Gå til innhold
Arkivverket

[#30564] Vigde i Askøy 1873


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

David Martin Davidsen gifter seg med Anne Margrethe Aslesdatter 15. april 1873. Lenke Kan jeg få opplyst hvem som var far til brudgommen? Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victor Dahl

I gards og ættebok for Loddefjord sokn side 119 står det under Breivik grn 37 bnr 6: David Jakobsen, Breivik f 8.5.1823 død 1880, leilending, gift 24.5.1846 med Berthe Martine Rasmusdatter, Godvik, f 11.2.1822. Barn: Ingeborg Andrine f 23.1.1847, Rasmus Johan f 24.7.1848, Rachel Martine f 1.12.1849, David Martin f 4.1.1851, Johannes f 19.2.1852. Alle barna født i Breivik.mvh victord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk skal du ha! Det er det jeg tror også. Det er bare det at det er ikke Berte som er mor til David Martin. Moren heter Rakel Rasmusdatter, var ugift da David Martin ble døpt, og faren var var en gift mann. Jeg tenkte at det sikkert går fram av kirkeboken ved vigselen hvem faren - 100% sikkert - var. Men 'mistanken' mot David Jacobsen er iallefall styrket :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

David Martin født 4/3-1851 døpt 23/3-1851 hjemmedøpt 12/3-1851 mor: pige Rakel Rasmusdatter Godvik (der tjente hos Barnefaderen) far: David Jacobsen gift Mand, Bygselmand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

TAKK, Renate! Det var det jeg trengte. Stakkars Rakel, og stakkars Berte. Men David Martin klarte seg heldigvis godt i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

I 1900 bodde han i Laksevåg. Han var handelsmann og kirketjener, og hadde stor familie. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01247&gardpostnr=105&personpostnr=1183&merk=1183#ovre>LenkeHan var aktiv i arbeiderpartiet http://www.dna.no/index.gan?id=20214&subid=0Han ble nesten 90 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Jeg har nå lest (litt av) Laksevågs historie, og har funnet ut at D.M. Davidsen var ordfører i 1921 og deromkring. Han var en meget avholdt person, ser det ut for, både som ordfører og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Flott at 'uægte' ikke preget livet hans da. Tror det har plaget andre som har opplevd lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.