Gå til innhold
Arkivverket

[#30553] Skifte i Voss - Afdal


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Haldor Erichsen Afdal giftet seg 1755 med Brite Brynilsdatter Høyland. Han døde 1771 i Afdal. Ble det skiftet etter Haldor?Jeg tror Brite døde 1816 som 83 år gammel 'Vilkk.' på Midtbære.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Haldor Eriksen Afdal er datert 31, januar 1772. Enken Brite Brynildsdatter var i live. Han etterlot seg sønnen Brynild, 8 år, og datteren Guro, 14 år. Størk Brynildsen Høyland og Sylfest Brynildsen Fletre er nevnt i skiftet. Den siste kalles 'Farbroder'.Skiftet etter Brite Brynildsdatter Mitbære er begynt 22. februar 1816, og sluttet 15. juli samme år. Hun var enke og etterlot seg sønnen Brynil Nilsen, og datteren Brite Nilsdatter, 44 år gammel. Det er vel derfor tvilsomt om denne Brite Brynildsdatter er identisk med enken på Afdal i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for hjelpen.Enken Brita Brynjelsdatter Afdal giftet seg 2. gang 1772 med Lars Knudsen Qvarme. Han er svoger til hennes sønn Brynild, gift med Inger Knudsdatter Indre Kvarmo.I 1801-tellingen finner jeg alle sammen på garden Løne: Bonde Brynjel Haldorsen (38), med Inger K. (43) og 'inderste' Lars Knudsen (57) med Brita Brynjelsdatter (69). Lars og Brita 'har ophold af gaarden'. Sannsynligvis døde de etter 1817, fordi jeg ikke finner dem under 'Gravlagde i Voss 1726-1817'.Kan jeg gå ut fra at Lars og Brita er for fattig til å være nevnt i skifteregisteret?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S. Glemte å spørre om Brita Brynjelsdatter og Lars Knudsen (1801 i Løne) er innført i kirkeboken for gravlagde i Voss etter 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ad innlegg 2:Ifølge skiftet i tema 30605 er Sylfest Brynildsen og Størk Brynildsen brødre til Brite Brynildsdatter (Sylfest er ikke 'farbroder').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.