Gå til innhold
Arkivverket

[#30485] Seyer som fornamn - norsk eller utanlandsk?

Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra første del av 1700-tallet har jeg registrert en Jan Seyersen ved Egelands jernverk (A-A). Han bodde på plassen Seyersdal under gården Sjåvåg i Søndeled. Jeg har ikke funnet ut om plassen var oppkalt etter ham eller vice versa, men den førstnevnte muligheten er vel den mest sannsynlige, siden etternavnet ser ut som et patronymikon. Han var nok, som de fleste ved jernverket i denne perioden, innflytter - og det er da ikke usannsynlig at han var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ad (5) og (9): Det var jo nettopp fordi han hadde 'seierslue', dvs. at en del av fosterhinnen var over hodet ved fødselen, Rølvaag lar Peder Seier bli døpt Peder Seier. I bøkene sies det at det på Helgeland ble sett som et jærtegn for at barnet ville være spesiell og ha lykken med seg, og derfor ville faren, Per Hansa, at han skulle hete Seier. Om dette bare var noe Rølvaag fant på, eller om dette var en tradisjon på Helgeland, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.