Gå til innhold
Arkivverket

[#30476] Skifte Ole Nielsen Hetlevik - Skjold skipreide

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 7. mai 1761. Enkens navn var Berte Olsdatter, og de arvingene som regnes opp er hennes, barna: Knud Hendrichsen, myndig, Ole H., gift med Agaate Nilsdatter, Nils H., 18, Ole H., Ingeborg Hendrichsdatter, gift med Rasmus Olsen, og Kari Hendrichsdatter, død, men etterlatt seg datter Marte Pedersdatter, 22 år.Med den avdøde hadde enken fått et barn, men dette barnet 'døde i småkopper'.Som lagverge for enken er Rasmus Loddefjord oppført, mens Knud Hendrichsen var formynder for sine umyndige søsken.Boets midler var moderate, og enken fikk overta boet for sine egne kommende begravelsesomkostninger. Boets tilstand er vel grunnen til avdødes arvinger ikke er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Yngve.Det var no riktig mann og skiftet gav nyttige opplysninger, men eg hadde ett lite håp om at Ole Nielsen hadde noen barn fra tidligere, siden han var enkemann da han giftet seg med Berte, vel da får vi leite videre. Har ikkje klart å finne ut hvem hans første kone var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg leste ikkje heilt klart siste linje, mener du at det kan være arvinger likevel etter Ole Nielsen, sjøl om disse ikkje er nevnt i skiftet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er uvanlig at det er enkens arvinger, og ikke avdødes arvinger, som regnes opp i et skifte. Her skulle man ha regnet opp avdødes søsken og deres arvinger, dersom han ikke selv hadde etterlatt seg barn. Nårdet ikke skjer tror jeg det har sammenheng med at disse utarvingene ikke fikk noe på grunn av boets moderate formue.Men jeg ville tro at det ikke hadde vært mulig ikke å nevne hans egne barn, om han hadde hatt noen i live i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk igjen Yngve, er enig med deg i dette.Etter å ha sjekket de eventuelle barn, som eg mistenkte Ole for å kunne vært faren til, så viser det seg at samtlige døde før Ole Nielsen, dette gjelder også de barnebarn eg har funnet.Enkemenn har giftet seg opp igjen, men siden det ikke er barn/barnebarn med i det 1 ekteskap, så vil eg anta at en enkemann som blir gift opp igjen ikke er arveberettiget etter sin tidligere avdøde hustru, eller er det feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Dette temaet er snart fire år gammelt, og du har sikkert funnet svar på ditt spørsmål.Jeg antar at du er oppmerksom på at det ble gravlagt en Ole Nielsen Hetlevig med ligpr. i StJ 23.11.1736, men tar med lenke her.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei RuneLitt merkelig, men eg fikk ikkje opp noen melding på innlegget ditt, så det var tilfeldig eg såg det. Den Ole Nielsen Hetlevik, som du viser til er ikkje samme Ole N. som det er sklifte etter. Den Ole N. som du nevner hadde eg kun notert død før 1737, så da er det ført inn. Denne Ole N. var gift med Ane Olsdatter. Her er hennes skifte Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.