Gå til innhold
Arkivverket

[#30555] Wiig i Sandefjord


Gjest Torunn C. Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Kjell. tusen takk for linkene. Jeg har sett på vestfoldslekt tidligere. Men jeg har glemt det bort..Jeg fant dessuten også Emilie gift i Sandefjord: LenkeSå der kom jeg meg et skritt videre... Nok en gang, tusen takk.Gir noen tips om hvor Christian Wiig og hans hustru befinner seg.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Ville bare presisere at jeg hadde sett på sidene til 'Vestfold slekt' tidligere i andre sammenhenger, altså ikke i sammenheng med Wiig-familien. Jeg hadde glemt at siden eksisterte, derfor var det kjekt å bli minnet på det igjen.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Etter å ha søkt litt, for å prøve å finne de 5 søsknene til Ole Jørgen, Karl August og Emilie Mathilde, har jeg ikke lykktes.Lenke*Finnes det flere nettsteder med slekter fra Vestfold? *ettersom jeg er relativ sikker på at Christian Wiig nå i allefall befant seg i Sandefjord fra 1904-1916 så hadde det vært spennende å vite om det f.eks. finnes adressebøker, lokale bytellinger eller slektssamlinger som kan være potensielle kilder.Som tidligere er jeg veldig glad for all hjelp!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har forsøkt å nå mennesker i Vestfold med mulig kunnskap til denne familien, men uten hell. Jeg er blitt henvist til det nye slektsforskersenteret i Vestfold, men jeg har desverre ikke mulighet til å besøke dette selv, så.. da sliter jeg naturlig nok litt.Hvis det er noen som likevel kjenner noe til denne familien, Wiig, i Vestfold, eller kanskje i Fredrikstad?Ved Ole Jørgens giftermål til Helga Sofie Egenes, står det at Ole Jørgen er båtbygger i Fredrikstad og at Helga Sofie bor i Tønsberg ( men altså gift i Sandefjord). Karl August gifter seg med Tonny Harda Mathiassen, og begge bor i Sandefjord.Emilie Mathilde gifter seg med Klarus Hansen og bor også i Fredrikstad, Klarus bor i Stokke, men de gifter seg i Sandefjord.Så kanskje det var noe flytting over fjorden?men jeg tror personlig at Hans Christian Wiig og evt. hans hustru Sofie, bodde mer i Sandefjord.All hjelp er hjertelig velkommen!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsne

Hei May Karin! Tusen takk for tipset... Jeg burde jo ha sjekket dette tidligere..Jeg ser igjennom de kirkebøkene som er tilgjengelige for Sandefjord. Men de slutter i 1917... Det er bare ett år etter at de 3 søsknene Wiig gifter seg.Hvis jeg finner noe er jo dette bra.. Men.. i andre byer som f.eks. Oslo og Trondheim finnes det bevarte adressebøker fra tidlig 1900-tall. Finnes dette bevart for Sandefjord?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsne

May Karin!Desverre.. Jeg har sett på 'Sandar' og der fant jeg de jo ikke. Sandefjord er ennå ikke lagt ut noe på.Jeg fikk noen opplysninger om giftermål på Lenkesom Kjell Håkestad så vennlig tipset meg om, så da er 3 av barna funnet gift.Følgende av barna må ha blitt konfirmert i Sandefjord: Ole Jørgen Karl August Anna Maria Emilie Mathilde Olga Martine.Jeg vil anta også at Hans Christian Mathisen Wiig, eller bare Christian Wiig fortsatte innenfor handelsnæringen. Kanskje han til og med fortsatte som symaskinselger for Singer, Pfaff eller annet?Han var også en flink skytter. Jeg har sendt en epost til Sandefjord Skytterlag. kanskje de vet noe.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Torunn. Når jeg la ut denne, var det fordi Sandefjord som by (om du ikke kjenner byhist.) var et litet sentrum, så innvånerne kunne lett ha brukt Sandar kirke som ligger tett ved Sandefj.kirke. Vi er nok flere som ser med forventning frem til at denne databasen blir åpnet.mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei May Karin. Jeg skjønner.. Jeg aå i Sandar for konfirmerte, men fant ingen av barna til Christian og Sophie som sannsynlig ville ha blitt konfirmert der.du snakker om en database som skal bli åpnet, hvilken? Og inneholder denne opplysninger fra hele Vestfold?Den databasen jeg la ut lenk til er i allefall åpen og funskjonabel.Tusen takk igjen! Fint med tanker og fint med å vite de lokale forholdene, slik som du nevner, at Sandefjord var et lite sentrum, med mulighet for at man kunne være i andre nærliggende steder.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Til Torunn Cathrine !Det er muligens 'et skudd i natten', men som gammel Sandefjording husker jeg det var et elektrisk innstallasjonsfirma i byen som het Wiik. Jeg tror det var G.A.Wiik men er ikke sikker. Jeg er imidlertid sikker på at det ble skrevet med k og ikke g. Det kan vel likevel være Wiig-familien du etterlyser ? Jeg husker ikke noe særlig mer om det, men det var et gammelt firma her i byen. Enken etter siste eier lever og bor her i byen. Går det ikke an å ringe henne og høre om hun kjenner til om denne familien kommer fra Østfold ? Hun må være ca. 80 år men det kan tenkes hun vet mye dersom det er den rette familien. Dersom du sender meg en E-mail kan jeg returnere navn - adresse og telefonnr.Med litt flaks kunne det føre fram !Mail: Hector(krøllalfa)c2i(dot)netMvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Tor!Tusen takk for forslaget!Jeg har kontaktet skytterlaget i Sandefjord, og dersom det ikke fører frem, så vil jeg komme tilbake til din henvendelse.Håper det er i orden?Jeg ønsker bare at evt. etterkommer ikke skal få unødig mye henvendelser, så hvis min kontakt med skytterlaget ikke fører frem, så sender jeg deg en epost.Tusen takk igjen for at du lot høre fra deg!Hvis det er noen andre med andre forslag, tar jeg gjerne i mot dem!Hvis det er noen som tror dette dreier seg om deres familie, så hadde jo også det vært spennende. Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei !Det er naturligvis helt i orden å gjøre som du har planlagt. Skytterlaget kan være en meget god mulighet.La høre fra deg dersom du likevel finner å ville prøve !Lykke til videre !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tusen takk for at du er så forståelsesfull, Tor.Hvis det er noen som kanskje kan slå opp i Grønland Menighet for meg?Jeg har funnet på www.familysearch.org at Sigrid Kristine Wiig er Døpt: 16. dec. 1883, Grønland Menighet, Oslo, Akershus, Norway Mathias Anton Wiig er døpt 9. nov. 1879 i Kristiania, Axel Edvard Wiig er døpt 18. des. 1881 også i Kristiania. Kanskje disse to også er døpt i Grønland Menighet?Hadde satt pris på dersom noen hadde hatt mulighet til å slå opp på dette for meg. Jeg er klar over at jeg selv kan bestille filmene, men dersom noen har disse hjemme, og har lyst til å hjelpe..TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Prøver å ta opp dette temaet igjen.Er det noen som sitter med Grønland menighets sine kirkebøker på mikrofilm, og som i tillegg har tid til å gjøre et oppslag?Da hadde jeg blitt veldig glad.mvh. Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg kom til å tenke på at jeg ikke hadde funnet ektefellene til de barna jeg har funnet gift. (I FT 1900)her er deTonny Mathisen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00722.wc2&gardpostnr=684&personpostnr=3620&merk=3620#ovre>Lenke1900-telling for 0722 Nøterø Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 684 45 Nøterø 4b 71 3 Buerstad øvre n 6 4 6 j n n n n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.3618 1 Tor Henrik Matisen m f Antagelig Fredriksværn Hf g Lodsgut 1868 T N S3619 Antonette Matisen k b Hm g Lodshustru 1868 T N S3620 Tonny Matisen k b D ug Datter 1894 T N S3621 Eugen Matisen m b S ug Søn 1896 T N S3622 Marta Matisen k b D ug Datter 29011900 T N S3623 Matilde Torsen k f Kristiania Husfaderens mor e En liden pension af lodskassen og lidt af 'Ulabrands' legat 1846 T N S Klarus Hansen: Lenke1900-telling for 0720 Stokke Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 329 54 Stokke 3b 52 7 Stavnum søndre n 7 6 7 j j j n n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.1833 1 Hans Sørensen m b Hf g Styrmand og Gårdbruger 1857 Sandeherred N S1834 Nikoline Amalie Sørensen k b Hm g Hustru, Husgjerning 1861 T N S1835 Severin Hansen m b S ug Joungmand 1883 T N S1836 Nils Hansen m b S ug Behjælpelig med gårdsbruget 1885 T N S1837 Hans Adolf Hansen m b S ug Søn 1889 T N S1838 Klarus Hansen m b S ug Søn 1891 T N S1839 Andrea Mathea Mikkelsen k f Skalberg Sandeherred FL e Føderådsenke, Pension 1820 Sandeherred N SHelga Sofie Egenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.