Gå til innhold
Arkivverket

[#30536] Conrad Hilton. Fra Kløfta eller Monkwearmouth, England.

Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

På nettsiden http://www.ancestryuk.com/HyltonVikings.htmfinnes en ' bestilt'?? teori om/av Conrad Hilton hvor Hilton navnet knyttes opp mot Storbrittania/vikingtokter. I artikkelen vises jo noe manglende geografikunnskap; Ullensvang og Ullensaker slås sammen selv om det vel kanskje bare er guden ' Ull' som er fellesnevneren.I tilegg prøver man å belegge nærhet/likhet mellom utviklingen av navnet Hilton i England og Norge.Siterer fra siden 'Research carried out in the sixties by Conrad Hilton, founder of the Hilton Hotel chain whose family emigrated from Norway to fulfill the 'American Dream' uncovered an amazing connection with the Hiltons of Norway, and the Hiltons of Monkwearmouth, England.'Hva mener slektsforskere.., historikere, er dette kun et forsøk på å finne finere aner en fra Ullensaker og Kløfta ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei...tja.... slik jeg kan forstå dette, har vel ikke nettopp Conrad utvandret fra Ullensaker, men hans Far.Jeg vil tro at opprinnelsen til navnet Hilton kommer fra gården Hilton, ettersom faren til Conrad kommer derfraarild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp - helt klart. Familielikheten mellom Paris og meg er slående! (hun er min oldefars 3 1/2 menning heheLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

At Conrad kom fra Hilton ved Kløfta er jo allment kjent. Leste dere bare overskriften ??Mitt poeng var koblingen mot Engelske vikinger. Det vi ser på disse sider er jo at engelske Hiltoner... har som teori at deres forfedre kom fra Norge.Conrad Hilton har også tydligvis vært interessert i denne teori og avdekket gjennom sine undersøkelser sitat :'Research carried out in the sixties by Conrad Hilton, founder of the Hilton Hotel chain whose family emigrated from Norway to fulfill the 'American Dream' uncovered an amazing connection with the Hiltons of Norway, and the Hiltons of Monkwearmouth, England'Jeg er klar over at dette kanskje er mer for historikere enn slektsforskere ?? men en artig historie er det..Hilton familen i England hadde en lang slektshistorie Sitat : ' - that Henry Hilton built Hilton Castle in 1072 A.D. He was one of the four deputies who treated the king concerning the four northern counties, and in the service of that prince was soon after killed in Normandy that in the reign of King Edward III, John Hilton, who sent four of his sons to the wars of France, under the Black Prince, was first created Baron of Hilton Castle for his defence of it against the invasion of the Scots.'Så eg bare undrast..... Fantest det noen Hilton gård i Norge rundt år 1000. Hvis ikke.. hvem skriver til Conrad ( kanskje til jr)Og Laila : Har du et ungdomsbilde.. ( kunne ikke dy meg.......mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Forbindelsen og belegget virker noe suspekt. Jeg tror nok din teori om fine aner har noe for seg. Eller engelske Hilton-tilhørendes forsøk på å skaffe seg en 'rik onkel i Amerika'?Selv lurer jeg på hvilken historiker Conrad Hilton sikter til som 'hoffhistoriker' i Norge?: A letter of Conrad Hilton dated 11th Jan 1962 states; 'I note that you have asked the Chief Herald and Court Historian of Norway to ascertain whether and when Hiltons joined and intermarried with the Hardanderfjord Vikings, later called Norsemen. Ullensaker is a settlement that my father came from'Gøy uansett.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dette er åpenbart noe kun svært kunnskapsløse, men fantasifulle mennesker kunne funnet på å koke i hop.Stedsnavnet Hilton i Norge og England kan vel kanskje ha et lignende etymologisk opphav, men at det skal være noen slektsforbindelse på 1000-tallet er søkt, og jeg begriper nesten ikke at noen kan tro på noe slikt i dag.Om jeg ikke husker feil, er -ton-endelser i britiske stedsnavn som regel av angel-saksisk opphav (eller kom de med danske vikinger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Endelsen -ton vil måtte bli å betrakte som av felles germansk opphav, det være seg om dette kommer gjenom anglo-sakisk, dansk eller norsk. På norsk benyttes jo gjerne - tun, mens på engelsk vil kuynne ha -ton eller -town.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.