Gå til innhold
Arkivverket

[#30550] Olav de Helliges etterkommere II


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

I denne tråden: Lenke var det et forsøk på å debattere Olav den Helliges etterkommere, men den sporet litt av....Olavs datter Ulvhild ble gift med Hertug Ordulf a Sachsen i forbindelse med at Kong Magnus den Gode Olavsson inngikk forbundt med Hertugen for å kjempe mot de hedenske venderne.Ordulf og Ulvhilds etterkommere er godt dokumentert gjennom tyske standardverker, f.eks. Europäishcen Stammtaflen, og grovt sett kan vi vel si at 'alle' med kongelig og adelig avstamming i Europa i dag stammer fra dem.Med hva med en linje fra Hellig-Olavs sønnedatter Ragnhild Magnusdtr. som var gift med Håkon jarl Ivarsson. Diverse websider (som ikke oppgir primærkilder) oppgir følgende linje:1. Olav den Hellige2. Magnus den Gode3. Ragnhild, g.m. Håkon jarl Ivarsson4. Datter, frille av Magnus II Haraldsson5. Datter, g.m. Sveinke Steinarsson6. Ragnhild, g.m. Krypinge-Orm Sveinsson7. Erling Skakke8. Ragnhild, g.m. Jon Torbergsson9. Ragnhild, g.m. Skule jarl Bårdsson10. Margrete, g.m. Håkon IV Håkonsson11. Magnus Lagabøter12. Håkon V Magnussonetc etcEr det noe hold i denne linjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det var vel det jeg tenkte meg. Men det skremmende hvor mange websider som fører opp denne linjen uten noen som helst merknader :-(Hva hvis vi begynner i andre enden? Kjente barn av Håkon jarl Ivarsson og Ragnhild Magnusdatter er vel døtrene 1) Sunniva, mor til Håkon Jyde Sunnivasson, farmor til kong Erik Lam av Danmark; 2) Datter (Ragnhild?), g.m. Pål Thorfinsson Orkøyjarl, og med en del etterkommere rundt på Vesterhavsøyene og trolig i Skotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvor kommer opplysningen fra om at Sveine Steinarssons hustru var datter av kong Magnus berrføtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En stakkars amatør blir ganske forvirret av Vigerusts spørsmål. På den kongerekka jeg har hengende på veggen er det da virkelig ikke Magnus II Haraldsson som kaltes Berrføtt, men Magnus III?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Magnus 1 den gode (Olavsson) reg: 1035-1047Magnus 2 Haraldsson reg: 1066-1069Magnus 3 Berrføtt (Olavsson) reg: 1093-1103MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..om person nr 8, Ragnhild, er helsøster til Magnus 5 så har hun en morbror Magnus 4 Blinde...da var vel de fleste Magnuser tatt med... ikke sant Tore?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvor kommer opplysningen fra om at Sveine Steinarssons hustru var datter av kong Magnus Haraldsson ?(En annen sak: Magnus lagabøter ga seg selv ordensnummeret den fjerde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..for ordens skyld:Magnus 6 Lagabøte (Håkonsson) (regj: 1263-1280)Magnus Eriksson (i Sverige Magnus 2 Smek) (regj: 1319-1355)Magnus 4 Blinde (Sigurdsson) Regj: 1130-1135MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For ordens skyld: dr. Asgaut Steinnes, tidligere riksarkivar, har omkring midten av 1950-tallet forfattet en utredning for Kongehuset om nummereringer av kongerekken. Det er på bakgrunn av denne utredningen at Olav valgte seg ordenstallet 5 og Harald valgte seg ordenstallet 5. Det er faktisk visse årsaker til at kongenes offisielle ordenstall avviker fra anntallet konger ved samme navn som landet har hatt. Og Mangus lagabøter skal ha ordenstallet 4. (Vel og merke, hvis man aksepterer ordenstallene som Sverre-ættens konger selv anvendte. Dagens norske kongehus viderefører Sverre-ættens ordensnummereringer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Synd at Store Norske Leksikon er feil, då! Og den vesle hendige boka Norske Kongar og Regentar (Jardal Skaadel/Svein Erik Skarsbø 1998), som er ei grei oversikt for oss ikkje-historikarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Jeg ser at innleggene mine må forklares grundigere da det tydeligvis er noen som ikke forstår hentydningene..Innlegg 6: dette innlegget var ment å være opplysende for påstanden i innlegg 4 som var av kategorien svar som vel egentlig fortjente utsagnet til Tore Vigerust i innlegg 89 Lenke andre linje første setning… dette reagerte da også debattanten Hans Mathisen på i hans innlegg (5)…Innlegg 8 og 9: se tema. Dersom Erling Skakke hadde den stamtavla ville han vært Konge før sønnen Magnus 5 Erlingsson. Da svogeren til Erling Skakke var Kong Magnus 4 Blinde Sigurdsson er det jo tydelig at retten til Krona for Magnus 5 Erlingsson ikke går gjennom faren…Innlegg 11: se parentes i innlegg 10… Magnus 6 Lagabøte (Håkonsson) (regj: 1263-1280), nummereringen til denne skulle vise at det var utenfor TEMA linjen….Magnus Eriksson (i Sverige Magnus 2 Smek) (regj: 1319-1355), denne skulle vise til at det også var flere som ble nummerert på en måte som kunne gi feil, ved at også Magnus 2 Haraldsson i TEMA linjen hadde dette nummeret…Magnus 4 Blinde (Sigurdsson) Regj: 1130-1135, denne var ført opp fordi jeg glemte å føre regj. Tid på ham i innlegg 9…---Jeg ser fram til å lese fortsettelsen på denne debatten, det er vel ikke siste gang innlegg av type innleggene 4 og 5 verserer her … (for øvrig 12 også)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..jeg må vist korrigere meg selv også...Magnus Lagabøte er ikke utenfor TEMA men utenfor hullet i temalinjen som er Sveinke Steinarssons hustru... noe jeg konsentrerte meg om...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Frank Johansen (trådstarter) skriver i innlegg 1:4. Datter, frille av Magnus II Haraldsson. 5. Datter, g.m. Sveinke Steinarsson. 6. Ragnhild, g.m. Krypinge-Orm Sveinsson. 7. Erling SkakkeI innlegg 4 spurte jeg etter argumentene / bevisene / opplysningene som underbygger denne slektsrekka. Jeg skrev beklageligvis feil kongenavn, i stedenfor Magnus Haraldsson skrev jeg Magnus lagabøter. Denne feilen beklager jeg. Men leserne av mitt spørsmål kunne uten problem forstå hva jeg mente. Om de ikke gjorde det, har de ihvertfall forstått spørsmålet mitt som kom i innlegg 10.Hvordan vet Frank Johansen (og andre) at Sveine Steinarssons hustru var datter av kong Magnus Haraldsson ? Hvis det mangler bevis og argumenter for dette, så skal disse utgå av en oversikt over kong Olav den helliges etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Beklager feil navn (igjen) i siste innlegg: Kongenavnet jeg ga i innlegg 4 var Magnus berrføtt (ikke lagabøter). Rett kongenavn skulle være Magnus Haraldsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når korreksjonene etterhvert her kommer mer på plas, kan man gjerne få oversendt oppsettet. Da slik at man kan ta en kontroll som i 'Olav den Helliges etterkommere 'I'.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Til Tore: Det står i leksikonet at Magnus Lagabøte er nr. 6 (men om du skreiv feil konge i inlegga er det kanskje rett likevel).Kvifor skriv de Krypingeorm? mvna der han trulig la skipa sine, heter iallfall Kyrping i dag, så vi seier Kyrpingaorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du har sikkert rett i at Magnus lagabøter er Magnus nummer seks, men han valgte seg selv ordenstallet fire, som jeg har skrevet ovenfor. Og dette ikke uten god grunn. Asgaut Steinnes har i sitt ovenfornevnte manus (som nå burde publiseres skikkelig) forklart hvorfor og hvordan Sverre-ætten ved sin ordensnummerering forkastet en del tidligere konger som 'usurpatorer'.Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen skriver Krypingeorm når han het Kyrpinga-Orm (ol.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Her gikk det altså som i forrige tråd om Olav den Helliges etterkommere: Debatten sporet helt av, og det kom 18 innlegg om sorteringen av konger ved navnet Magnus...Tør jeg minne om en av retningslinjene som gjelder i Digitalarkivet: '2) Det skal berre vera ein diskusjon per tema. Dersom nokon av debattantane ynskjer å å gripa fatt i eitt av elementa for å diskutera dette vidare, og dermed går på sida av temaet, skal vedkomande oppretta eit nytt tema. Han eller ho kan, om ynskjeleg, opplysa om at ein diskusjon om dette sidetemaet er starta i ein anna debatt (bruk temanr.)'Som jeg nevnte i mitt første innlegg, er den slektsrekka jeg satte opp hentet fra diverse websider. Skremmende mange websider, faktisk. Og så godt som ingen av dem henviser til kilder. Jeg la det inn som tema her for enten å få bekreftet den eller å få 'tatt livet av' den.Hvis noen har noe å bidra med ang. Olav den Helliges, da helst via hans sønn Magnus den Gode, etterkommere hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg søkte igår på Kvasir etter websider som oppgav at Sveinke Steinarssons hustru var datter av kong Magnus Haraldsson, og fant straks en side tilhørende Tore Vamraak. Sendte deretter en e-post til ham med spørsmål om han har kjennskap til kilder som underbygger opplysningen. Forhåpentligvis får jeg svar. Svaret vil da bli gjengitt her.PS Dette er ikke ment som en avsporing. Det dreier seg om verifisering eller falsifisering av forbindelsen i innlegg 1 ledd 4 og 5. Jeg har i helgen gjennomgått tekstutgaver til Morkinskinna, Fagrskinna, Ågrip, Heimskringla, Danekongesagane og Ørknøyingesagaen uten å støte på holdepunkter for Frank Johansens slektsrekke ledd 4-5. Jeg vil lete videre, men det kan ta meget lang tid. Jeg besitter f eks ikke privat utgavene av de islandske biskopsagaene. Både Riksarkivets bibliotek og Nasjonalbiblioteket er nå stengt og åpner først til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Frank Johansen, det ville være til hjelp hvis du la ut lenker til websider du har kommet over, der Sveinke Steinarssons hustru oppgis å være datter av kong Magnus Haraldsson. Så skal jeg sjekke dem i tur og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er alt for mange ledd i slektsrekka mellom kong Magnus den gode og Ragnhild Sveinkesdotter. Sistnevnte må være født i 2. del av 1000-tallet.Sveinke Steinarsson var myndig (og vel så det) allerede ved kong Magnus Haraldssons død 1069.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.