Gå til innhold
Arkivverket

[#30469] Hvilke 'fremmede potentanter' kan Bendiderich Ely ha tjent under før 1670?

Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Offiserskarrieren til løytnant Bendiderich Ely (stamfar til offisersslekten Ely på sør- og vestlandet) blir i et brev hans sønn skriver til danskekongen ca. 1704, oppsummert slik: Løytnant i Danmark i ca. 30 år, og før det 12 år 'under fremmede potentanter'. Men hvilke potentanter (jeg går ut fra at det vises til fremmede lands militære styrker) kan det ha vært? Er det naturlig å tro at det må ha vært land Danmark var allierte med, eller hadde vennskapelige forbindelser med. Eller kan han ha hoppet av fra fiendeland. Det er ikke mye som vites om Bendiderich. Men han hadde to sønner ( i hvert fall), ved navn Ernst David og Bugislaus. Kan dette tyde på at vi skal østover? Alle hint og forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

På den tiden var offisersyrket i meget høy grad et internasjonalt yrke, og han kan i utgangspunktet ha vært i tjenste nærmest hvor som helst. Bogislaw er jo et slavisk navn, men en god del brukt i det østlige Tyskland (Preussen, Pommern, Mecklenburg) hvorfra svært mange offiserer i Danmark-Norge kom. Men du vil finne at offiserer ofte kalte opp sine barn etter kolleger (særlig etter sine sjefer som de gjerne hadde som faddere), han kan jo gjerne ha hatt en sjef som het Bogislaw. Ellers er jo Ely en gammel by i England like nord for Cambridge med stor katedral..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Synest å huske at 'Eidsvollsmannen' Ely stammet fra England langt tilbake.Arbeidet med den slekta for en tid tilbake men den gamle PC døde og alt gikk tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det hevdes i boken om slekten Campbell at Bendiderich (som er stamfar også til eidsvollsmannen) Ely skal stamme fra en biskop i Ely i England, men dette finnes det ikke noe som helst kildegreunnlag for, hverken i boken eller andre steder. Slektsnavnet Ely finnes dessuten både i Tyskland, Frankrike og i smånasjonene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Forbindelsen til England ble påberopt i forbindelse med krav om naturalisering til dansk adel. Kolbjørn Ekkje har påvist at de eldste generasjonene av von Ely bruker samme våpen som Elliott i England, forbindelsen går vel i såfall til Cornwall, ikke til Ely - forbindelsen dit synes utelukkende å skylles gjetting pga navnelikhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bendiderich lyder vel egentelig ikke som noe som helst? Et raskt google søk viser at det eneste sted på internett dette navnet dukker opp er i forbindelse med Bendiderich Ely (selv med en del forsøk på å variere stavingen). Det nærmeste tyske navnet jeg kan komme på som ligner så nogenlunde er Bernd Dietrich. Det nærmeste jeg kan finne på på engelsk er Ben Derek.Forresten, jeg ser nå av et google-søk at Benderek er et ungarsk navn. Kanskje det kan være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det kan vel se ut til at Bendiderich er en sammentrekning av Bernt Diderich. Generalmajor Ernst David Ely er hos O. Ovenstad oppført som født ca 1670 i København som sønn av dansk løytnant Bernt Diderich Ely. Sistnevnte selv er ikke oppført hos Ovenstad.mvh rb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ungarn høres ut som et spennende alternativ, sønnenavnene tatt i betraktning. Men slektsforskning i Ungarn før 1700 er vel en utfordring ut over det vanlige. Noen tips?Det lille som står om Ely i militærbiografiene avslører ikke mye. Etter det jeg har fått vite på diskusjonsgrupper om heraldikk var det vanlig utover 12700-tallet å 'stjele' våpenskjold fra familier man ikke hadde noen tilknytning til. Våpenskjoldet med elefanten behøver derfor ikke å vise til noe slektskap med Eliottene i England (skjønt Ely og Eliott har likhetstrekk). Bugislaus og Ernst er jo heller ikke navn som tyder på at slekten kommer fra England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Også Bernt Diderichs far var i dansk tjeneste - han hadde tjent Kronen som sjøkaptein ca 26 år.Standardverket om von Elys opphav må fortsatt være Kolbjørn Ekkje: 'Er slekta von Ely ei grein av Eliot-familien frå Cornwall?' i Heraldisk Tidsskrift bind 6 nr. 52 (1985). Slekta lever forøvrig i beste velgående i ren mannslinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Angående slektsforskning i Ungarn, så antar jeg at det blir omtrent som i de andre landene i det gamle Habsburgerriket - adelige og mer kjente borgerlige slekter er godt behandlet i litteraturen - for resten av befolkningen er kirkebøkene den viktigste kilden. Her er sikkert mye tapt, men er man heldig går de riktig langt tilbake i tid. Det kanskje største aberet er vel at de fortsatt ligger i menighetene rundt omkring (slik er det i alle fall i Østerrike, hvor mormonerne ikke har fått lov til å mikrofilme bøkene heller).Ad navnet - 'Det kan vel se ut til at Bendiderich er en sammentrekning av Bernt Diderich' - det er vel ikke sikkert - en skal vel ikke utelukke at det kan være omvendt, og at Bernt Diderich er en forenkling av Bendiderich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Er brev bevart med Bendiderichs egenhendige underskrift bevart? Det ville være interessant å se hvordan han selv skrev navnet sitt. En tysker ville vel i hvert fall ikke i dag skrive 'Bernt Diderich', Bernd Dietrich ville være vanlig stavemåte. Men tyske navn ble jo ofte i Danmark-Norge skrevet med 'dansk' staving, f.eks. fikk tyskere som het Friedrich navnet sitt nesten alltid skrevet Friderich. Ungarn og Benderek var nok et noe vilt forslag. Jeg forsøkte bare å stave Bendiderich på forskjellige mulige måter og søke i Google, da kom Benderek opp med mange treff på ungarske hjemmesider, men jeg er ikke en gang sikker på om det er et fornavn eller etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, det finnes faktisk et brev signert Bendiderich. Jeg har det liggende på en pcx-fil, som jeg ikke har programvare til å få åpnet, og jeg tipper at det ikke er mulig å få det til å åpne seg som bilde i denne diskusjonstråden heller. Men jeg kan maile det om det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ekkje har registrert ikke mindre enn tre egenhendige brev fra Bernt Diderich pluss et fjerde fra sønnen Ernst på farens vegne (Ekkje redegjør også for navnetradisjonens Bendiderich, men bruker ellers konsekvent Bernt Didertich. Jeg har ikke sett brevene selv, alle ligger i Krigskanselliets arkiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja, ved nærmere ettersyn må jeg selvsagt gi deg rett i det. Jeg har nok også disse brevene på pcx-filer, men det er et par år siden jeg fikk åpnet dem sist. Tidligere lot de seg tydeligvis åpne med programvaren som fulgte med i windows, men det er desverre ikke tilfelle lenger. Uansett, selv om brevene er fra Bendiderich, behøver de vel ikke å være ført i pennen av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.