Gå til innhold
Arkivverket

[#30569] Aksel Andersen f. ca 1859 fra Bærum(?).

Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Ved datteren Anna Marias dåp 15.02.1885 i Nes (Romerike) er det oppgitt at Aksel er ugift tjenestedreng med bosted: Berum, Løkeberg. Ved hennes konfirmasjon 01.10.1899 omtales han som ugift dagarbeider (jfr Tema 29711 innlegg 13).Aksel er ikke funnet i andre sammenhenger i Nes (Lillian Kristiansen har gjort en grundig undersøkelse for meg der). Det oppgitte bosted indikerer at han kunne høre hjemme på Løkeberg i Bærum. Jeg har sjekket dåplistene for Asker (m/Bærum) fra 1858 til 1862, men finner ingen Aksel Andersen, men han kan være født utenfor Asker/Bærum.Jeg fant imidlertid en gutt uten notert navn registrert 02.03.1862 oppgitt født 22.01.1862 (u.e.) sønn av ungk. Andreas Axelsen og pige Kirstine Fredriksd. bosted: Jahrseie. Disse gifter seg trolig i løpet av 1862 for i 1863 får de datteren Jørgine som er ”ektefødt”. Jeg har ikke funnet vielsen. Det er nærliggende å tro at Andreas ville kalle sin førstefødte Axel.I FT1865 finner vi Andreas og Kirstine på Lille-Aker [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0218&kenr=002&bnr=0103&lnr=000>Lenke . I FT1875 finner vi dem på Høvik (glassverket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Tusen takk for innspill.Dette kan være riktig, men mitt problem er at jeg ikke har kunnet knytte noen av de Aksel Andersen'er jeg har sett på til hverken denne dåpen, Nes eller Bærum, heller ikke denne. En kandidat i Nes var opptatt annetsteds.Fødselsåret 1859 er ikke bekreftet fra andre kilder og er derfor ikke til å stole på alene. Ved datterens vielse er hans adresse ikke nevnt.Så hvis noen har støtt en Aksel Andersen i sammenhenger som kan knytte ham til saken, eller om noen har ide om kilder som kunne hjelpe, vil jeg sette stor pris på innspill.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Rolf. Den Axel som Odd Brede har funnet i FT1865 her: Lenke er konfirmert 4.april 1875 i Hovedkirken. Østre Aker Mini 3 1869 - 1875 konf.nr.40, s.355 Ark 8/14 Axel Wilhelm Andersen f.1860, 15.03, dpt.: 18.03, tyder det til noe slikt som Hammerrøds forsaml.Værmland. Foreldrene var ikke gift da han ble født da de står som følger: Ungk. Anders Eriksen og pige Anna(e) Eriksdtr. Rodeløkken Langgaden.... Dette er jo hverken Løkeberg eller Bærum...??? mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk, Lillian!Dette styrket ikke akkurat kandidaturet til Axel Wilhelm. Vi får se om det skulle dukke opp noe mer.Forøvrig er vel fødestedet hans Hammarö församling på Hammarön sør for Karlstad. Hammarö er oppgitt å være Värmlands minste kommune.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf. Nå er jo dette skrevet i norge da...i så fall så står det Hammarøds forsaml. Er i ferd med å prøve å finne konf. på en sønn evt Axel til de foreldrene du selv nevner....har alt for Østre Aker jeg...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf. Ser på FT1875 som du oppgav...der er det bare Hilma Josephine som er født i Vestre Aker, faren og søsken født i Bærum.... Jeg vet jo at Andreas og Anders kan gå om hverandre, men tror du Axel ikke er hos foreldrene i FT1865 da? Ingen konf.Axel Andersen eller Andreasen i V.Aker 1872 tom 1876, fant heller ingen i Ø.Aker som kunne passe.Finner ingen som passer indflytted til Vestre Aker heller. Vet snart ikke hvor man skal lete etter denne Axel... Det er det dessverre ikke alle som ble telt...har samme problem selv med en av mine oldemødre og hennes foreldre...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Lillian. Det navnløse barnet er ikke telt med i familien i 1865. Da bodde de på Lille-Aker; Andreas jobbet på Lysaker. Innføringen av dåpen i kirkeboka i Asker (avskrift) synes merkelig. Kanskje dåpen har skjedd annetsteds og tidligere. Kirstine kan ha dratt hjem til sin familie og født der. Barnet kan ha blitt etterlatt hos hennes familie. Hun og Andreas er gift når neste barn kommer, men jeg finner ikke vielsen i Asker (Bærum) så den kan også ha funnet sted i Sverige (eller i Aker). Vielsen kan ha merknad om det første barnet.Dette er mye spekulasjoner og jeg kan være helt på viddene. Fins det andre nett-tilgjengelige kilder som kunne prøves, f eks militære ruller?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei. I din jakt på Axel A. har du kanskje kommet over Aksel Ludvig A., f. 22/5 1864 i Christiania d. 1943 ? Lenke; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for innspill, Knut. Jo, jeg har sett ham i folketellingen, men har slått ham fra meg av to grunner: det er hele fem års forskjell i fødselsår og 'min' Aksel er omtalt som 'arb.' ved datterens vielse i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest knut fasting

Hei. Jeg fikk nettopp inn denne beskjeden:Han var pensjonert enkemann, født 1.feb 1867 i Sverige, bodde på Vestli, Røa og døde 3.mai 1942. Begravet 9.mai s.å., men sted er ikke oppgittTa evt kontakt med Vestre gravlund 22 06 43 40 for mer info; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.