Gå til innhold
Arkivverket

[#30467] Hvem var Hans Berner, eier av Røne nordre i Stange i Hedmark?

Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er Svend Olsen med hustru i 1801. Pussig nok står det her at begge er i 1.ekteskap. Det må vel da være feilskrift, barna er ført som hans barn, og hun skulle vel også vært enke etter Hans?LenkeSikkert rett som Atle har funnet ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Min konklusjon på spørsmålet i dette temaet er at ved en trykkfeil i Bygdebok for Stange bind 1, side 286 er Hans Bømer blitt til Hans Berner. Hans Nicolaisen Bøhmer var nemlig salmaker ved 3. sønnenfjelske dragonregiment og eier av Røne i Stange 1773-1779.Til Gunn: Berte Marie Andersdatter Bøhmer giftet seg med Svend Olsen Fjettre 21. november 1800, og jeg har notert at hun var enke og han enkemann da ekteskapet ble inngått. FT 1801 inneholder feil med hensyn til deres ekteskapelige fortid. Der er begge 53 år og barna i alderen 7-14 år betegnes som 'hans barn'. Ergo har disse barna en annen mor enn Berte Marie, og derfor kan hun ikke være Svends første hustru heller.Til Inger Karin: Jeg tror Hans Bøhmer var en foretaksom kar og langtfra noe gudsord fra bygda. Som klokkersønn presterte han å gjøre datteren til sognepresten gravid før de var forlovet og gift. Og drøye to år etter at han var blitt enkemann på Stange, satte han barn på piken Lisbeth Andersdatter Spetalen. Datteren Berte Hansdatter Bøhmer ble født utenfor ekteskap i januar 1778. Jeg har ikke funnet noe mer informasjon om denne dattern på Stange, verken konfirmasjon, ekteskap eller dødsfall.Som klokker i Kråkstad bygslet faren til Hans gården Rullestad, som ligger mellom Ski kirke og sykehuset. I 1744 brant husene på gården ned, og klokkeren fikk da skattefritak i noen år for å bygge husene opp igjen. Han bygde også trebygningen Kontra på Rullestads grunn. Denne bygningen fikk navnet Kontra på folkemunne fordi den lå rett imot eller kontra kirken.I 1748 fikk Hans bygslingsrett til Rullestad av faren, men allerede året etter solgte faren gården til lensmann Hans Jenssen for 240 spesiedaler. Om Hans fikk noe av denne summen, vet jeg ikke. Sogneprest Stub døde allerede i 1749 bare 56 år gammel, men hadde vært skrøpelig i flere år og hadde neppe noen betydelig formue. Han etterlot seg mange barn slik at Magdalena og Hans' arv trolig ikke var særlig stor. Derfor har nok Hans selv tjent størsteparten av det beløpet han kjøpte Gunnerud for.Det er heller ingenting som tyder på at søsknene hans hadde mye å rutte med. Broren, Johannes, som ble døpt i Kongsberg 17. januar 1722 og ble skoleholder i Kråkstad, bodde for eksempel på en av Sørumsplassene og var slett ingen holden mann. Ei heller broren, Nicolai som ble døpt på Kongsberg 20. august 1726 og arvet klokkerstillingen etter faren i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessante opplysninger igjen fra deg Atle. Mye spennende stoff du legger fram her.Litt artig å finne feil i folketellinger. Fra bygdebøker har jeg støtt på mange unøyaktigheter, men flott at noen greier å finne ut av så gamle feiltagelser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Ja, han var nok litt forut for sin tid på mange måter, Hans Bøhmer. Spennende kar som åpenbart også var nevenyttig. Jeg har også tenkt på muligheten av at han fikk noe inntekt i forb. med oppbyggingen av Rullestad mv. Takk for navn på 'atpåklatten' med mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Til Inger Karin (20): Jeg mangler kilde til Sara Hansdatter Bøhmers vielse. Vet du i hvilken kirke hun og Arne Pedersen ble gift 25. august 1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen! Informasjonen er sikkert korrekt. Hadde selv notert årstallet for vielsen, men verken datoen eller kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.