rekna for å ha skrive den første norske kriminalfortellinga, Mordet paa Maskinbygger Roolfsen http://www.kloken.no/mauritsminibio.htm Mvh. Eli Randmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Kristian,Han var døpt 'William Maurice Hansen', slik at alt han gjorde var å ta sitt mellomnavn til etternavn og sløyfe 'hansen' navnet.Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Eli,Endelig en kjendis i slekta ;-)!Jeg tror nok ikke det, men jeg skal undersøke dette når jeg er tilbake i Oslo til uken.Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Stein Erik.Som 'Kongsbergenser i eksil' har jeg fulgt med på debatten din, og også prøvd å finne noe vedr. saken. Bakgrunnen for navnet kan jo være så mye, og det spørs jo litt hvor mye jobb du vil legge ned for å finne ut av det... :-)Et mulig tips kan være:- Er det flere døpte i kirkeboken i samme periode som døpes med utenlandske navn. Går de samme navnene igjen? Noen ledetråder her?- Er det innflyttere til byen som bærer dette navnet (gode venner av foreldrene, samfunnspersoner)?- Er det personer i samfunnslivet generelt som kan være opphav? Noen ledetråder i aviser?Beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp, men lykke til videre.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hallo Cathrine,Takk for tipsene, jeg skal se om jeg får tid til å 'gå i arkivene'.Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Stein Erik Maurice

Hei igjen,Etter å ha lett i de skannede kirkbøkene har jeg funnet min bestefars oppføring i kirkeboka for Tønsberg.LenkeHer ligger det en kommentar som det ser ut som har blitt lagt inn senere, om at det 24/2 ble gitt grønt lys for at Maurice kunne brukes som etternavn (tror jeg).I høyre kolonne står det referert til 'a.u. 67'. Kan dette være året Maurice ble offisielt godkjent? Min bestefar brukte det først senest i førtiårene som sitt etternavn.Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i søknaden om navneendringen, eller noen andre spor jeg kan følge opp?Mvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg har eksempel der det står:'ved Justisdep. bevilling av' og så dato. Har han søsken, så kan det også være reg. noe der.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hvor seilte telegrafisten? Kan han ha ønsket å oppkalle etter en kamerat fra sjøen?Tenkte på det fordi vi har mange sjøfolk i slekten...Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.