Gå til innhold
Arkivverket

[#30492] Døpt både i kirken og hjemme

Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Hvor vanlig var det å bli døpt både i kirken og hjemme?Min slektning Berta Marie Larsen,f.26/4-1888i Moss, ble døpt i kirken 20/5-1888, og døpt hjemme av sogneprest Boye i vitners nærvær.Jeg har ikke sett dette før og lurer på hvor vanlig det var med både hjemme og kirkedåp. Hva var evn. grunnen til at dette ble gjort?Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har sett flere eksempler på hjemmedåp. Og som oftest dør barnet, så jeg tipper at det er i forbindelse med fødsler der det er fare for barnets liv. Dåpen blir gjerne bekreftet i kirken hvis barnet overlever.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for svar.Jeg har også sett flere hjemmedåper. Jeg reagerte bare på at barnet ble døpt i kirken først og deretter hjemme. Berta Marie ble døpt i kirken 20/5-1888 og hjemme 24/6-1888, og hun døde ikke. Hun kan selvfølgelig ha vært svakelig ved fødselen, men jeg reagerte på rekkefølgen på dåpene.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I databasen Døpte i Lenvik, Troms, fant jeg 450 barn som var 'hjemmedøbt'. (1783-1853)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dåpssakramentet kan jo bare mottas én gang, så jeg vil tippe at etterfølgende dåp i kirken kan ha blitt gjennomført dersom det var tvil rundt gyldigheten til hjemmedåpen. Det var også vanlig at dåpen ble stadfestet av presten senere, men dette blir ikke det samme som en dåp.Men dåp i kirken først og deretter hjemme må bero på en feil - det ville jo vært helt meningsløst, så jeg tipper presten har rotet med datoene i kirkeboka her.Ellers var hjemmedåp temmelig vanlig, særlig nordpå hvor avstandene var store, som funnet til Åse indikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig med Andreas (innlegg 5): Skulle tro presten har feilskrevet datoen 26/4-1888, slik at den har blitt til 24/6-1888.Lyder også mer sannsynlig at hun var hjemmedøpt samme dag hun var født. (Men lignende småfeil er jo kirkebøkene fulle av). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Tusen takk for svar.Jeg har også sett mange som er hjemmedøpte, men ingen som er døpt i kirken først og hjemme etterpå.Men, det kan være som dere sier, at det er skrevet feil dato i kirkeboken. Det kan være byttet om litt, siden hun ble født 26/4-1888, og døpt 24/6-1888.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror noen av påstandene i innlegg debatt 4010 må tas med en klype salt. Jeg tviler på at 'barnet ble regnet som en 'ikke-person' i kirkelig sammenheng inntil det hadde fått navn'. Akkurat det med navngivning er vel ikke det sentrale teologiske poenget med dåpen. Det er mulig det kompliserte spørsmålet rundt arvesynden har vært med på å forvirre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.