Gå til innhold
Arkivverket

[#30561] Havna i Christiania 1664 - smittsom sykdom i Amsterdam.

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet noe om Christianias historie rundt den tiden.Kristianias historie bd.II, s.246. I 1664 skal en smittsom sykdom ha rast i Amsterdam, og av den grunn ble det i oktober ved 'offentlig trommeslagen' forbudt for borgere i Christiania å gå ombord i de hollandske skip som lå i havna, og ingen på skipene fikk komme i land. Sersjant Jens Brun og noen fra vakten måtte holde vakt i båt mellom skipene og bryggen.Mitt problem er 'sersjant Jens Brun'. Jens Brun ble kaptein for Dale regmt. 7/11 1660-6/1 1662. Etter dette ble han overført til Vesterl.nasj.inf.regmt.Så det jeg da lurer på er om årstallet for 'stengingen' av havna er riktig eller om dette kan ha skjedd før den tid, f.eks. 1657. Hvis ikke så må det enten være feil i boka ellers så fantes det enda en Jens Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, vet ingenting om stengingen av havna, men sykdommen var trolig byllepest...[url="http://www.nationmaster.com/encyclopedia/1665>http://www.nationmaster.com/encyclopedia/1665'1665: London has its last severe outbreak of the Bubonic plague, possibly introduced by Dutch prisoners of war. Two-thirds of Londoners leave the city, but over 68,000 die. (See the Great Plague.)'på norsk: 1665: London har sitt siste alvorlige utbrudd av byllepest, trolig innført med nederlandske krigsfanger. 2/3 av innbyggerne i London forlater byen, 68000 dør. Se 'the Great Plague'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dateringen må være 1664, kan ihvertfall ikke være 1657. (Siden kilden må være rådstueprotokollen.) Ergo: to ulike Jens Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for den opplysningen. Da fikk jeg jo et nytt problem om ikke forfatteren av boka har mikset navn da,eller at løitnant Jens Brun var blitt degradert, men det står det ikke noe om i Ovenstad. Denne Jens er jammen meg gjenstridig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.