Gå til innhold
Arkivverket

[#30580] Skifte Sartor 1709-1716

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Ber om bistand i oppslag i skifteprotokoll: Anders Jensen Tofteland, Sartor 396b 2, 1709-1716LenkePå forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiAnders Jensen var gift med Anne Larsdtr, men de hadde ingen barn. Som arving er faren Jens Tøsøen nevnt. Jordegods var i gården Tøsøen med bøxel 18 mrk Smør og 6 Kander Malt til en verdi av 40 rdl som ble delt mellom enken og mannens far. Skiftet er datert 23. mai 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiFølgende klipp stod i tingboka i 1714: Lars Nodtvets Arvinger Rasmus Ulsmøe og Anders Jensøn Tøssøen lader stevne Jørgen Giellestad efter forrige tiltale. Jørgen Jellestad møtte og forklarede at have ingen Vidnisbyrd nu til at føre i Sagen.Dette er jo året før skiftet så det vil trulig seie at Anders budde på Tyssøy, som du ser så er han oppført som arving etter Lars Nødtvedt. Eg vil anta at det er kona Anna Larsdatter som da trulig er datter til denne Lars.Finner i tingboka frå 1704: Saaoch Jens Tøsøen och Anders Bachis udgifne bøxelseddel til Michel Jensen Tøsøen paa *paa 1/2 Waag fisch udi den gaard Warøen i Sartor Schibred Dateret d/en 9. Junij 1704.Dette viser vel til ein bror Michel Jensen vil eg tru, med bygsel på Vardøy, han må vel være død siden han ikkje er nevnt i skiftet ?? Faren er Jens Pedersen f. Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Jeg er ikke sikker på hvilken gård det menes her, for i avskriftene av skiftene jeg brukte stod det spørsmålstegn etter navnet Tofteland. Det kan ha vært feilskrift for Tøsøen slik Oddvar antyder, eller det er enten Søndre eller Nordre Toft. En Anders Søndre Toft er nevnt i en skatteliste fra 1714. En tredje mulighet er Tufteland på Fitjar.Ellers er det Oddvar skriver riktig. Anne Larsdtr var datter av Lars Nødttveit. Dette bekreftes i skiftet etter Lars sin kone, Agnete Pedersdtr datert 15. august 1712. Dessuten hadde de døtrene Daardi gift med Rasmus Larsøn Ulsmoe, Kari gift med Halvor Larsøn Øfstun og Brite Larsdtr 19 år og ugift.Mikkel Jensen og Anders Jensen er sønner av Jens Pedersen, og trolig er som Oddvar skriver Mikkel død før Anders, for i nevnte skatteliste fra 1714 er ikke Mikkel nevnt på Vardøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Fra Fanaboka, til info: Nøttveit s. 552: 'Anders Larsen (Tyssøy?), f. ca. 1657, d. 1742, bygsla bruket i 1714. Gm. Anna Larsdtr., f. ca. 1687, d. 1742. Dei hadde visstnok ikkje barn.' Her står Larsen, ikke Jensen, men det bekrefter ellers det meste av det dere skriver.Anna var datter av Agnete Pedersdtr. (d. ca. 1710) og Lars Vincentsen d. 1713, sønn av Vincents Håkonsen på Nøttveit. Lars og Agnete hadde fire døtre, som Tore skriver, Kari på Øvsttun, Anna på Nøttveit, Dordi på Ulsmåg og Brita.Men siden denne Anders ikke hadde barn, så kan han jo også utelukkes som far til Jens Andersen - som vi har vært innom før i uken. Det var målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål på tampen: Denne Agnethe Pedersdtr. på Nøttveit. Hun var ikke datter til Peder på Bakka hun også, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det som også er interessant her, er at bror til Lars Vincentsen Nødtvedt er Haagen Vincentsen Hordnes, svigerfar til Jens og Michel Thomassen Skaga i Sund.Eg har spekulert i om dette Vincent navnet hadde føringer mot Bakke i Sund, men det er dessverre for lang tid tilbake til at eg/vi kan finne noen beviser for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Til HeidiHvis Agnete var datter til Peder Andersen Bakke var Anders og Kari søskenbarn, så da finnes det vel en bevilling i et eller annet brev. Jeg har kongebrevene fram til 1703, men ekteskapet ble vel inngått like før 1712.Oddvar: Hvem var konene til Jens og Mikkel Thomassønner Skage?Vincents-navnet er interessant ja. Du har jo Vincents Olsen Bakke som var lensmann i Sund tidlig på 1600-tallet. Dessuten er det nevnt en Oluff på Bakke i 1603. Sist finner vi en Vincents på Steinsland i 1563. Det er fristende å tro at det er tre generasjoner, men som Oddvar sier er kildene for sparsomme at vi kan si noe mer sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 9.Jens vart gift med Dorthe Haagensdatter og busette seg på Hordnes, mens Michel vart gift med Brithe Haagensdatter og han var buende på Skaga i Sund.Det var det du nevner Tore i siste avsnitt eg tenkte på i mitt tidligere innlegg, men som blir ganske så vanskelig å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en av dere hvor det blir av Kari Larsdtr. Nøttveit gift med Halvor Larsøn Øfstun? Finner dem ikke igjen, annet enn muligens ved en dåp på Øvsttun i 1721.Så får vi ved leilighet sjekke opp i bevillingene for vigselen mellom Anne Larsdtr. Nøttveit og Anders Jensen rundt 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser ikkje vekk i fra at dette er Halvor Larsen, da busett på Hordnes, der vi veit at onkel Haagen til Kari er busett. Har ikkje funne Kari enda. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bygdeboka er Halvor (12) Halvor Jakobs. Øvsttun, 1655-1725, gift med Salma Tomasdtr. Hordnes.Halvor Larsen hadde bruk på Øvsttun ca. 1710-143, då dei flytte bort - og ble vekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei godtfolk,Anders Jensen er sønn av Jens Pedersen Tyssøy(født Bakka,Sund). Jens Pedersen Tyssøy er bror til Anders (Pedersen) Bakka. Deres far igjen er Peder Andersen Bakka. Dette er slik jeg har forstått dette. Ellers var det interessant å få rede på opphavet til Anne Lars dtr. Er denne Anne Larsdatter identisk med den Anne Larsdtr som var gift med Iver Olsen Tyssøy??Ha en fortsatt fin dag.mvh, Jostien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har grubla eindel på kor kona til Ivar Olsen Tyssøy kom frå, og teorien din Jostein er meget god. Som me ser fra tingboka 1715, nett etter at Anders er død, så finner me første gang bygsel til Ivar Olsen, fra faren til Anders, altså Jens Pedersen Tyssøy:Hvorda blev publicerit Jens Tøssøens udgivne Skiøde til Iver Olsøn paa 9 merker Smør og 3 Kander Malt udi gaarden Tøssøen dat/erit Bucchen d/en 20 Aug/ustij 1715 ./.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en særdeles interessant teori - langt på vei bekreftet via tingboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg registrerer ved neste øyekast en liten variabel...Begge Anner er født ca. 1686-7, men det dør ei Anna Larsdtr. på Tyssøy 1751, 65 3/4 år gammel. Hun har forøvrig ingen sønn Anders, med Iver.Mens det også dør ei Anne Larsdtr. med passende alder, på Nøttveit i 1742.Bygdeboka i Fana ser ut til å tro at Anna på Nøttveit var gift med en Anders Larsen, ca. 1657-1742. De har som nevnt skrevet 'Anders Larsen (Tyssøy?)', bygsla fra 1714 på Nøttveit. Det dør da også en Anders Larsen på Nøttveit i 1742.Nevner ellers: 'Skjøte fra Anne Larsdtr. Toft nore og Tvedt til yngste sønn Lars Ivers. Trellevik.' Nh pantebok 1741-1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Larsen Nøttveit, død 1742: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANA1712&gardpostnr=1140&merk=1140#ovre>LenkeAnna Larsdtr. Nøttveit, død 1742: LenkeArvinger etter disse ville gjerne gi en pekepinn? Dette skulle være et barnløst ekteskap.Anna Larsdtr. Tyssøy, død 1751:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei igjenDet er også vert å merke seg som dere ellers nok er klar over at det også finnes flere generasjoner med Lars Larsen på nettopp Tyssøy, hvis larser jeg aldri har prøvd å finne opphavet til. En liten teoretisk mulighet er forbindelse til den Lars Olsen som vi finner på Tyrnevik, for jeg minnest å huske at det var en rekke larser i mantallet 1701 der.mvh, JosteinDet skal ellers være interessant å følge denne diskusjonen videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder Tyssøy så er det ikkje så mange oppsittere rett etter 1701.Vi finner i tingboka 1704: Mariæ Elisabet Wegners udgifne bøxelseddel til Ole Nielsen paa 1/2 løb och 1/4 deel tynde Malt udi dend gaard Tøsøen Dat/eret Berg/en d/en 7. Maj 1704. Denne Ole er trulig den samme Ole som vi finner død på Grimstad Lenke det er da nærliggende å tru at denne Ole kan være far til Ole Olsen Grimstad f. Tyssøy. Hvem så denne Ole Nielsen har vært gift med det er usikkert.Vi finner i tingboka 1704: Iver Rasmusens udgivne bøxelseddel til Laers Laersen paa 1/2 løb Smør och 1/4 malt udi dend gaard Tøsøen Dat/eret Berg/en d/en 7. Aug/ustij 1704. Hvem denne Lars Larsen var gift med er også usikkert.Vi finner i tingboka 1700: Jens Pedersen Lood oplæsse, et Kiøbe Bref til han/n/em udgifven d/en 2 7br: (september) 1700 af Lars Weiner, paa En half Løb smør og 1/4 tønde Malt, udj den gaard Tøsøen.Det er 3 oppsittere totalt på Tyssøy like etter 1700, slik eg ved første øyekast kan sjå. Videre så kan det bekreftes at Lars Iversen Tyrnevik er sønn til Ivar Olsen Tyssøy f. Skoge. den andre sønn Ole Iversen vart buende på Tyssøy.Spørmålet er da hvem var Lars Larsen gift med og hvem var Ole Nielsen gift med ?? Her er to muligheter, den ene er at vi veit at Lisbeth Monsdatter er enke etter Peder Jacobsen Tyssøy like etter 1701. Den andre teorien er at Mætte Jacobsdatter kan ha vært gift 2 ganger. Ho var gift med Johannes Rasmusen og de fikk trulig sønnen Lars Jensen (Johannesen). Utifra den spinkle teori så ville eg plassert Ole Nielsen som gift med enke Lisbeth Monsdatter. Lars Larsen m. Mætte Jacobsdatter 2.g. Johannes Rasmussen. Enke Anne Larsdatter g. Ivar Olsen Tyssøy f. Skoge.Så gjenstår det å finne beviser for teorien.Siden eg refererer til mange tingboknotater, så vil eg gi en kjempehonnør til Håkon Aasheim for det fantastiske arbeid han har lagt ned i oversetting av tingbøkene i Nordhordland, det har letta arbeidet fantastisk mykje, ser at det idag er lagt ut nok ett kapittel fra hans side.Men også en honnør til alle dere andre også som gjør ett strålende arbeid med oversetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

En liten kommentar til innlegg 19: Lars Larsen som bygsla i 1704 er f.ca1680 d. 1752 på Tyssøy. Han er trulig faren til Lars Larsen g. Abigail Amundsdatter Hummelsund. Og her er eg enig med Jostein i at dette knytter Lars d.e. mulig oppmot Tyrnevik, der også Lars Iversen Tyssøy busetter seg, men skal Lars Larsen d.e. være en mulig sønn av Lars Olsen Tyrnevik, så må han være en annen en den Lars nevnt i 1701 på 6 år, da Lars Larsen Tyssøy d.y. er f. ca1705. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror til Lars Ivers. Tyssøy (1720-1771) i Tyrnevik, Nils Ivers. Tyssøy, er da også Abigael Amundsdatters andre ektemann, vigd 1741.Lars Lars. Tyssøy (ca. 1680-1752) er vel gjerne bror til disse Iverssønnenes mor, Anna Larsdtr. Tyssøy (1686-1751) gm. Iver Ols. Skoge som vi har vært innom tidligere i denne debatten.Hvilket jo vil si at Abigael var gift med to fettere. Måtte det bevilling til i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi det jeg har trodd er den (seks år gamle i 1701) Lars Larsen Tyrneviks skjøte til svogeren Johannes Michels. Bakka - Austevoll, gm. Anne Larsdtr. Tyrnevik: 'Lars Larsens udstedde Skiøde til Johannes Mikkelsen paa 18 merker fisk udi Tønnevigen dat/erit 14 Octobr/is 1732.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Niels Nielsen Sekkingstad var Abigael sin andre ektemann, men sjøl om det står Sekkingstad, så er han trulig ikkje derifra. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ekteskapet hadde gått meg hus forbi... Vet vi når Nils Nilsen 'Sekkingstad' dør? Når det skiftes etter Abigael er hun gift med Nils Iversen: 'Det ble skiftet etter Abigael Aamundsdatter 17. juni 1761 til enkemannen Niels Iversen, og åtte barn, fire sønner og fire døtre: Iver Nielsen, Aamund Nielsen, og så følgende formulering: 'Samt Stedsønner paa Faderens side' Lars Larsen og Niels Larsen, samt døtrene Guri Nielsdatter, Agaate Nielsdatter, Christene Nielsdatter og Brithe Nielsdatter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.