Gå til innhold
Arkivverket

[#30550] Olav de Helliges etterkommere II


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Takk til Vigerust for å få debatten inn på riktig spor igjen. Referanser til Sveinke Steinarssons hustru som datter av Magnus Haraldsson finnes som nevnt i Tore Vamraaks anetavle: [url="http://tore.vamraak.no/anetavle-uten-sted.htm>http://tore.vamraak.no/anetavle-uten-sted.htm I tillegg finnes den også f.eks. i Helmer Aslaksens anetavle: LenkeDet er vel mer trolig at disse to har en felles kilde, enn at de skal være diktet opp hver for seg...Ang. Ragnhild Håkonsdatter som ble gift med Pål Thorfinnsson Orknøyjarl, er deres sønne datter Ingebjørg Håkonsdatter av Orknøyene av interesse for oss. De islandske sagaer sier at hun ble gift med Kong Olaf Godredsson av Man - og var mor til Kong Godred av Man - som igjen figurerer i anetavlene til et mangfold skotske og engelske slekter.Men genealogen Stewart Baldwin referer i sitt essay 'The Kings of the Isle of Man' (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, jeg fant ikke den samme opplysningen hos Aslaksen. der står det bare at Sveinke Steinarsson har en datter gift med Kyrpinga-Orm, men det står ikke hvem som var Sveinkes datters mor eller hennes morsætt.Men de to tavlene til Aslaksen og Vanraak har ståre likhetstrekk. Begge er bl a engelskspråklige, ispett tyske ord som 'ahnentafel', og den norske byen Kongehelle stavet på en slik måte at det kan se ut til å være nordmenn som også står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

I Aslaksens anetavle er Sveinke Steinarsson og hustru oppgitt slik:130196794 Sveinke Steinarsson. Born in Kongehelle. He married .130196795 .Hvis vi så ganger hustures nummer med to, skulle vi få 260393590. Der finner vi:260393590 Magnus. Died 1069. Occupation Konge av Norge 1066-1069. He married .260393591 .Hvis vi atter ganger kvinnes nummer med to, får vi 520787180. Der finner vi:520787182 Håkon Jarl Ivarsson.Men uten noen oppgitt hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Vamraak

Jeg har undersøkt mine kilder til opplysningene om Magnus Haraldssons datter som skal ha hatt barn med Sveinke Steinarsson.Min kilde er Helmer Aslaksen, og hans websider som er referert til i dette forum. Så jeg må nok dessverre skuffe den som hadde håpet på 'uoppdagede' kilder som kunne kaste nytt lys over saken - fra min side i alle fall.mvh Tore Vamraak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ennå ikke fått svar fra Aslaksen.Sett at jeg ikke får svar i det hele tatt, eller et intetsigende svar: Hvilken konklusjon vil du da trekke at det, Frank ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tja, jeg vil vel trekke slektslinjen sterkt i tvil :) Trolig har vel Aslaksen feiltolket en eller annen kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Aslaksens tekst er på blandingsspråk, dels (mest) engelsk, ispedd norsk og tysk. Det er ingenting der som vitner om anvendelse av historiskt kildemateriale, dvs ulike middelalderkilder på gammalnorsk, gammalengelsk - tysk, tysk eller latin. Kildene kan kun være andre (helt nye) anetavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sveinke Steinarsson var den første fosterfaren til kong Håkon Magnusson, senere kalt Håkon Toresfostre (Steigar-Tores-fostre). Sveinke må vel da ha overtatt oppfostringen omkring 1069 da kong Magnus Haraldsson døde. (Kilde er Morkinskinna.)Sveinke bodde sørligst i landet, ved Gøteelven. (I Ranrike.) Også kong Magnus Haraldsson må være oppvokst i Ranrike, siden lendmannen Halldor Brynjulvsson, oppvokst på Vettaland i Vette (nå Strömstad kommune) senere vitnet om hans oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, det blir fryktelig 'trangt om plassen' mellom generasjonene her, til at kong Magnus Haralddson's frille skal kunne være d. av Håkon Ivarsson Jarl. Jeg vet ikke hvem som skulle være mor til denne frillen til Magnus, men Håkon Jarl's hustru Ragnhild Magnusdotter må vel være f. tidligst ca. 1045, idet hennes far Magnus den Gode skal være f. rundt 1024. Og Magnus Haraldsson døde altså i 1069. Når skal Magnus' sønn Håkon Toresfostre være født ? Jeg har sett antydet 1049 som ca. f.år for Magnus Haraldsson, og dermed må han ha fått Håkon og den angivelige hustruen til Sveinke allerede som 20-åring ! Her blir det ikke mye tid til å bli voksen før en blir far !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.