Gå til innhold
Arkivverket

[#30583] prest Johan Jakobsen Vedding, Bergen tidlig 1700-


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen dele informasjon om en Johan Jakobsen Vedding, bergensprest, som kjøpte garden Nesttun i Fana i 1696 og dreiv med tenarar og paktarfolk til 1736. Han er også nevnt som eigar på Tveitarås fra 1710, pakta bort også her.Hvor virket han som prest?Kan han ha eid gård eller virket som prest i Sund sokn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Opplysninger om Magister Johan Jacobsen Widing finnes her i Digitalarkivet: Lenke som er side 110 fra kapitlet om sogneprestene i Nykirken i Bergen. At det øverst på s. 111 står 'Korskirken' er en trykkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for tipset, Randi. Skjønner at jeg burde gjøre meg bedre kjent med innholdet her på arkivet. Jeg er jo klar over at det ligger mye godt stoff her, men har ikke klart å favne totalomfanget. Bakgrunnsdata om ham fra boka er med på å bekrefte noen antagelser, men ga dessverre ingen rask løsning på gåten. Det skal jo ikke være så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er Johan Widing i slekt med min ane Margaretha Didrichsdatter Widding født ca 1680? Hennes foreldre var Didrich Widing og Dorthea Bertilsdatter Koopman(faren Bertil Koopman tok borgerskap i Bergen i 1644, og var fra Stralsund) Barn: Margaretha født ca 1680,Giert født ca 1686, Bertil født ca 1687,Hendrich født ca 1690 og Didrich født ca 1692? Denne familien holdt til i Bergen. Har noe mer enn jeg legger ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lenken i (innlegg 2) peker til Lampes 'Biskoper og Præster ..' og her angis mor til Johan Jacobsen Widing (Vedding?) (død 1736) som Cathrine Jonsdatter Middelstorp (som vel da er brordatter av Ludvig Middeltorp d.e., f. ca. 1600). Jeg har istedet notert meg at Bergensborger Jacob Andersen (Widing?) var g.m. Trinche (Cathrine?) Jansdatter Warwich, muligens d. av Jan Sandersen Warwich og Helche Hermansen Sennechen. Trinche/Cathrine skal ha vært Johans 2. kone. Han g. seg (3. gang ?) med Anne Michelsdatter (død 1716), som var enke for 2. gang (etter en Dyring). Noe som kan bekrefte at Lampe's angitte kone til Jacob er den rette ?Lampe sier at Johan's sønn Jacob var fra hans 2. ekteskap med Karen Schwartzkopf. Han skal ha blitt g. i 1734 m. Anna Schreuder, og skulle da normal være f. rundt 1695. Da passer han best inn i Johan's 1. ekteskap med Cecilie Brøgger (død 1711). Non som har kommetar til dette ?Det fantes en kjøpmann Jonas Widing i Bergen, g. Christiane Sophie Christiansdatter Tuxen (f. 1703). Kan Jonas også være s. av Johan Widing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Denne slekten står det ganske mye om i BHF tidsskrifter.Begynder med Anders Widing som står notert med tre barn:Jacob,Simen og Anna.Jacob gift 11/2-1670 DK med Trinche Jansdatter Warwich.Hun dør ca 1679 ? De hadde to barn :Anders f.ca 1670 gift m. Ahlet Henrichsdatter Fasmer. og Johan f.ca 1671 gift 1:Cecilia Cathrine Brøgger.Hun død juli 1711,gravl 13/7-1711 St Maria kirke.Bergen.Han gift 2:14/7-1712 KK Karen Schwartzkopf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Jacob Andersen Widing hadde tre sønner som vokste opp, Anders og Johan som nevnt, og i tillegg Jacob.Jacob Andersen Widing var gift annen gang med Anne Michelsdatter 1679.03.04. Når Jacob døde var hans tre sønner fra første ekteskap og konen Anne arvinger.Anders Jacobsen Widing var gift med Ahlid Hendrichsdatter Fasmer og hadde tre sønner:* Henrich, død ung/barn* Jacob, født ca 1704 død til sjøs ca 1732* Anne Ide, født ca 1709 gift med tollbetjebt Gerhard Didrich von Horn 1747.11.29 KK* Anders, født 1719 flyttet til Trondheim. Gift med Stinchen Cathrine Stensdatter Hammer* To barn død i løpet av de første månedeneJacob Jacobsen Widing, gift med Karen Lindgaard. To kjente barn, Catharina Marie og Abigail.Johan Jacobsen Widing var først gift med Cecilia Cathrine Brøgger og hadde barna* Lars , sogneprest i Nannestad, født sept 1695* Jacob, født ca 1698, gift med Anne Pedersdatter Schreuder* Jonas, gift med Christine Sophia Tuxen 1728.01.29 i NKFra annet ekteskap med Karen Michalsdatter Schwartzkopf, gift 1712.07.14 (KK):* Cecilia Catharina, født 1713.03.04, gift med Sogneprest Gabriel Heiberg* Elisabeth, født 1715, død 1718Både Lampe og Wiesener (BHF) er noe feil når det gjelder fødselstidpunktet til Jacob og Jonas. Ser man på de øvrige opplysninger om de to sønnene i bøkene/artiklene vil man klart se at de må være sønner fra første ekteskap.Til Anne Lise Hovdal: Margaretha Didrichsdatter Widding tilhører ikke Bergensslekten Widing. På 1600/1700 tallet var der to distinkte slekter i Bergen med likelydende navn, Widing og Widding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningen om at det var to distinkte slekter i Bergen med likelydende navn i Bergen på 1600/1700-tallet. Jeg trodde det var skrivemåten på etternavnet som kunne være forskjellig, for det var jo ellers i landet vanlig at samme av både fornavn og etternavn kunne skrives på mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.