Gå til innhold
Arkivverket

[#30567] Militære kilder


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Hei Jeg kunne trenge noen tips til hvor jeg kan finne opplysninger om militære personer rundt 1650-tallet. Hvilke militære kilder kan gi opplysninger om personers opphav, alder osv? Grunnen til spørsmålet er at jeg har flere militærepersoner på denne tiden som jeg søker opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sjekket i Ovenstads militærbiografier?Jeg tror de eldste militærrullene er fra rundt 1664 (det finnes en også fra rundt 1645, men denne er bare fra et lite område av landet). Så er det en rulle fra 1670, før det for de fleste steders vedkommende er et hopp til slutten av 1690-årene. På denne tiden er det mange fine ruller over ungt mannskap, med opplysninger om alder og tildels fødested eller andre opplysninger om opphav (f.eks. om vedkommende var bondens sønn).Jeg tar dette kun fra hukommelsen, og fra erfaring fra det sentrale østlandsområdet (Agershusiske og Oplandske infanteriregimenter m.v.) I andre områder er kanskje kildesituasjonen annerledes. Rullene er i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk for hjelpen. Ovenstad er sjekket, men ikke hans grunnlagsmateriale i privatarkivet. Lenken som var oppgitt til tidligere debatt er til stor hjelp. Jeg skal 'ta' Riksarkivet til hjelp bare lesesalen åpner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.