Gå til innhold
Arkivverket

[#30562] Ågot Olsdatter født 1683 Fitje,Gloppen

Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Hun var gift med Jon Jakobson,født 1683.Jeg har lest Gloppen bygdebok,og fikk der opplysning om at hun var fra Fitje.Men jeg finner henne ikke oppført der med foreldre.Har noen opplysninger om hennes forfedre og om hun kommer der i fra.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar, eg var litt rask der. Det er Jon Jakobson Ytre-Henden du snakkar om, og kona Ågåte var dotter til Ola Rasmusson Fitje indre og kona Anne Andersdtr. Eg har ikkje andre opplysningar om dei to enn det som står i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hjertelig takk Aase.Kanskje du kan hjelpe meg med noe annet siden du har boken.Anne Kristensdatter født 1632,død 1718 Født i Henden?.Gift med Jens Hansson,født 1637,død 1695.Som sagt så har jeg studert bygdeboka,men er der noe nytt å hente når det gjelder Jens og hans forfedre.Takk igjen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I følgje papir eg har arva var Jens son til Hans Jonson Henden Ytre, som igjen var son til Jon Antonson Henden Ytre og kona Kristi (f.Hopland?) - og far til Jon var Anton(ius) Klemetson Henden Ytre, f.Hopland, son til Klemet Olsson Hopland, son til Oluf Sjurson Hopland, son til Sjur Torson Hopland og ei ikkje namngjeven dotter av Bård Olufson Hopland, son til Oluf Hardbog. Så dermed er du tilbake til same stamfaren som alle 'ekte' nordfjordingar.Problemet med denne rekkja er at min gamle grandonkel som eg arva dette etter, dessverre ikkje har notert kva kjelde han har til leda mellom Jens H og Klemet O, så du må ha saltkaret ståande klart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk igjen Aase.Kildene dukker vel opp etter vært.Så får vi bare plukke i fra hyllen av hva som stemmer.Moren til Anne Kristensdatter har jeg bare som Magdeli.Har du noe å tilføye der.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Så vidt eg veit, er det usikkert kvar Anne var frå - gamlefarbror hadde notert Henden Ytre med spørsmålsteikn, og han hadde heller ikkje namn på noka mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk igjen Aase.Nå er vi i en god stim.Dette er morro.Eli Jensdatter født 1665 død 1745 Y.Henden ,var gift med Ola Lasseson født 1673.Mor til Ola har jeg bare navnet Anne.Er det noe mer å tilføye der.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fyrst eit tips - du bør vel heller skrive f. ca 1665, for kyrkjebøkene i Gloppen startar på slutten av 1680-talet. (Det er forresten usikkert om Eli Jensdtr var frå ytre eller indre Henden).Foreldra til Ola var Lasse Olsson Skjerdal, f.ca 1646, død 1726, og kona Anne, d. 76 år gammal 1727; opphav ukjent. Lasse var son til Oluf Samuelson Skjerdal, f.Askevik, død før 1678, og kona Anne Pederdtr., død 93 år gammal 1700. Far til Oluf var Samuel Otteson Askevik, kanskje f.Leivdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.