Gå til innhold
Arkivverket

[#30498] Johan Christian Henriksen f. 1851 i Strømsø, 1920 i Kristiania - død hvor?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Johan Christian Henriksen giftet seg 1881 i Strømsø med Julie Rypaas f. 1850 ('i Drammen')Johan Christian og Julie må ha reist en gang mellom 26/12 1881 og 12/11 1883 til Jevnaker, hvor Johan Christian så sent som 13/6 1886 står oppført som styrmann, men i 1889 var han kontorfullmektig, i 1896 bokholder. Fra ca. 1890 bodde familien i Treschowsgate 2 på Sagene i Kristiania, hvor Johan Christian var ekspeditør ved Bjølsen møllebruk (senere Bjølsen Valsemølle).J. C. sees i adressebok for Kristiania fra 1891, og ennå så sent som i 1920, men det var også det siste året. Ved henvendelse til Sagene menighet om Johan Christians evt. dødsfall omkring de tider, fikk jeg 29.10.99 til svar at man der ikke kunne finne ham død 1916-21.Johan Christians og Julies barn:1) Henry Jørgen Henriksen f. 30/10, dpt. 26/12 1881 i Strømsø, bosted Åbygaten. Faddere: Hilda Bugge [moster], Laura Henriksen [faster], styrm. Olaf M. Bugge [g.m. Hilda], styrm. Harald Henriksen [farbror] og snekker Edvard Henriksen [farbror]. Konfirmert 4/10 1896 på Sagene med karakteren '(Næsten) udmerket godt'. I 1900 bodde han midlertidig i Berlin, var kontorist.2) Ingvor Martha Henriksen f. 12/11 1883, dpt. 13/1 1884 i Jevnaker, bosted Næsebakken. Konf. 9/4 1899 på Sagene med karakteren 'Meget godt'. Bodde hjemme i 1900.3) Hilda Laura Henriksen f. 4/4, dpt. 13/6 1886 i Jevnaker, bosted Nøkleby. Konf. 6/4 1902 på Sagene med karakteren 'Meget godt'. Bodde hjemme i 1900 som 'skolepige'.4) Sverre Henriksen f. 1/8, dpt. 6/10 1889 i Jevnaker, bosted Nøkleby. Konf. 2/10 1904 på Sagene med karakteren 'Næsten udmerket godt'. Bodde hjemme i 1900 som 'skolegutt'.Hvor ble disse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje du skulle prøve å spore barna i adressebøkene for Kristiania/Oslo og se om du finner dem på aktuell adresse i de kommunale folketellingene (er i Byarkivet i Oslo) som hovedsakelig dekker tidsrommet 1899-1954 (tellinger eldre enn 60 år, er fritt tilgjengelig) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg kan få tatt en tur på Byarkivet i ferien, har brukt kommunale folketellinger der før i en annen forbindelse. Når det gjelder adressebøkene for Kra/Oslo, husker jeg at jeg så etter om kona Julie skulle være nevnt etter 1920, men det var hun ikke. Hun kan selvfølgelig være død tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

I Aftenpostens utmerkede online-arkiv for 12/5 1931 fant jeg at fhv. kasserer Johan Christian Henriksen var anmeldt død 11/5 1931. Ved å bla i avisen dagen etter fant jeg også dødsannonsen, hvor det gikk frem at han døde 10. mai. Ut fra teksten må kona ha dødd tidligere, men jeg har ikke funnet henne så langt. Han skulle bisettes i Det gml. krematorium, så han har antagelig bodd i Aker etter 1920. Det er nok derfor han ikke er å se i Kra./Oslo adressebok etter den tid.I DIS Gravminner har jeg tidligere funnet samtlige av barna, alle begravet på Vestre gravlund, og i hvert fall et par av barna bodde på Ris, vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Fra dødsfallprotokoll Oslo,se nr 558 høyre side Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 17 , 1931-1933, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27282/16Ser ut som han hadde adresse Gjetmyrsveien da han døde Her bodde også sønnen Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!Dette er litt pussig, for Sofies plass 2, 1. etg., hvor Julie døde i 1923, hørte helt klart til Kristiania, og barna Sverre, Hilda og Ingvor, som inntil 1920 også bodde i Treschowsgt. 2B på Sagene, nevnes i adressebøkene fra og med 1921 nettopp på Sofies plass 2, 1. etg. Da er det jo rart at ikke J.C. Henriksen også nevnes på Sofies plass fremover.Vedkommende barn som ved Julies død bodde i 'Aadalen' (Ådalen i Buskerud eller Odalen i Hedmark?) må ha vært Henry, for han har jeg ikke funnet noen sikker innførsel på i Kra. adressebok. Han var gift med en Elisabeth Wiese f. 1890, som jeg ikke har funnet i 1900-tellingen. Kan de ha giftet seg i Berlin, hvor Henry oppholdt seg i 1900? Henry døde i 1949, men jeg vet ikke sikkert hvor han bodde; derimot bodde Elisabeth Wiese Henriksen fra senest 1933 på Ris, da hun kjøpte en eiendom der. De hadde én sønn, Sverre, f. 1919 (død for lengst nå).Søstrene Hilda og Ingvor døde ugift, mens Sverre var gift med en Astrid f. 1900. Om de hadde barn, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok likevel ha vært Sverre som var i Ådalen, da i Buskerud, i 1923. Da Sverre Henriksen døde i 1960, finnes nemlig denne nekrologen trykket i Aftenposten 16/1:Ingeniør Sverre Henriksen er død, 70 år gml. Efter eksamen fra Kristiania Tekniske Skole studerte Henriksen ved den tekniske høyskole i Berlin, og fra 1910 til 1918 var han ansatt ved Akers ingeniørvesen. Derefter var han konsulent i Prisdirektoratet til han ble ansatt som kontorsjef i Nordisk Metalaktieselskab, og så var han disponent for A/S Aadals Brug til han i 1926 begynte ved Bærums Verk som bestyrer av den tekniske avdeling. Senere ble han disponent for hele Bærums Verk, og han var også medlem av styret i Bærums Jernoplag A/S. På grunn av sykdom måtte han ta avskjed i 1951.Dødsannonsen 14/1 1960 viser ellers at han hadde både barn og barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.