Gå til innhold
Arkivverket

[#30539] Tysnæs - Bergen

Gjest Gunnar Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andersen

Min kones morfar, Christian Leonard Larsen, er født i Bergen 01.05.1880. Hans far var Ludvig Larsen f.27.12.1854 på gården Undertun i Evendsvik, Sogn og fjordane. Hans mor var Berthe (eller Brite) Kristofferdtr., f. omkring 1850 i Tysnæs, Hordaland. Disse ble gift i Bergen 20.10.1878 i Domkirken i Bergen.Jeg har hittil ikke klart å finne ut av opphavet til Berthe (Brite). De opplysningene jeg har om henne har jeg funnet i Digitalarkivet i forbindelse med hennes giftemål og hennes sønns fødsel/dåp, og folketellinger i Bergen. Hun døde i Bergen 11.05.1900.Gjennom FT1865 har jeg funnet 3 jenter som kvalifiserer seg ut fra de opplysningene jeg har.Mitt håp er nå at kirkebøkene fra Domkirken i Bergen, hvor hun giftet seg, forteller hennes foreldres navn. Er det noen her som har tilgang til de kirkebøkene og som kan slå opp dette og se om hennes foreldre er nevnt der?På forhånd takk!Mvh. Gunnar Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I folketellingen 1885 for Bergen står Ludvig oppført med fødselsår 1857, mens fru Berte Larsen er født 1853, Tysnes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F81201&gardpostnr=37887&merk=37887#ovre>Lenke Da bodde familien i Torvalmending 31. I 1891 er familien kommet til Veitesmuget 2, og da er Berthe fødselsår oppgitt til 1850, Tysnes Lenke I 1900 er Ludvig blitt enkemann, bosatt i Stokkebæksmuget sammen med sønnen Christian Leonard LenkeHer er vel giftermålet Lenke Her kalles moren Brite, og det samme gjør hun da sønnen Kristian Leonard blir døpt i Domkirken i 1880 LenkeFinner Ludvig som ugift, losjerende skomakersvenn i Bergen, 1875 Lenke Finner også en Berte Kristoffersen, pige, fra Tysnes, men hun er født 1847 LenkeEr dette de tre Brite du sikter til i Tysnes, 1865?Lenke, Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Misforsto deg der, var nok litt for rask. Det er fra selve kirkebøkene du ønsker skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloVed Ft 1875 finner jeg en Berthe Christofsersen fra Tysnes f1847 i Bergen. NB Ved begravelsen og vielsen er riktig dame fødd i 1850. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71301&gardpostnr=22913&merk=22913#ovre>LenkeVed Ft 1865 finner jeg 3 stk på Tysnes og de er alle 17 år.Britte Christoffersd. LenkeBrite Kristoffersd. LenkeBrithe Christoffersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Tusen takk for all hjelp. Nå kom jeg virkelig videre. Gard- og ættesoge for Tysnes skal bestilles på biblioteket. Elin (7): Er det mange bind? Eller trur du jeg greier meg med bd3?Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det er 4 bd. Om du treng alle er vanskeleg å sei. Men garden mor til Britha kom frå, er iallefall i bd.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.