Gå til innhold
Arkivverket

[#30542] Unstad i Lofoten og Helland i Manger

Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Mine tippoldeforeldre var Inger Larsdatter f. 1824 fra Unstad i Lofoten og Erik Nilsen f. 1811 fra Manger i Hordaland. De ble gift i Gimsøy i Lofoten i 1853 og får en sønn Lars i 1854. Han er født i Borge i Lofoten.Inger kommer med sønnen Lars til Meløy i 1864 og er da enke. Skulle gjerne ha visst dødsdatoen til Erik, og det sies at det var en datter Ane som døde som liten, altså før 1864.Ingers bestefar er Hans Pedersen fra Mærvold f. 1761. I bygdeboka Borge og Valber nr. 4 står det at han dør i 1796 (s. 65/66, da under gården Mærvold. Under gården Unstad står han som husmann fra gråden Mærvold og sønn av samme mann. Finner han i folketelligene i 1801 under Unstad, så det er vel det som er rett.Når det gjelder Erik skulle jeg gjerne ha fått slått opp i Skifteprotokoller for Nordhordaland. Tror faren var Nils Olsen fra Helland i Manger, protokoll 15 side 67b. Moren var muligens Inger Olsdatter(Knutsdatter) protokoll nr. 18 side 624.Er det mulig å få svar på noe av dette. Er ny bruker så jeg hadde det inne på brukarforumet, men ble tipset om å ta det hit.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Inger Olsdatter forteller om fem barn: Ole Nilsen d.e., på Helland i Manger, Ole Nilsen d.y. (som døde like etter moren), Knud Nilsen, Erik Nilsen, 19 år da moren døde, og Anne Nilsdatter, 23 år.Nils Olsen og Inger Olsdatter giftet seg på Voss: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Jeg lurer på om det var opplyst hvor gammel Ingr var da hun døde. Er litt usikker på fødselsår. Har 1763, men da er hun 48 år når Erik blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann Helland Johannessen

Nils og Inger er 'mine' også. Ta kontakt med meg på mail så kan vi utveksle litt info. Mailadr. min er kariann.hj@c2i.netKariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.