Gå til innhold
Arkivverket

[#30467] Hvem var Hans Berner, eier av Røne nordre i Stange i Hedmark?

Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

I 1773 var en Hans Berner, salmaker ved 3. sønnenfjelske dragonregiment, eier av gården Røne nordre. Ved skjøte 14/4-1779 solgte han den for 1 496 riksdaler til Simen Jensen, tidligere bosatt på søndre Bryhni i Romedal, i følge Stange Bygdebok bind 1, side 286.Under gårdene i Stange Bygdebok er det oppført en Kort slektstavle over eierne, men det fins ingen informasjon om regimentsalmaker Hans Berner under Røne nordre, selv om han eide gården i minst 6 år. Jeg har forsøkt å finne opplysninger andre steder om denne Hans Berner, men har ikke lykkes så langt. Er det noen som vet eller kan finne ut noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiBare en gjetning, men kunne han være dansk? Jeg har vært borti mange på den tiden som kom fra Danmark, og som arbeidet i militær-systemet her i Norge.Her kan det kanskje være en kandidat:Hans BERNEREvent(s): Birth: 10 Oct 1724 Place: Christening: 16 Oct 1724 Place: Nysted, Maribo, DenmarkFather: BERNER Source Information: Batch Number: C219061 Source Dates: 1648 - 1769 Film or Fiche Number: 49762 Nysted; Den Danske FolkekirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

At Hans Berner kan ha vært dansk, er absolutt tenkelig. Det fins for eksempel flere med familienavnet Berner som kom fra Schlesvig Holstein, i følge slektsinformasjon på Internett. Ergo kan han jo ha vært dansk. Men så lenge vi ikke vet mer om regimentsalmaker Berner, blir det jo bare en tynn teori.Jeg har imidlertid funnet noen bøker på Internett som omhandler slekten:Berner NN: Berner; en norsk slekt i 300 år. 1984. [db].Berner NN: Slekten Berner. (Rettet og komplettert mai 1974. ) Stamtre for de 5 første generasjonene. Oslo 1974. 8 bl. +div. bilag. [NO].Er det noen som har disse bøkene og kan sjekke om salmaker og gårdeier Hans Berner er nevnt der og eventuelt kan gi litt mer informasjon om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJeg kjenner en som har begge bøkene, og han lovet å sjekke dette opp for degMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHar akkurat snakket med han med bøkene, og han kunne i farten ikke se at Hans er nevnt noe sted.BeklagerLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Har sett i slektboka for familien Berner og finner ingen Hans Berner som kan passe til den du søker mange hilsen Knut Andreas Buck Øvergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Lars Ove! Det ante meg at kameraten din ikke ville finne noen Hans Berner i Hedmark omkring 1770 i Berner-bøkene. Min teori er at den gårdeieren som solgte Røne nordre i 1779 og hadde eid gården i minst seks år, ikke var en Berner. Uansett må jeg nok se skjøtet av 14/4-1779 i Statsarkivet på Hamar for å finne sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen til deg også, Knut Andreas! Mitt innlegg forrige innlegg ble skrevet da du la inn ditt svar (nr. 6). Derfor ble du ikke nevnt i innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt på siden, det finnes en samtidig Hans (Torkildsen) Berner i Christiania som forsåvidt kunne ha vært eieren, men han er det nok ikke av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Inger Karin Haarbye

Denne tråden er ikke helt ny, men har du funnet ut noe mer om dette? Jeg har ikke sett denne før nå, men vil bare si at Nicolai Arnesen ble født i 1775 på gården Røne i Stange. Faren var Arne Pedersen. Moren var Sara Hansdtr., datter av Hans Bøhmer (Behmer). Ut fra det du skriver, regner jeg med at du tenker det var Hans Bøhmer, og ikke Berner, som har eid gården? Det kan jo da passe godt. Hans solgte jo Gunnerud i 1772 (skjøte 21/10-1772), så han kan ha kjøpt Røne etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette var jo interessant. Joda, regimentsalmakeren har jeg jobbet mye med. Legendene innen Bøhmerslektene (for det er flere, bare 'nesten beslektet'). I en årbok for Gudbrandsdalen står det at han kom ca 1740 til Norge, men han er nok f ca 1828 i Frogn, konf i Kråkstad 1837. Min far sa han var skinnfellmaker. Han har vært litt vanskelig å følge. Hadde Åsen i Romedal, Gunnerud i Ottestad og altså Røne. Det siste var nytt for meg. Jeg visste heller ikke om datteren Sara som kanskje ikke er født i Stange? Men hun er rimeligvis hans datter? Ihvertfall hadde Hans en søster med samme navn død bare ett år gammel. Hans Nicolai døde nok på Maurud på Helgøya før 1801. Gift første gang i Kråkstad. Gift 2 etter 1775 enten i Stange eller på Helgøya. Navnet ble også skrevet Behmer. Stammer fra innvandrede bøhmer til Tyskland. Ikke i slekt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Thor Bøhmer. Her må det vel være ca 100 år feil i fødselsår?Lurer på om denne Bøhmer ( Behmer) slekt har noe med disse folkene fra skifter i Drammen å gjøre? LenkeFlere har levert bidrag til Dis med navnet Hans Nicolai Bøhmer , Stange. ( ca 1770) Skal kikke litt nærmere på opplysningene derfra.det er også en del som har levert noen tvilsomme opplysninger om En Hans Bøcher som skulle være f. ca 1715 ( Murud) sikkert en forvregning av Maurud som du nevner. ( Her er ingen andre opplysninger enn ca fødselsår.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er det flere som har oppgitt en Nicolai Bøhmer f. 1693 , Strømsøe, Drammen. Sønn : Hans Nicolaisen Bøhmer d. 1761, Stange. g.m. Malene Jacobsdatter, Stub. f. 1713, Eidsvoll, d. 1753, sønn: Nicolai Hansen Bøhmer f. 1755 , d. 1800. Ø. Gausdal.Vet ikke om disse data er riktige?Navnlikhet og tidsrom kan vel passe ca?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Hans Nicolaisen Beherner og Malene fant jeg en rekke barn født på Kråkstad: Sara Hansdatter Behner f. 24 sep 1747: LenkeAnna Sophie f. 1749 Margrethe f. 1751 Jacob Stub Hansen Behrener f. 1752. Etternavn litt forskjellige varianter.Men dette må vel være den familie som Thor nevner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Thor Bøhmer:Hans Bøhmer må nok være født ca. 1720. Han konfirmeres i Kråkstad 6. oktober 1737. Sara blir født i Kråkstad 1747 og konfirmeres i Stange (Ottestad) 5. oct. 1766. Sara gifter seg altså med Arne Pedersen (25. august 1770), og barna heter oppskriftsmessig: Peder 1770 Hans 1772 Nicolaj 1778Thor: Åsen i Romedal visste jeg ikke om. Det må da antagelig være etter Røhne? Han flyttet jo fra Kråkstad i 1755 og fikk skjøte på Gunnerud allerede 12.04.1755.Til Gunn: Ja, det er samme Bøhmerslekt vi snakker om, som de du henviser til i dine innlegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, det var en trykkleif. Jeg har ikke Romedal bb tilgjengelig, men han eide vel Åsen først iht bygdeboka. Så Gunnerud. Men han var aller først forpakter i Kråkstad og da synes det som han eide Åsen, men bodde på Rullestad. Uansett var eierskapet kort på Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Til Inger Karin: Du har helt rett i at Hans Bøhmer har eid Røhne og at han må være født omkring 1720. Det fins ingen dokumentasjon for at han er født i Frogn ei heller at det skjedde ca. 1728. Det faller på sin egen urimelighet at Hans Bøhmer skulle ha vært 9 år da han ble konfirmert i 1737. Hans første kone ble for øvrig konfirmert i det første konfirmasjonskullet i Kråkstad i 1736.Noen av Hans Bøhmers yngre søsken har jeg funnet døpt i Kongsberg, hvor faren var hattemaker i 1720-årene. Jeg har jaktet på dåpen til Hans i de samme kirkebøkene, men fant den ikke. Faren fikk en klokkerstilling i Kråkstad, og familien flyttet dit omkring 1730. 3. april 1747 giftet klokkersønnen seg med sogneprestens datter, Magdalena Jacobsdatter Stub. Det var de nok pent nødt til for datteren Sara ble døpt allerede 24. september samme år.Som du skriver, ble Sara gift med Arne Pedersen i 1770. De bodde på hennes foreldres gård, Gunnerud på Ottestad i Stange da de fikk sitt første barn i 1770. To år seinere hadde de flyttet til Kjonerudeie, som også ligger på Ottestad. Fem år etter hadde de flyttet til Røhneie i Stange og i 1777 og 1779 bodde familien på Vie, også i Stange. Så vidt jeg vet, fikk de fem barn i dette tidsrommet.Saras foreldre mistet to spedbarn mens de bodde i Ski/Kråkstad. Kort etter at sønnen Nicolai ble begravet 16. februar 1755, forlot Hans og Magdalena Kråkstad. De flyttet trolig til Stange i Hedmark, hvor regimentsalmaker Hans Bøhmer kjøpte gården Gunnerud av Jens Olsen, i henhold til skjøte av 12. april 1755. Gunnerud var ingen stor gård. I 1723 hadde den for eksempel 1 hest, 6 kyr og 2 sauer. Familien Bøhmer bodde på Gunnerud i over 17 år fram til 21. oktober 1772, da Hans solgte gården til Hans Nilsen Pinnerud fra Furnes for 1080 riksdaler.Etter alt å dømme flyttet Hans Bøhmer med familie fra Gunnerud til gården Røne nordre, som også ligger på Ottestad, ikke langt fra Gunnerud. Her bodde Hans trolig fra våren 1773 til våren 1779. Skjøte av 17. april 1773 viser at ”Rønne Nordre af Skyld 2 Huuder solgt og mageskifted af Lars Samuelsen til og med Sadelmageren Hans Bømmer for i Reede Penge 850 Rdr og Gaarden Nordre Aasen i Walset til Romedahl”. Ved skjøte 14. april 1779 solgte Hans Bømer eiendommen Røne i Stange til Simen Jensen (Pantebok nr. 1 for Sør-Hedmark, fol. 20). Hans har trolig aldri bodd på Nordre Åsen i Vallset i Romedal. I følge den lokale bygdeboka solgte han den videre allerede 3. mai 1773 med 20 daler i fortjeneste.Hvor Hans Bøhmer bodde i perioden 1779-1791, vet jeg ikke. Men etter å ha vært enkemann i nesten 15 år giftet han seg igjen i 1790, med Bertha Andersdatter. Han var da omkring 70 år gammel, hun var ca. 42. I 1791 fikk Hans tinglyst skjøte på gården Nedre Maurud, som ligger på vestsiden av Helgøya ute i Mjøsa, like ved Kapp på Toten. Kjøpesummen var 650 riksdaler inkludert kirkekjøpspenger. Her bodde paret i fem år til Hans solgte gården 6. desember 1796 til Johannes Gabrielsen Stensli. Salgssummen var da 999 riksdaler pluss føråd. Det betyr at Hans og Bertha sannsynligvis fortsatte å bo på Nedre Maurud til hans død.Berte Marie Andersdatter Bøhmer var enke da hun giftet seg med enkemann Svend Olsen Fjettre i Stange november 1800. Hans Bøhmer må altså ha dødd en gang mellom desember 1796 og november 1800. Skjedde dette på Maurud, blir det vanskelig å dokumentere siden de lokale kirkebøkene ikke fins lenger. I følge Statsarkivet på Hamar har de heller ikke registert noe skifte etter Hans Bøhmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene, Atle, da fikk jeg bekreftet det jeg trodde, og fikk enda et par opplysninger med på kjøpet. Jeg har bodd en stund på Hedemarken (Romedal, Stange, Hamar), så jeg er brukbart kjent i området. Åsen i Romedal fikk jeg ikke til å passe inn i sammenhengen (lang vei til jobben...), men han har åpenbart hatt gården kun som en investering. Jeg gjør meg noen tanker om at Hans har hatt mer penger enn jeg tidligere har tenkt meg. Han har sikkert vært flink til å investere disse, men sadelmakere var vel neppe overklasse dengang heller. Er det kanskje rimelig å tenke seg at noe av midlene har kommet fra Magdalenas familie (Stub?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.