Gå til innhold
Arkivverket

[#30552] Hvem var foreldrene til Gjertrud Karine Johansdatter 'Dorniker' ?

Gjest Rolf K. Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf K. Lindstad

Hans Kristensen Korsmo ble gift 21. nov. 1706 med Gjertrud Karine Johansdatter Dorniker. Er det noen som vet mer om henne ?Hun ble gift 2. gang 1719 med Erik Olsen Øyen (Glomsås) og de fikk i 1719 sønnen Ole Eriksen Øyen (Snekkermoen).Det var sistnevnte Ola Eriksen Øyen, som satte meg på sporet etter Gjertrud Karine Johansdatter da han vitnet i en odelssak om Nedre Øyen i 1796. Han sa da at Erik Jansen Øyen var hans halvbror's sønn og da er han halvbror til min stamfar Jan Hansen Øyen, viss foreldre jeg har søkt etter i 2 år (Innlegg 14281).Min stamforeldre ser da ut til å være Hans Kristensen Korsmo og Gjertrud Karine Johansdatter og må ha født Jan Hansen som var far til Erik Jansen Øyen (f. 1750).Jeg har en del opplysninger om Hans Kristensen Korsmo, men ikke hans kone Gjertrud.Domiker ?, Dorniker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Prestegjelden var Strøm i 1706 [url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220005904&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Ekteskapet i 1719 står her: Lenke men jeg vet ikke om dette er rett dato. Hans Kristensen Korsmo bodde på Mo i S-Odal i 1716 når han og 'Berte Karine Johansdatter Domiker' fikk sønnen Hans i 1716. (S-Odal, 163) Lenke De to må ha fått flere barn enn Hans i perioden 1706 - 1718: Erik Olsen Glomsås f. 1694 (foreldre Ola Tostensen Svenneby og Kari Eriksdatter Nedre Øyen) og 'Gjertrud Karine' fikk sønnen Ola i 1719 på Snekkermoen. (S-Odal, 163)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Se tema 43462 innlegg 50 og 62. Har du ellers kommet noe videre med Berte Karine Johansdatter Dornich?Det finnes også en Johan Bastian Dornicher som 2/10 1768 i Skedsmo ble trolovet med Siri Eskildsdatter. Trolovere var Ole Mørk og Gulbrand Våler.I 1768 er det skifte etter Johan Bastian Dorniches hustru Kirsti Andersdatter Barn: Bastian 9år, Mads 14 år, Gunvor Mathea 12år, Sophie Elenore 6år.Videre er det en Johan Dorniche nevnt som logerende hos Knut Påsche i Vaterland. Johan var borger og hattemaker. Desverre har jeg ikke notert årstall, men jeg vil i allefall anta at det gjelder andre halvdel av 1700 tallet.Informasjonen har jeg hentet fra riksarkivet for endel år siden.Du finner stamfaren Johan Dorniche nevnt i de eldste kirkebøkerne for Vang på Hedemarken. Han har flere barn døpt der. Det ser ut som om han gifter seg på nytt nærmere 70 år gammel tidlig på 1700 tallet og får en sønn Christian, som blir min stamfar. Christian Dornich blir senere parykkmaker i Trondheim og gifter seg med Margrethe Heggelund, med hvem han får flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg fann følgende når jeg gikk gjennom gamle notater:1702 Mester Johan Durnec gifter seg (antagelighvis for andre gang)1703 Mester Johans barn Christian født. Faddere Lars (Børstad?), Albert Skomaker, Halvor (Kluke), Dorthe Lars Mon...., Elen klokkers.1704 Mester Johans sønn gravlagt 6 år gmmel1705 Mester Johan gravlagt 76 år gl.Mester Johan må være far til Berte Karine Johansdatter Dornich. Jeg vil tro det er mulig å finne endel mere i bl.annet kirkebøkerne etc for Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Ut fra dine opplysninger Torkild, tolket jeg det slik at min stamfar het Johan i stedet for Jan Hansen Øyen slik det antydes i bydeboka for S-Odal (VIII,s 667 og VI,s 140) og da fant jeg døpsdatoen til Johan Hansen Korsmo på LDS 22.6.1710 Lenke, sønn av Hans Korsmo og Giertrud Carine Johansdatter.Dette var supert! :) Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Hvem var egentlig Hans Korsmo og har du kjennskap til eventuelt andre inngiftede i Dornich slekta? Har du sett faddere nevnt hos Hans Korsmos barn?Jeg regner med at Johan Dornich i sitt andre ekteskap 1702 giftet seg med en norsk dame fra området rundt Hamar. Synd det ikke er anført noe navn i kirkeboka. Hun er kanskje ikke eldre enn at hun kan ha dukket opp som fadder etc. til noen av sine stebarns barn. Hun har antagelighvis hatt navnet Susann Kathrine, Johanne Kathrine eller Ane Margrethe, mest sansynlig ett av de førte navnene. Skulle du snuble over noen slike navn hadde det vært fint om du la det ut her på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Hans Korsmo er sønn av Kristen Nilsen Korsmo (c.1624 -1700) og Gudbjørg Kristoffersdatter Fjell (ca 1625 - 1719) jfr. S-Odal VII, 405. Kristen Korsmo og Gudbjørg Fjell fikk 7 barn.Av barna til Hans Korsmo og Gjertrud Carine har jeg kun funnet to barn. (1) Johan døpt 22.6.1710 og (2) Hans døpt 2.2.1716.Hans Korsmo døde på Snekkermoen i S-Odal i 1718 og Gjertud Carine giftet seg på nytt 14.11.1719 med Erik Olsen Nedre Øyen. (S-Odal II, s.458-459, S-Odal III, s.163 og S-Odal IV, ny serie, s.48)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.