Gå til innhold
Arkivverket

[#30513] Hans Hansen Mariager

Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Hans Hansen Mariager var sogneprest i Evje, Aust Agder fra 1609 til 1630. Gift med Maren, som visstnok var rådmannsdatter fra Tønsberg.Kjenner noen til Hans og Maren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans og Maren fikk en datter, Kirsten Hansd Mariager som ble gift med Torgrim Osmundsen Haugen (død 1703)De fikk barna Osmund, Hans (som ble døpt i Aaseral), Astri, Anne,Siri (som ble gift med Salve Moseid) og Tellef (som ble gift med Christi Knudsdtr Haartveit. Han døde i 1716. Alle barna hadde etternavnet Torgrimsen Haugen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

En datter Dorte skal ha vært gift på Landsverk, og hatt dattera Maren Kristensdatter (død 1705) gift med Bjørn Ormsen fra Ranestad i Iveland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Olav Arne Haugen

Torgrim Osmundsen Haugen kom fra gården jeg bor på (Haugen i Evje). Han flyttet til Breland i Åseral og overtok sannsynligvis de 9 ksk som gården her var oppført med i Odelsmanntallet i 1624.Har noe info om barna og etterkommerne hvis noen fremdeles er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Hvor har du det fra at Torgrim flyttet til Breland?Torgrims eldste sønn overtok Haugen (Der Inne), mens den nest eldste sønnen, Hans, overtok Breland. I følge Åseralsboken er det Hans som flyttet til Breland. Førøvrig når det gjelder Hans Hansens to døtre, er det fremdeles noe uklart. Det er nok riktig at Kirsten kom til Haugen, men når det gjelder Dorte er det litt mer uklart. I følge Ivelandsboken har den Dorte som giftet seg med Bjørn Ormsen Ranestad helt andre foreldre...... Bjørn stemmer heller ikke med datterens navn: M. Kristensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket Dansk prestehistorie? Om faren var prest i Mariager er det jo en liten mulighet for at du kan finne noe selv om det er så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Arne Haugen

Ja, beklager. Står at det var Hans Thorgrimson som arvet Breland, Åseral. Jeg refererer fra 'Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal' skrevet av Furer A. Aavitsland i 1914.Presten Mariager står faktisk oppført under garden Åneland, nabogården til Haugen, i denne boka. 'Dorthe Hansd var gift 1ste gang med Knud Nordre Landsverk, der 1650 eiede 2 kalveskind i denne gaard.På skifte efter ham 1713 nævnes følgende børn: Tellef Fidjeland, John Tjomstøl, Marie gift med Hylje Vatne og Ingeborg, som er gift med Ommund Gundersen Nedre Frigstad.'Er så vidt jeg vet ikke noen av gårdene her på Haugen som blir kalt for 'Der Inne'. Etter det jeg forstår het vel eldstesønnen Osmund T. Haugen. Han overtok nabogården her, mens Haugen enda bare var delt i 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Jeg har også Aavitslands bok. Dessverre er den kjent for sin unøyaktighet!Det er noe rundt Hans Hansen og hans to døtre som ikke stemmer (alder/årstall). Jeg hadde håpet at Evje Kommune kunne satse på å få skrevet en ny gårds- og slektsbok, men det drøyer visst.Send meg en mail på la9hw@arrl.net så skal du få det jeg har av informasjon om delinger av gården (jeg er søskenbarn til Knut Albert!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Til innlegg 1: Hans Hansen Mariagers kone hette Maren Henriksdatter. Det kommer fram i et kirkeregnskap fra Råbyggelaget: «Anno 1620 Helgemessaften haver her Hans Hansen Mariager, sogneprest og prost, med sin hustru Maren Hendrichsdatter givet 2 Kiør thill Årdals kirke» (ikke bokstavrett avskrift). Det er ikke dokumentert at han var sogneprest alt i 1609. Den første gang han nevnes er ved kongehyllingen 1610 (10. april). Han var prost fra noe før 1618 og til 1628 og virket som sogneprest til 1641, ikke 1630, slik det oftest er skrevet. Han betalte presteskatt hvert år til og med 1640 (november). Høsten 1641 betaler etterfølgeren Thomas Phillipsen den samme skatten. Han døde derfor trolig i begynnelsen av 1641. Maren levde ennå i 1645 og er nevnt i koppskatten det året under prestegården: «Noch den gamble Prestequinde och hindes pige». Dette kan ikke være noen annen enn Maren. At hun fortsatt bodde på prestegården kunne kanskje tyde på at hun eller hennes barn kan ha hatt en nærmere forbindelse til Thomas Phillipsen enn det som hittil har vært kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Almedal

Jeg får det fortsatt ikke helt til å henge sammen: allerede i en rettsak i 1623 omtales Hans Mariager som 'svak av alderdom og uførhet'. Og i en annen rettsak i 1629 betegner han seg selv som alderssvekket og nesten tunghørt. Siden han i begge sakene opptrådte som tiltalt, kan det vel antas at hans helsetilstand ble overdrevet. Men likevel, at han skulle virke som sogneprest i 12 år efter dette høres litt merkelig ut. Derimot passer endel andre årstall mye bedre inn dersom Hans og Maren levde til 1640-tallet.Når det gjelder Maren, er det et godt fremskritt å finne farens fornavn! Dessverre hjalp det ikke umiddelbart. I henhold til 'Rådmenn og borgermestre i Tønsberg 1536-1660' er der bare en Henrik, Henrik Klausen Kruse, men han er nevnt som rådmann i 1650, og det alt for sent til at han kan være Marens far. Det nærmeste jeg kan se er en Mats Henriksen (rådmann ca.1546-1555, borgermester ca.1565-1578)som kan ha hatt en sønn ved navn Henrik (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sett i Dansk prestehistorie og må tilstå at jeg ble ikke så mye klokere av det.1. presten i Mariager het Hans... 15..... Hans Mariager prest i Dalby Tureby, Prestø amt i 1564. Hans Mariager døde 1576.Det sto også en Maren Olsen Rør d. Christiania 10/11 36, men hva og hvem det klarte jeg ikke å finne ut av. Dette er funnet i supplementsbindet og det står så forkortet og komprimert at i hvertfall ikke jeg forsto alt. Det sto også en henvisning til H. Stephensen i Budolfi krk. Ålborg, men der fant jeg bare en M. Stephensen og ingen ting om noen Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Alle forkortelsene i Wibergs danske prestehistorie er forklart i innledningen i bind 1. I tilleggsbindet står det at den første presten i Mariager på 1500-tallet hette Hans. Når hans etterfølger døde i 1582, må denne Hans ha virket atskillige år før det. Hva Magister Christen Stephansen i Ålborg Budolfi har å gjøre med saken er aldeles ubegripelig. Det om Maren Olsen Rør gjelder prest nr. 14 (gmlt. nr. 13) som var sogneprest fra 1782.Hans Hansen Mariager på Evje kan ha vært omkring 30 år da han kom til kallet i 1610 og følgelig født omkring 1580 (eller noe før). Teoretisk sett kan han nok ha vært en sønn av hr. Hans i Mariager, men det synes usannsynlig av kronologiske grunner. Derimot kunne hr. Hans Mariager, sogneprest i Dalby-Tureby på Sjælland 1564-1576 kanskje være en sønn av denne hr. Hans i Mariager. Hvorvidt Hans Hansen Mariager på Evje kunne være en sønn av Dalbypresten er usikkert. Det som taler i mot (foruten kronologi), er at på den tiden ble vanligvis ikke stedsnavn benyttet som slektsnavn, men som et tilnavn som fortalte om fødestedet. Dersom hr. Hans på Evje var født i Dalby, er det mer sannsynlig at han ville ha benyttet dette som tilnavn, heller enn en fars tilnavn Mariager. Dessuten, Mariager var en by med både embetsmenn og borgere og der kan ha vært mange menn med navnet Hans, som er mer sannynlige som farskandidat. Det var slett ikke uvanlig at borgersønner ble prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Almedal

Jeg har noen avskrifter vedr. Hans Hansen Mariager. Det er litt for mye til å skrive inn alt her, men send meg en email (la5ko@online.no) hvis du vil ha mer. Her er noe: KILDE: Personalhistorisk Tidsskrift, Anden Række, 3. Bind, Kjøbenhavn 1888. Utdrag af norske Kirkebøger, ved Archivfuldmægtig E. A. Thomle (fortsættes). Side 82, {fra E. A. Thomles innledning}: … Den ældste Ministerialbog for Evje og Iveland begynder med Aaret 1705, … Side 82-83, {fra Mentz Blix’ innledende opplisting og beskrivelse i Ministerialbogen av fordums prester i Evje, - som sannsynligvis er skrevet i 1704/1705, eller i hvert fall før han flyttet fra Evje i 1716}: … 3. Hr. Hans Mariager, som ogsaa var Proust i Raabygdlagets Prousti, en dansk Mand; hans Hustroe heedte Maren og var en Raadmandsdatter af Tønsberg; tuende af hans Døttre har levet her i min Tid, for kort Tid siden døde, Kirsten Hansdatter Hougen og Dorthe Hansdatter Landsverch, begge af en høy Alder; deris Afkome boer her endnu besynderlig i Efgie og Ivelands Sogner. … Side 91, {fra Ministerialbogen i Evje}: … 1715. Kyndelmis. (2 Febr.). Evje: Ligpr. over Kirsten Hansdatter Sl. Hr. Hans Mariagers Datter, som var Sogneprest fordum til dette Prestegield. (Avskrift 29. Mars 1999, Roy Almedal)Og litt mer: KILDE: D. Thrap, «Christiansands Stifts Prester i det syttende Aarhundrede», Utgitt i Christiania 1899. Hans Hansen Mariager var - som det høres af Navnet - en dansk Mand, maa - om ovensaaende Antagelse {ovenstående antakelse gjelder forgjengeren, Erich Olsen, som ble forflyttet fra Evje i 1608} er rigtig - være kommen hid 1608. Det sees, at han fik en Fuldmagt 18 Jan. 1618, og da var han Provst {referanse angitt i kilden: «Kapitelsbogen.»}. Han nævnes ogsaa som saadan i Biskop Scavenii Indberetning 1619 {referanse angitt i kilden: «Personalhist. Tidsskr. 2, 258.»}. Han blev 17 Juni 1623 stævnet for Kapitlet af en Bonde Oluf Fennefos, men kunde selv ikke møde for «Vanførhed og Alderdom». Oluf var med sin Familje bleven udelukket fra Nadveren i 3 aar, og Presten skulde paa Prædikestolen have kaldt ham «Smørneste». Oluf var beskyldt for Trolddom, men var ikke dømt uden til aabenbart Skrifte. Prestens Hustru Maren N datter mødte og vidnede, at Oluf og hans Familje havde Rygte for Trolddom, og Oluf havde her bedet Presten om hans Forbøn paa Prædikestolen for den store Synd. Hr. Hans kunde ikke findes at have handlet mot Ordinansen. 1618 havde Lehnherren Styring Bohl været meget vred over, at Hr. Hans «var indfalden udi Sorenskriverens Bestilling», og 1629 blev han atter stevnet for ulovlig Befatning med verdslige Sager. Det blev befundet, at han havde skrevet «en Seddel imod Ordinantsen», og han fik derfor en alvorlig Paamindelse. Han var da meget skrøbelig og døv. Hans Hustru Maren N datter var en Raadmands Datter fra Tønsberg. Blix anfører, at det helt op i hans Tid havde der levet 2 af hans Døtre Kirsten Hansdatter Hougen og Dorthea Hansdtr. Landsverch, der begge var døde i høi Alder, da han skrev. De havde begge efter sig en talrig Afkom i Evje og Ivelands Sogn. Da Blix rimeligvis maa have begravet dem begge, maa det vel være en Feilskrift, naar det i Ministerialbogen heder: «1715 Kyndelsmisse Dag Ligpræd. over Kirsten Hansdatter, Hr. Hans Mariagers Datter». Skulde hun have levet til 1715, saa maatte hun have været op imod 100 Aar gammel. {i følge kilden, side 158-159 var denne Mentz Blix født i Trondhjem 1660, «deponerede» i 1679, ble Kapellan i Evje i 1688 og flyttet fra Evje i 1716. Se forøvrig Personalhistorisk Tidsskrift II R. 3 B. 83.}.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.