Gå til innhold
Arkivverket

[#30523] Gurine Lindegaard, f. 1796 - boende i Tjårnes, Tysfjord, Nordland

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Gurine Lindegaard, eller Lundegaard, som det også opereres med, var gift (1. des. 1819) med Hans Christensen (f. 1794 i Straumen i Tysfjord med foreldre Christen Jonsen (1754-1800) og Elen Andersdtr., f. 1754). Jeg etterlyser Gurines opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, jeg visste det, men har tatt det som en feilskriving da Gurine ble gift med Hans Christensen i 1819. Hans var nok død i 1865.Gurines foreldre og hvor hun kom fra, er et lite mysterium...Uansett, Hege, tusen takk for at du svarte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Hermod,Har litt om Gurine og hennes nærmeste, hun er fra Tromsø. Opplysningene fikk jeg for mange år siden, men har ikke selv kontrolert med kirkebok at det er 100 % korrekt, men det gir deg jo noe å jobbe videre med. CHRISTIAN ANDREAS LINDEGAARD, prokurator på Sandnes, Tromsø, han var født ca. 1753 i Trondheim? Gift 1.gang 20 juli 1792 Sandnes, Tromsø med Ane Kirstine Berg, død 1794 i barselseng. Gift 2.gang 6.3.1795 Sandnes, Tromsø med Ingeborg Anne Jørgine Marstrand, født ca. 1774 i Trondheim? 1. THOMAS - døpt 23 juni 1793 Tromsø 2. ANE KIRSTINA - døpt 16 juli 1794 Tromsø 3. JOHANNA BIRGITA - døpt 19 juli 1795 Tromsø 4. NIELS MARSTRAND - døpt 13 november1796 Tromsø*5. GURINA - døpt 18 februar 1798 Tromsø 6. WILHELM MOURITZ - døpt 17 februar 1801 Tromsø 7. MAREN ALETTE - døpt 10 september 1802 Tromsø 8. CHRISTIAN - døpt 21 september 1804 Tromsø 9. ANNE CHRISTINE - døpt 13 juli 1806 Tromsø 10. ELISABETH MARGARETHE - desember 1807 Tromsømvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Rasmus!! Da er mysteriet løst. Jeg ser av ditt materiale at Christian Lindegaard hadde en sønn ved navn Niels Marstrand (moras etternavn). Hans Christensen og Gurine hadde tre barn og det yngste het - nettopp Niels Marstrand. Så da er det en sammenheng!Har vi foreldrene til Christian og Ingeborg Marstrand?Takk igjen, Rasmus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei … Jeg kan bekrefte at prokuratoren Christian Lindegaard, bosatt på blant annet Sandnes døper sine barn i Tromsø:1793 – Thomas Kristiansen Lindegaard Sandnes – Kristian Lindegaard1794 – Ane Kirstina Kristiansdtr Sandnes – Kristian Lindegaard og Orgina Marsland - ugift1797-26/10 – Gurina Lindegaard Sandnes – Lindegaar - herr1801 – Wilhelm Mouritz Lindegaard Sandnes – Lindegaard - procurator1802 – Maren Alette Lindegaard – Kl. Lindegaard1804 – Christian Lindegaard – Lindegaard1806 – Anne Christine Lindegård Tromsø – Lindegård Døde:Kirstina Maria Berg Lindegaard – død 1793, 36 årHans Lindegaard Sandnes – død 1799, 18 ukerChristian Lindegaard Tromsø – død 1804, 14 uker----Christian i 1801: Lenke med kone og 4 barn… Barbara Catrina Urgina er kanskje identisk med Gurine?----Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Barbara Catrina Urgina - et fantastisk navn!Takk til deg, Knut! Det opereres med to forskjellige dåpsdatoer: 18. febr. 1798 og 26. okt 1797. Hva er det riktige?Har noen av dere foreldrene til Christian og Ane Jørgina?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..mine opplysninger stammer fra en KB avskrift, jeg har funnet avvik tidligere også, så jeg kan ikke med 100% sikkerhet si at avskriften er den rette, faktisk er jeg veldig usikker på dette.. datoen i 1797 kan være fødselsrelatert, mens dåpen er i 1798..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei igjen Hermod,Tok en rask søkerunde på nettet og har her foreldrene til Ingeborg, og der har du igjen navnet Gurine.NIELS EVENSEN MARSTRAND, født ca. 1746, død 1816 i Trondheim, han var skipper. Gift første gang med GURINE OLSDATTER LUND, hun dør antagelig i barselseng 1783 for han gifter seg igjen 1784. Han var gift tre ganger og jeg har til nå funnet ni barn, heriblant;INGEBORG ANNE JØRGINE NIELSDATTER MARSTRAND, døpt 21 oktober 1773 i Vor Frue k., Trondheim.mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Å tusen takk, Rasmus. Det ordner seg....Ser at Simon Ellefsen har Marstrand-slekta på sin side, men der når vi ikke i noe som er i de riktige årstall.Greier vi å komme lenger?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ser under 'Steffensen' på Simon Ellefsens side at Niels Evensen Marstrand var gift med Ingeborg Anna Normann i 1781. Da kan det hende at den første kona (av tre) er mor til Ingeborg Anne Jørgine?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Huff, jeg skrev feil: Niels ble gift med Ingeborg Anna Normann i 1784, så da er nok Gurine Olsdtr. Lund riktig, som du skrev, som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Lindegaard høres dansk ut. Vet at det er en Lindegaard-slekt i Odense. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Hermod,Ja Lindegaard er en dansk slekt med flere grener i Norge, har oversikt over de fleste av disse men mangler noen enda. Deriblandt din Christian A. Lindegaard som jeg ikke vet hvor hører hjemme enda. Du kan gå inn på vedsatte lenke å se mer av Lindegaard slekten, er i ferd med å forberede filen for oppdatering så det kommer mer der.Gir beskjed når jeg kommer over mer som kan ha interesse.mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

I innlegg 4 sies det CHRISTIAN ANDREAS LINDEGAARD, prokurator på Sandnes, Tromsø, han var født ca. 1753 i Trondheim?Siden Christian Lind(e)gaard skal være født i Trondhjem, er det vel sannsynlig at han er sønnesønn av cancelliråd og borgermesteren i Trondhjem, Rasmus Nielsen Lindgaard, f. 19.3.1680 i Bergen, død 15.3.1733 (i Trondhjem?) Rasmus var gift første gang med Henriethe Margrethe de Hoffmand, f. 8.9.1684, skifte etter henne 15.12.1728. Rasmus ble gift igjen 18.2.1728 med Helena Dorothea Høyer, f. 18.8.1708. død 16.1.1786.Rasmus og Henriethe Margrethes barn:Bodil Abilgael R'sd. Lindgaard, døpt 23.12.1706 (Domkirken Trondhjem), død 20.12.1753. Gift med Marcus Nissen Høyer i 1733.Niels Wichman R. Lindgaard, døpt 29.4.1710 (Domkirken Trondhjem). Hans historie er et mysterium, men han hadde en datter Abel Nielsdat. Lindgaard som er en av mine formødre.Rasmus og Helena Dorotheas barn:Petter Rasmussen Lindgaard, døpt 23.3.1729 (Domkirken Trondhjem)Henriette Margrethe R'sd. Lindgaard, f. 10.12.1730, død 29.6.1809. Gift i 1751 med Kristian Johannes Brodtkorp.Dette er fra en profesjonell slektsforsker i Trondhjem i nittentredveårene. Garanterer ikke for at alt stemmer, men det kan gi noen spor videre. Manuset inneholder mange flere opplysninger, men jeg tar bare med at Rasmus Nielsen Lindgaard var sønn av Abigael Pedersd. Lem (1657 - 1695) og Niels Rasmussen Lindgaard, død 3.3.1688. Han var byfogd og tolder i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Bodil. Nå gjenstår det å se om mellomleddet finnes, og om det stemmer. Kanskje er det Petter Rasmussen Lindgaard, som er faren til Christian, hvis dette stemmer.Er det noen som har opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Er det noen som sitter på opplysninger om hvilke barn Petter Rasmussen Lindgaard, døpt 23. mars 1729, hadde? Kan det være en Christian, født omkring 1753-54?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Gurine var altså datter av en prokurator i Tromsø. Det betyr at den hun giftet seg med i Tysfjord, sannsynligvis hadde et yrke som måtte 'godkjennes' av foreldrene, sett ut fra datidens klasseskiller.Kjenner noen til hva hennes mann Hans Christensen (f. 1794) og Hans' far Christen Jonsen (1754-1800) drev på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

(Ref. også debatt 30951 vedr. Gurine).Det virker underlig om 'Barbara Catrina Urgina' skulle være den samme som Gurina. Det er jo angivelig hele fire år mellom fødslene deres.Christian Lindegaard og Ingeborg Anne Jørgine Nilsdatter Marstrand ser ut ut til å ha fått to barn før de giftet seg, og det samme år som kone nr. 1 døde. Friske tilstander. Barbara ser altså ikke ut til å være ført i kirkeboken som døpt, og heller ikke Hans (f/d 1799). Det er derimot Christian, som også døde sped.Det er pussig at Ingeborg Anne (fra Nils Marstrand's første ekteskap) har samme navn som hans 2. kone, som han forøvrig skilte seg fra i 1785 etter ett års ekteskap. Nils fikk også barna Ane Olava (1775-1853) og Elen Nicolina (f.1778). Disse ser altså ut til å være fra 1. ekteskap, selv om Elen Nicolina oppkallingmessig kan se ut til å være datter av Ingeborg Anna, som var datter av Nicolai Nielsen Normann og Marta Marie Eriksdatter Grøn.Nils giftet seg 3.g. i 1788 med Christina Berg (1748-1824). Kan hun være søster av Nils' svigersønn Christian Andreas Lindegaards's første kone, Ane Kristine Berg (ca.1757-1793) ?OBS: Deler av dette innlegget finnes også under debatt 30951 vedr. Gurine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..til innlegg 21 - Hvordan kan det se ut til at Christian og Anna fikk 2 barn utenfor ekteskap?1793 – Thomas Kristiansen Lindegaard Sandnes – Kristian Lindegaard1794 – Ane Kirstina Kristiansdtr Sandnes – Kristian Lindegaard og Orgina Marsland - ugift Kirstina Maria Berg Lindegaard – død 1793, 36 år MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'Orgina Marsland - ugift' kan vel ikke være noen annen enn (Ingeborg Anna) Jørgine Marstrand, døpt 21 Okt 1773, gift 6 Mar 1795 m. Kristian Andreas Lindegaard, som hans 2. kone. Og når 1. kone dør i 1793 fristes jeg til å tro at barna Ane Kirstina (døpt 16 Jul 1794) og Barbara Catrina Urgina Lindegaard (hvis hun er f. ca.1794 som det ser ut til av FT 1801) må være født mens Kristian var enkemann og ugift. Eller hva er det jeg ev. misforstår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.