Gå til innhold
Arkivverket

[#30521] Statius Strømsted, f: 1833 og Berte Christine Carlsdatter Rippi f: 1834


Gjest Tor Inge Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Inge Mathiesen

Min oldemor Anna Constance Strømsted f: 1860 i Vadsø, var datter av skreddermester Statius Strømsted fra Tromsø, f: 1833 og hustru Berthe Christine Carlsdatter Rippi fra Finland, f: 1834. Spørsmålet er da: Hvem var Berthe Christine, hvor kom hun fra ? Videre mangler jeg data bakover fra Reinholdt Strømsted, lensmann i Tromsø, far til Statius. Håper at noen kan sette meg på sporet mvh Tor Inge Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne mere enn dette på FS: Stacius dpt. 1/6 1834 Tromsø, foreldre Strømsted og Bergithe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Riipi-familien kommer fra Sodankylä i Nord-Finland og flyttet til Vadsø en gang på 1850-tallet. Datteren Brita Stina er døpt 23/11-1833 i Sodankylä og giftet seg i Vadsø 22/8-1859 med Statius Strømsted. Søsteren Elsa er døpt 23/1-1830 i Sodankylä og giftet seg i Vadsø 29/10-1865 med Johan Pedersen Enbusk. Der fantes også en søster Valborg som døde 26/7-1858 i Vadsø ca 21 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Takker så mye til både Berit og Odd Villy, begge hadde ny informasjon til meg. Ha en fortsatt fin kveld både i nord og sør mvh Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg ser at jeg må rette opp en feil jeg har gjort, og grunnen til denne feilen er at det faktisk finnes to kvinner i 1865 i Vadsø/Sør-Varanger-området med det heller sjeldne navnet Elsa Carlsdatter Riipi. Brita Stinas søster Elsa bor i Skallelv i 1865 og er gift med Peder Pedersen Aula f. 1832 i Finland. Elsas (og Brita Stinas) foreldre Carl og Lisa er losjerende på samme gård, se: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2029&kenr=001&bnr=0003&lnr=00>LenkeDenne familien har altså kommet til Norge omkring 1837. Carl Riipi er for øvrig døpt 24/12-1802 i Sodankylä, foreldre er Matts Riipi og Anna (Kilde: Family Search).Else Stina Carlsdtr Riipi er derimot gift med Johan Pedersen Enbusk og hun kom til Norge omkring 1853 (også hun kommer fra Sodankylä), og denne familien bodde i Neiden i 1865, se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Elsa Stina Riipi er døpt 2/3-1828, foreldre er Carl Johansson Riipi og hustru Elsa. Denne Carl er født 7/4-1792 i Sodankylä, foreldre er Johan Riipi og hustru Brita (Kilde: Family Search).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Takker så mye igjen Odd Villy, denne gang for korrigeringen. Ha en god natt der oppe i nord, mvh Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.