Gå til innhold
Arkivverket

[#30520] Hans Knudsen og hans far Knud Hansen - Bergen (eller omegn?).


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har hatt en nøtt i min anerekke som jeg ikke har greid å knekke.Hans Knudsen kom til Trondheim og fikk borgerbrev som kobberslager i 1835. Den 23.07.1837 ble han gift i Vår Frues kirke med Jørgine (Gerorgine) Elisabeth Frantzdatter Falck (f. 1809).I kirkeboka der vielsen er innført, er Bergen oppgitt som Hans sitt fødested, hans far het Knud Hansen og at brudgommen var 32 år ved vielsen. Hans hustru er oppgitt som enke både ved folketellingene i 1865 og 1875. De fikk to barn som jeg kjenner til, Caroline og Knud Christian og disse bar slaktsnavnet Knudsen videre.Ut over dette har jeg ikke greid å finne opplysninger om Hans Knudsen eller hans opphav.Finnes det fortegnelser av arveoppgjør for en Knud Hansen som har opplysninger som kan stemme, eller kirkebok som inneholder dåp for Hans Knudsen fra 1905. Jeg er interessert i alle opplysninger om foreldre, fadre, barn etc.I alle mine forgjeves forsøk på å finne denne slaktsgrenen har jeg også gjort forsøk på å søke i nabokommuner til bergen, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Ifølge FS døpes det en Hans Knudsen 29.1.1804 i Lindås, Hordaland. Foreldre Knud Hansen og Martha Johannesdatter.I døpte i Lindås her på digitalarkivet finner jeg følgende barn døpt i Lindås av dette foreldreparet Dato Namn Fars førenamn Fars etternamn Gardsnamn Kjønn Mors førenamn Mors farsnamn Mors gardsnamn Merknad Sokn År 2913 D. 7de Majus Siri Knud Hansen Haues* f Martha JohannisDtr. Haues Sannæs og Østreim 1793 3091 Den 7de September Johannes Knud Hansen Høyes* m Martha JohannisDtr. Høyes Østrem og Sannæs 1794 3226 Den 6te Oct. Johannes Knud Hansen Haues* m Maritha JohannesDtr. Haues Den 6te Oct: ved Hosanger af Hr. Lihme Hosanger 1795 3432 Den 30te Julius Hans Knud Hansen Hauges* m Maritha JohannisDtr. Hauges Lyhren og Østrem 1797 3546 Den 12te Augustus Mari Knud Hansen Houges* f Martha JohannisDtr. Houges 1 Østrem og Møching 1798 3690 Den 8de December Sander Knud Hansen Høyes* m Martha JohannisDtr. Høyes 1 Lindaas og Myching 1799 3862 Den 3die April Hans Knud Hansen Høyes* m Martha JohannisDtr. HøyesOversikten her går bare til 1801.Knut og Martha giftet seg i Myking 1.7.1792.Familien finnes her i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk, Odd. Jeg har vært borti dette sporet tidligere, men du har funnet fram til opplysninger som var nye for meg - dette kan nok være det rette ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg ser at alle 'huusbonder' på Houge er oppført som 'lors mand'. Noen som kjenner betydningen av denne yrkestittelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Til Arvid LillebergenDu nævner ”Elisabeth Frantzdatter Falck (f. 1809)” I Trondheim branntakstprotokoll 1766, av Bjarne Lein Trondheim 25.januar 1998Under Domkirkens sogn er følgende indført:”Eiernes eller Leiernes Navne, Dom-Kirke-Sogn, Vaane-Huusene.-1.-17. Fag. | 18.-33. Fag. | 34.-47. Fag. | 48.-64. Fag. 48de Fag.-397 Frantz Hanssen Falch Matros sin Huus, Stue med grøtsteen ovn, Kiøcken med Muur, 1 Kit vindue, 1 vindue i Blye, tækt med bord, et lidet skiul i gaarden med bord tagg, Taxeret af os: 10 rd”Er der slægtsskab mellem denne Frantz Hanssen Falch og Elisabeth Frantzdatter Falck? Er der oplysninger om hvem matros Frantz Hanssen Falch er søn af ?Hvornår er han født ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Hei, Hans! Jørgine Elisabeth Frantsdatter Falck er datter av Frantz Carl Butler Falck født i Bergen f. 04.01.1782 i Bergen. Han var gift med Margrethe Amalia Jørgensdatter Tanck f. ca 1787 i Trondheim. Frantz var sønn av Giert Olsen Falch. Mine kilder til denne slektsgrenen er stort sett Simon Ellefsen - http://www.nose.dk/Norge/falk.html.Jeg kan ikke finne denne Frantz Hanssen Falch, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arvid Lillebergen

Iflg. bygdebok for Lindås var dette et blindspor. Det må finnes Knud Hansener fra Bergen som som ikke finnes i de folketellinger om er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.