Gå til innhold
Arkivverket

[#30462] Peder Danielsen og Agate Rasmusdatter, Taule i Manger og familien??

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg leter etter Peder Danielsen Taule i Manger og Agate Rasmusdatter, født henholsvis ca 1751 og 1746 og deres etterkommere. Jeg finner Per Danielsen og Agate men med et helt annet etternavn? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeI Folketellingen 1801 finner jeg begge to med sitt rette nan og 2 barn Peder, 12 år og Danelle, 9 år. I FT 1865 er Danielle enke og finnes sammen med sønnens familie Kristian Nilsen på Frotjold i Manger.Kan det være feilskriving som er ute å går?Er der noen som kan gi meg gode tips om familien?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dåpen til Dannele Asseline i Manger i 1792, og det stemmer jo bra med alderen i 1801. Far er Per Danielsen, mor er Agate Absalonsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Mangfoed&gardpostnr=3536&merk=3536#ovre>Lenke Gårdsnavnet er Bratte Taule, i Sæbo sogn, hvor familien også bor i 1801. Også for brødrene Rasmus Lenke og Peder (Peer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Grethe Flood for ditt innspill. Disse fant også jeg, men mitt problem er at Peder er blitt til Per og Agate Rasmusdatter er blitt til Absalonsdatter? Det er grunnen til at jeg stusser og lurer på om Agate har skiftet etternavn og Peder fornavn?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Peder Danielsen gift 1778 i Gloppen med Agaathe Absalonsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=GLOPVIGD&gardpostnr=1756&merk=1756#ovre>Lenke Han er fra ”Weteberg”, hun fra Rygh.Dette kan være Agates dåp i Gloppen 1747 Lenke. Gårdsnavnet ”Weteberg” kan muligens være Veiteberg i Jølster, og dette kan være Peders dåp Lenke DANIELSEN VETEBERGHer står det litt om navn og skrivemåter i 1801, så kanskje det kan forklare hvorfor Peder er blitt Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Grethe, for hjelpen. Jeg gir meg og aksepterer at dette må være rett! Jeg har nok latt meg forvirre av noen notater som jeg har. Det blir jo etterhvert nokså mange navn å forholde seg til:)Enda en gang: Hjertelig takk!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kva med endå eit farsnavn på Agate?Det ser ut til att Per/Peder og Agate/ Agnethe har fått ekteskapsløyve i 03,10,1777. Då er namna Agnethe Axelsdtr Ryg, Gloppen og Peder Danielsen Weteberg, Jølster. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ektebevi&gardpostnr=2280&merk=2280#ovre>Lenke Årsak EF, eller ”ektepar forbundne”. Noko som tyder på att dei er søskenbarn, tremenningar, eller liknande nært slektskap.Det ser ut som eldste barnet, f. 1880 heiter Absalon. Så då kjem det namnet oppatt. Fant 6 barn født i Manger. Lenke, Lenke , Lenke , Lenke , Lenke ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marit!Hjertelig takk skal du ha! Ja, det stemmer nok at eldste barnet heter Absalon. Men han er født i 1780. i Tillegg har jeg funnet Hans, Anna, Rasmus, Per og Danielle.Det andre må jeg se nærmere på. Men der var mange i den slekta som var tremenninger med ektefellen og måtte ha kongebrev på at de kunne gifte seg, så det vil nok ikke forbause meg. :)I alle fall skal du ha hjertelig takk! Kanskje dukker der opp enda flere overraskelser.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Peder og Agatte (Ågåthe) giftet seg 28. juni 1778 i Gloppen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeOg etter det jeg har funnet ut så hette faren Absalon Rygh og mora Anne Ericsdatter.Ellers så har jeg tidligere funnet slekt til meg i Bergen som skrev seg for Rygh og som kom fra Gloppen. Det er alt jeg kan si så langt. Men kanskje er der andre som kan oppklare dette.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er giftermålet i Jølster mellom en Absalon Andersen Rygh og Anne Eriksdatter Klakegg – 25.4.1733 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=joelstvi&gardpostnr=306&merk=306#ovre>LenkeFinner flere barn i FS/IGI (må sjekkes!) med farsnavn + Befring. Og alle barna står kun med cirka f.år. Befring-barna er født i Jølster, mens tre barn er nevnt døpt i Gloppen. På barna skrevet Apsalonsen/-datter Befring kalles foreldrene Apsalon Andersen Ryg og Anne Eriksdatter Klakegg, mens de tre barna som iflg. FS er døpt i Gloppen har foreldre Absalon Andersen og Anne Eriksdatter. Anders Apsalonsen Befring, f.ca. 1734, Jølster Erik Apsalonsen Befring, f.ca. 1736, Jølster Britt Apsalonsdatter Befring, f.ca. 1738, Jølster Synnøve Apsalonsdatter Befring, f.ca. 1740, Jølster Anna Apsalonsdatter Befring, f.ca. 1743, Jølster Aagot Apsalonsdatter Befring, f.ca. 1745, Jølster Christi Absalonsdatter, døpt 23.1.1746, Gloppen Anne Absalonsen, døpt 17.1.1743, Gloppen Erik Absalonsen, døpt 4.12.1740, GloppenI tillegg har jeg jo tidligere funnet Aagathe Absalonsdatter døpt i 1747 i Gloppen, hvor faren står som Absolon Ryg. Skjønner ikke helt disse registreringene som dels er i Jølster, dels i Gloppen, med noe som kan se ut som det samme ekteparet…Man ender her opp med én Aagot Apsalonsdatter født i Jølster og én døpt i Gloppen – hvis det nå er snakk om samme søskenflokken da. Kanskje noen med lokalkunnskap kan hjelpe til?Finner en Absalon Andersen Rygh i manntallet 1701, Gloppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Hjertelig takk, Grethe! Dette var jo fantastisk! Ja, jeg er nok enig i at alt må sjekkes. Det som er sikkert er at Anne Eriksdatter og Absalon Ryg er foreldrene til Agåte (Aagathe) Absalonsdatter som er døpt i 1747. Men dette må jeg ha litt tid på. Hvis noen har Albert Joleiks 'Soga um Jølst' så kan de kanskje bekrefte eller avkrefte dette hva som er korrekt.Med vennlig hilsen og takk fra Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er stamtavlen til søstrene Marita og Monica Brandsøy Lystad [url="http://www.home.no/hjorthen/STAMTAVLE.htm>http://www.home.no/hjorthen/STAMTAVLE.htm hvor du bl.a. vil finne Absalon Andersen Rygg og Anne Eriksdatter Klakegg (nr. 336 og 337, og nr. 348 og 349). Denne stamtavlen ser ut til å være sammenfallende med mitt funn i 1701-manntallet: Anders Olsen Rygg (nr. 672) er far til Absalon Andersen Rygg. Men de garanterer ikke at alt er 100 % korrekt…Kanskje dette er Anders Olsen i 1666 på Rygg, Gloppen? Lenke.Men så dukker disse opplysningene opp her http://home.online.no/~arneko/Kringstad-p/p12.htm Absalon Andersson f. 1685, d. 1761Han ble født i 1685 på Rygg, Breims sogn, Gloppen, Sogn og Fjordane, Norge..1 Han var sønn av Anders Olson og Brite Ingebriktsdatter.1 Bygsla i 1707 2 1/4 pund og fekk skøyte i 1720 på 2 1/4 pund og 1 1/4 pund i Midt-Kandal. 1707 Rygg, Breims sogn, Gloppen, Sogn og Fjordane, Norge.2 Han ble gift i 1707 i Rygg, Breims sogn, Gloppen, Sogn og Fjordane, Norge, med Brite Brynjelsdatter Rygg. Absalon Andersson Rygg døde 1761 på Rygg, Breims sogn, Gloppen, Sogn og Fjordane, Norge.Her er ekteskapet mellom Absalon Andersen og Brite Brynjelsdatter (FS/IGI):ABSOLON ANDERSON Marriages: Spouse: BERTHE RYNILDSDRMarriage: 20 APR 1707 Gloppen, Sogn Og Fjordane, Norway--------------------------------------------------Om Brite står det på den samme slektssiden at hun ble født 1657 på Rygg, Breims sogn, ble gift 1707 med Absalon Andersen Rygg, og at hun døde på Rygg i 1732. Det er året før ekteskapet mellom Absalon Andersen Rygg og Anne Eriksdatter. Kan Absalon ha vært gift to ganger?? Det er ikke nevnt barn etter Absalon og Brite.Dette kan kanskje være en av døtrene til Absalon og Anne? Anne Absalonsdatter, i f.t. 1801: Lenke og dette er kanskje Annes bror, Erik? Lenke. Dette må vel i allefall være sønnen til Absalon Andersen, Anders Absalonsen, bosatt på Rygg i 1801 Lenke. Hans sønn heter Absalon Andersen, gift med Christi Olsdatter. Absalon Andersen d.e. og kona Anne hadde også en datter Britt (Brithe?), og dette kan muligens være henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk igjen, Grethe! Hva du finner. Dette må jeg nok ha litt tid på meg for å undersøke. Der er jo mange navnelikheter, men er litt usikker på riktigheten. Nå har jeg bedt om opplysninger om Anne Eriksdatter Rygg i skiftet. Kanskje kan ting blir mer klargjort der.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Marit Rambjør. Er du i slekten til Rambjør i Masfjorden? Hvis så er så er du sansynligvis i slekte til min kone.Med vennlig hildenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som har tilgang til Bygdebøker for området Frotjold i Manger? Jeg ser at Daniella fremdeles er i live i 1865 og har en sønn som heter Kristian Nilsen, 46 år og er gift med Karoline Olsdatter 44 år. De har 4 barn,: Kristi 14 år; Kari 11 år; Olina 7 år og Nilsine 4 år.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg begynner vist å bli for gammel. Jeg ser nå at hadde registrert barna hennes fra før, men uten mannens navn. Men nå fant jeg også han.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.