Gå til innhold
Arkivverket

[#30548] Jørgen Pedersen Løvås i Sande f. 1747


Gjest Hanne.A. Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

Hei Er det noen som vet hvem foreldrene til Jørgen er? Han giftet seg med Berte(Bente)Amundsdatter fra Teigeb i Sande. Flyttet senere til Kløv i Ramnes. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en brukbar kandidat til Jørgen Pedersen.LenkeHer må sjekkes mot kirkebøker , om det finnes.Som du ser er her også oppgitt kun omtrent alder, født.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at den forrige kandidat ikke hadde rett ektefelle.Lurer på om dette kan være gården, Løvås der Jørgen Pedersen er født. Her er fra 1801 tellingen, og ikke særlig hjelp til å finne foreldre er jeg redd.LenkeKan hende det finnes bydgdebøker som dekker dette området? Lite ellers å finne i digitale kilder herfra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

I Sandeboka - utgitt i 1939, står det bl.a. under Løvås: 'I 1779 får Jørgen Pedersen av prost C.P.Hammer bykselseddel på 12 lp. i Løvås. Han ble i 1781 g.m. Berthe Amundsdtr. Teien. Barn: Mathis, f. 1784, Peder f.1787, Amund f.1789, Anne Mathea f.1792. I 1799 fikk rittmester Povel Jørgen Beichman av sogneprest H.D.Hammer byksel på 12 lp. i Løvås. Hammer skriver om det: Forrige leylending Jørgen Pedersen avstaar bøkselsretten til compagniechef for det Sandske Dragoun Comp. hr. Ritmester Jørgen v.Beichman, som var nødsget til at erhverve sig gaard paa en meget bekostelig maade (da ingen anden Bopæl i Compagnie District var at erholde), deels ved at give Jørgen Pedersen denne forhen uhørte høie afstaaelses Summa 900 rd., deels ved at paatage sig aaboden paa gaardens brøstfeldige Huuser, deels bliver nødsaget til en bekostelig Ejendoms Bygning, for at erholde den fornødne bequemmelighed for sig og Familie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Under Teien vestre (Lno 21)står det bl.a. at Berthe (Bente)f. 1756, var datter av Amund Christensen Teien f.1727 og Anne Mathisdtr.Tømmerås. Giftemål 1735 (må være feil?). Barn: Christen, Torkild, Bente (Berthe) f. 1756, Karen. Sandeboka får du lånt på biblioteket - eller jeg kan bidra med ytterligere opplysninger hvis du er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne.A. Ludvigsen

Hei begge to. Tusen takk for bidrag. Tror jeg gjør som du sier Tove å tar meg en tur på Tbg i morgen den dag. Men er det noen som kan forklare hva bykselseddel er? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.