Gå til innhold
Arkivverket

[#30477] Christiane Sophie Peckel og Peter Møller


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
LenkePeter Møller (Peter Jochumsen Møller) ble født i Røros i 1793 som sønn av Jockum Pedersen Møller og Petronilla Petersdatter Tønset. Begge foreldre har sine aner på på Røros helt tilbake til 1600-tallet. Peter Møller er for dem som ikke vet dette, opphavsmannen til det vi minst likte som barn: TRANDet sies i Rørosboka at Peter Møller drev Svaneapoteket i Kristiania og ble gift med sin forgjenger Frantz Peckels datter. Jeg finner ingen Peckel i 1801 her i landet, men jeg fant faktisk i 1801 København en Frantz Peckel 52, yrke ikke angitt, gift med Christ. Sophie Rokstad, med blant andre barna Christiane Sophie 7 og Frantz 3, som jeg sannsynligvis finner som lege i Kristiania, bosatt Lille Vognmannsgate og 67 år, født i København.Mine spørsmål er:Er det jeg har funnet om Christiane Sophie Møllers opphav korrekt?Hadde Peter Møller og hans kone barn? I så fall hvilke? Jeg er ikke ute etter nøyaktige dåpsdatoer, men ville gjerne vite noe om deres etterslekt. (Er selv en noe fjern slektning av P. Møller)Mvh Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette i FS/IGI:FRANTZ PECKEL Christening: 13 JUN 1834 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: PETER MOLLER Mother: CHRISTIANE SOPHIE PECKEL Her er Frantz Peckel Møller i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, skal du ha Grethe. Så Frantz Peckel var altså født i Norge, også hans kone Christ. Rokstad. Jeg fant også en lege Ditlev Wilh. F. Peckel i 1865, 78 og f. i Kongsberg i FT 1865. Bosatt i Pilestredet. Han må vel da være en bror av Frantz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt til:Her er vel muligens den Frantz Peckel som var 3 år i København i 1801 – lege, 67 år, i folketellingen 1865, Kristiania [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301.wc2&gardpostnr=428&personpostnr=13120&merk=13120#ovre>Lenke.Finner også en Kristian Peckel i Sandsvær i 1865; han er født ca. 1803 på Kongsberg, og i 1865 er han bosatt på gården Rogstad (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Litt utenom, men kanskje interessant likevel?I Oslo byleksikon 4.utg. 2000 s. 338 står det om Peckelgården:Peckelgården, tidligere løkkebygning, lå til Pilestredet 18 og var Falchenbergløkkens hovedbøle. Den opprinnelige tømmerbygningen ble oppført midt på 1700-tallet, senere utvidet og ombygd, kvistene på taket ble påbygd 1842. Navn etter apoteker Peckel, som hadde eiendommen i begynnelsen av 1800-tallet. Gården ble fredet og var utpekt til Oslos pilotprosjekt i Det europeiske arkitektvernår 1975, men ble skadd ved brann 1974 og deretter revet. (Bilde på s.340.)Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Store norske leksikon bd.10 s. 20 står det litt om slektene Møller i Norge og Danmark, bl.a. dette:3. Norsk slekt som stammer fra byggmester på Røros Jochum Møller. Hans sønn var apotekeren og forretningsmannen Peter Møller (1793-1869), som var far til apoteker Frantz Peckel Møller (1834-1901). Fra dennes tre barn stammer den nåværende slekt.Det er også en liten artikkel om Peter Møller, der det bl.a. står at han var innehaver av Svaneapoteket i Oslo 1829-1863.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jochum Pedersen Møller født 1765 i Røros var hyttarbeider og hans far var byggmester ved Verket Peder Ellingsen og Maren Andersdatter Møller som finnes her i 1801 LenkeMaren Andersd. Møller heter Sandneset (etter gården de bodde på) da hun giftet seg i 1754. Hennes foreldre var Anders Olsen fra Galåen født ca 1699 og Maren Christofferdatter Møller f. ca 1704. Sistnevntes foreldre var Christoffer Møller 46 år og oberkunststiger i 1701 og Maren Jonsdatter. Møllernavnet går altså gjennom to kvinneledd før Jochum Møller.Eller takker jeg for all hjelp jeg har fått til innsyn i Peckelfamilien og alle bidrag forøvrig. Den visste jeg ingenting om.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.