Gå til innhold
Arkivverket

[#30585] Tydehjelp til dåp i Berg, Østfold 1834

Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg må nok en gang be om hjelp til å tyde en kirkebokinnførsel.Dåpen står her:Berg, MINI I 3 1832-1842 kort 1/11 Side 26 øverst på høyre side, nummer 72, år 1834.F. 11/6 1834, døpt 14/9 1834, Elisabeth, uægte Foreldre: Udlagt Enkemand Anders Torbjørnsens Strÿgel?? D.......? og pige AneFaddere: Johannes Kjölødegaard & kone? Barbro Hansd. ibid, Sv: Hans Boekolene??, A. Ch: Olsd. O..en?, Niels Ols. ibidJeg leser til øyet blir stort og vått, men jeg har problemer med å forstå hva det står der. Er ikke kjent i området overhodet, og kjenner heller ikke til hva gårdene i området heter. Det gjør det vanskeligere å tolke hva presten har skrevet.Er det noen som har anledning og tilgang på ovennevnte kirkebok som kan hjelpe?På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har dessverre ikke kirkeboka for Berg, men fant dåpen på Familysearch, og moren er der kalt Anne Nilsdtr.Så på gårder i Berg i FT 1865, og der var ganske riktig Kjølødegaard, og kanskje Boekolene skal være Bøeholen?Mer tør jeg ikke gjette på!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S .Hynne

Hei LailaTakk for responsen.Jeg har også funnet dåpen på FS, men i kirkeboken står det faktisk bare pige Ane som mor. Vet ikke hvor de har fått Nilsdatter fra, men en mulighet er jo klokkerboken. Den har jeg ikke fjernlånt, men det kan jo egentlig være en god ide.Takk for forslaget om Bøeholen, det er godt mulig at du har rett.Jeg har fått fotografert kirkeboksidene, men har ikke klart å legge dem inn her. Hvis jeg ikke har misforstått, må jeg lage et helt nytt tema for å kunne legge med bilder. Lurer på om jeg ikke skal gjøre det, en kan jo ikke forvente at folk skal sitte med k.b. hjemme heller:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja, for å få lagt inn bilder må du starte nytt tema. Og bildeformatet må være av type .jpg eller .gif.Evt. kan du selvsagt legge ut bildene på din private hjemmeside eller tilsvarende, og så bare linke til den siden her i dette temaet... :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei, ja du har nå truffet borti de verste delene av Bergs kirkebøker. Du har jo klart deg bra synes jeg i dette virvaret. Kjølødegården, Bøeholen(e) og Ofsen er gårder i Berg; Rokke og Berg sogn. Fødseldato er trolig 1 juli 1834; og kirken er Rokke kirke. Den utlagte fader kommer så langt jeg kan se fra (af) Degernes uten at jeg kjenner stedet/gården Strÿget e l. Skrivemåten av Degernes likner svært på andre steder i samme kirkebok der skriften er tydeligere. Faddere; Johannes (Andersen så vidt jeg vet)Kjølødegården og kone, Barbro Hansdtr ibid, Sven HAnsen Bøeholene, A: CH: (Anne Christine?) Olsdatter Ofsen og Niels Olsen fra samme gård. Håper dette hjelper noe. Trenger du mer om gårdene så gi meg en mailadresse å sende det til. M v h Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

I Rakkestad ligger gården Stryger i 1865. Degernes er i alle fall i dag en del av Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S .Hynne

HeiHjertelig takk til dere alle.Da kan det hende at faren er sirklet inn til området rundt Rakkestad.Til Asbjørn: Takk for hjelpen til å tyde. Det er kjempeflott om jeg kan få mer om gårdene av deg, dette er mailadressen minseri-hy@online.noJeg skal få fjernlånt klokkerboken slik at jeg kan få etternavnet på moren også.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Jeg skriver av det som står i klokkerboka for Berg. Hun er født den 1.juli og ikke den 11 juni.Uekte, Elisabet er født den 1. juli 1834, døpt i Rokke kirke i Berg den 14 september. Til barnefader udlagt enkemand Anders Torbjørnsen, for tiden på gården Stryker i Degernes; og pigen Anne Nilsdatter for tiden på Ryggerød pladsen. NB ! Pigens 3. Leiermaal og mandens 1. leiermaal. Faddere: Johannes Andersen Kjølødegaarden og kone, Barbro Hansdatter ibid. Sven Hansen Bøholen, Anne Christine Olsdatter Øfsen, Nils Olsen ibid. Gårdfolk og husmansfolk. Hennes barnedåp ble angivet af Johannes Andersen Kjølødegaard og Sven Hansen Bøholen.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Arild OliverDette var kjempeflott. Tusen takk skal du ha.Her kom det fram mange nye opplysninger som jeg kan bruke i min leting etter disse folkene. Sliter ganske mye med dem. Får håpe moren har fått døpt disse to andre barna i Berg også. Men det er jo ikke helt sikkert, når både faren og moren ikke har noe fast oppholdssted.Kan jeg spørre deg om du har klokkerboken for konfirmerte i Berg 1849. Elisabeth Andersdatter er konfirmert der 7/10 1849. Har fått hjelp av Asbjørn i innlegg 5, han slo opp konfirmasjonen for meg i ministeralboken. Har også selv sett denne konfirmasjonen, men klarer ikke å tyde hvor Elisabeth bodde. Asbjørn var heller ikke sikker på hva det sto der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen Laila!Det er ingen klokkerbok for konfirmerte i Berg, men jeg skriver ned her det som står i ministeralboka : Elisabet Andersdatter, Storekorsæt(Korsæt Store) Konfirmert 7 oktober 1849. Alder: døpt 14 sep.1834 i Rokke,Berg,Østfold. Foreldre: Anders Torbjørnsen og pige Anne Nilsdatter.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDette var utrolig snilt av deg. Tusen takk skal du ha.Det finnes så mange hjelpsomme mennesker på dette forumet.mvh en glad Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.