Gå til innhold
Arkivverket

[#30557] Hvor Amun Nilsen Store O/Elton i N.stad/Skjærstad i Gj.drum til Sørum Skjedmo?

Gjest Kjersti  Aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti  Aamodt

Hei er det noen som vet hvor Amund Nilsen f.ca 1659, om i 1702 kjøpte Østre Sørum i Skjedsmo på 12 1/2 lpd av sogneprest Colbjørn Tostensen i Sørum, kom fra?I Skjedsmo bygdebok står det at han kom fra Store O i Aker. Jeg har prøvd å finne ham der, men har ikke lykkes. Var han svigesønn på Store O?Han var involvert i gårdskjøp på Skjærstad i Gjerdrum 1699, men det endte med rettsak og at han solgte sin 18 1/2 lpd til brukeren i 1702. Kjøpet skulle ha foregått på Grani i Holter. Senere på Sørum er det tvist om eierforholdet med Trond Nilsens arvinger på Grani. Er Trond Nilsen bror? 1729 er oppsittere på Sørum Ø Amund og Søren eier 12 1/2 lpd 21 merker smør Tord`s Granis arvinger eier 12 1/2 lpd og 21 merker smør?Jeg har lest alle bygdebøkene på Romeriket samt sett etter Amund Nilsen i 1664-66.s.235På Elton finner jeg følgende 2 skpd smør 6 bismerpund.Bruker Hans 70 år br. 1/4 part.Bruker Nils 35 år br. 1/2 part.barn: Guldbrand 7 år peder 5 år AMUND 3 år Engebret 1/2 årBruker Trond 28 år 1/2 gården.Lars 20 år og rytter. Kristoffer 17 årKom faren fra Elton i Holter?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjersti Aamodt

Det er gøy å kunne se i skannede kirkebøker og i Skedsmo står Amund Sørum som fadder med Ane Sørum 1708 og noen år fremover. Jeg tror dtte er kona, har prøvd å finne dødsfall, men har ikke klart det. er det noen som vet?1725 dør Guldbrand Nilsen, Amund Sørums bror 69 år. jeg tror dette er Guldbrand Nilsen 7 år i 1666 på Elton i Holter sogn i Nannestad. Amund Nilsen Sørum b.g 16.08 1739 80 1/2 år Er det noen som kan hjelpe?hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.