Gå til innhold
Arkivverket

[#30547] Gurine Karlsdatter Nergård f. 4.3.1885 S.Odalen

Gjest Stein Erik Maurice
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Min Oldemor står oppført som Gurine Karlsdatter Nergård fra S. Odalen i min farmors fødselsattest. Hun er født 4.3.1885, og ble gift med Hans Chr. Hansen f.1875.Jeg finner ingen gård som heter Nergård eller noen Gurine som er datter av Karl f. i 1885. Er det noen som kan hjelpe meg til å finne ut mer?Mvh,Stein Erik Maurice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Ja, det ser riktig ut! Tusen takk.Det står at hun er fosterdatter. Hvor kan jeg finne hennes biologiske foreldre mon tro?Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ifølge bygdebøkene for Sør Odal, ser det ut som gård nr. 32 er Nordset, og Midten en plass under denne. Nordset omtales i bind II (gammel utgave)- dessverre den eneste av Sør Odals bygdebøker jeg ikke har. Bare en tanke.... hvis du har lett i kirkebøkene og ikke funnet henne i Sør Odal, så er konen i familien fra Brandval - kanskje Gurine var derfra....? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Jeg har ikke sett i noen kirkebøker, men Sør Odal er det som nevnes om henne.Det sies også at hun aldri snakket om familien sin. Hun var også tunghørt, slik at hun ikke deltok særlig i sosiale sammenhenger.Hva med 'Nergård'? Er dette en gård i traktene?Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Sjekket Sør Odal BB II på biblioteket i dag. Der står det at Hans Amundsen og Olivia Dingnes(?) fra Brandval, kjøpte og bygget hus på plassen Nergård i 1907-08. Nergård er bruk nr. 18 under g.nr. 32 - altså Nordset. Det er derfor Gurine har navnet Nergård når hun gifter seg. Se side 548 Sør Odal II. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Gurine Karlsd. f. 4.3.1885, døpt i Strøm kirke 3.5. Foreldre ind. skogsarb. Karl Amundsen 1855 og Elise Eriksd. 1858. (SO.II.s.594 Herudsbråten). Karl døde i 1888. Elise var f. i Morttjernsberget, Grue Finnskog, g. 24.9.1882 i Strøm kirke. (Morttjernsberget, Grueboka Finnskogen av Hans Marius Trøseid, s. 278). Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Inderstkone Elise Eriksdtr. f.1858, død 28/5 1885 Sander, begr. 3/6 1885 ved Strøm kirke.Inderst Karl Amundsen, Enkemann f. 21/11 1855 i Gjerstadberget, død 19/2 1888 i Herudsbråten av 'Sygdom'. begr. 27/2 1888 ved Strøm kirke Dette er fra kirkebok for Strøm, Sør-Odal (Mini 5. 1876-1885 og Mini 7 1886-1925) Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I mitt innlegg (7) skriver jeg Herudbråten på Karl Amundsen, det er han du har funnet i tellinga 1865. Likeledes er det Elise i Morttjernsberget i Grue 1865. Lægd eller legdslem er en person som er understøttet bl.a. av fattigforsorgen. Jeg vil anbegfale deg at du låner disse to bygdebøkene som jeg nevner i mitt innlegg (7). Tror også at du får svar på hvorfor Gurine var på Negård i 1900 med hjelp av SO. II.s.594. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.