Gå til innhold
Arkivverket

[#30582] Norderhov: Eli Nielsdatter – født ca. 1785

Gjest Olav Trydal
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Trydal

Kan noen hjelpe meg med hennes opphav? Eli giftet seg med Adam (Pettersen) Lettenstrøm i Norderhov kirke 3. juni 1805. Forlovere var Anders Joensen Wager og Henric xx. Eli er trolig den samme som i 1801 (15 år gammel) er i tjeneste hos Andreas og Anne Braag under Hønen gård.Eli og Adam bosatte seg i Asker (Bærum) der han var jernverksarbeider. Der fikk de fem barn: Maria Magdalena, Abraham og Nils Christian døpt i Tanum kirke, og Petter og Johan Hendrik døpt i Haslum kirke.De flyttet fra Asker ca. 1817 og fikk ytterligere 6 barn mens de bodde på Egelands verk, Frolands verk og Rødshammeren i Søndeled – der bl.a. datteren Maren Oline (min oldemor) vokste opp.Eli er i noen sammenhenger kalt Elen og Helen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og i FS fant jeg muligens dåpen:ELI NILSENChristening: 11 DEC 1785 Norderhov, Buskerud, NorwayParents: Father: NIELS EVENSEN Mother: MARI LARSDRMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes også en Eli dpt. 26/12 1784 N.hov, Niels Erichsen og Ingebor Olsdt.I 1801 finne en Niels Erichsen som enkemann på Næs i Wige sogn. Og en Mari Larsdt. 2.g. med Ole Larsen på Wager grd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Oj,raske og spennende innspill! Hadde Eli hatt en sønn Even eller Lars, hadde mye vært greit. I tillegg til dem som er nevnt i (1), het de Inger Marie, Jens, Anne Katrine, Maren Oline,Adam og Anders.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Nils Evensen og Mari Larsdatter fikk datteren Eli i 1785. Det er fristende å gjøre den (kort)slutningen at Mari har blitt enke (skilsmisse var mindre vanlig!!?) og kan ha giftet seg med den åtte år yngre Ole Larsen på Wager. Eli kan ha vokst opp der og kan ha kommet i tjeneste hos Braag på Hønen. Vaker og Hønen er vel to gårder som ligger i rimelig nærhet av hverandre? Forloveren Anders Jonsen var gårdbruker på nordre Wager - tror jeg.Hvis Eli var opptatt av oppkalling, var det ikke uventet at hun brukte mors navn (Maria Magdalena, Inger Marie) og kanskje mor og stefars navn (Maren Oline).Motforestillinger mottas med takk.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Til Berit! Hvor stammer opplysnigen om Eli dpt. 26.12.1784 N.hov fra? Det er nyttig (og interessant) å kunne følge flere spor.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.