Gå til innhold
Arkivverket

[#30586] Oppslag i KB Aker ca.1839-1841


Gjest Anne  Marie Sandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne  Marie Sandhaug

Hei. Er det noen som har kirkebøkene for Aker tilgjengelig og kan gjøre et oppslag for meg? Anton Thorerson født ca. 1839 på gården Gaustad i Aker og hans bror Hans Thorerson født ca. 1841 samme sted. Foreldre: Thorer Hanson og pigen Ager Fredriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei. Litt utydelig å lese, men jeg skal tyde så godt det lar seg gjøre: Aker Klok 7 1838 - 1846 s.62 Ark 1/8 Anton Julius f. 29 marts, dpt.: 2 aug. 1840, nei for Hj.dpt., Foræld.Thore Hansend(Hansond) Gaustad og kone Ager Frideriksd. Fad: Karine Nielsd, Julliane, Kaij Bernts., Kai Ole Larsen. Fødested.Gaustad. Samme bok, s.182 Ark 3/8 Hans uægte, f.15(14) April, dpt.: 4 Decb. 1842 Thore Gaustad, Gaardbruger, da Sognepræstens Seddel blev medsendt med en pige vides ??(forstår ikke resten). Ager Fredriksdtr.(hennes navn er 'priklet' under. Fødested.Gaustad. Ingen faddere oppgitt her. Forstå ikke helt hvorfor den første er ekte og den andre uægte, men det kan vel mangle en attest tyder det på....eller at Ager Frediksdtr. er død...?? mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Tusen takk Lillian, for at du tok deg tid til oppslag for meg. Jeg tror nok begge barna er uekte, da det i skifte etter Thorer Hanson fremkommer at han har to sønner med PIGEN Ager Fredrikstdatter. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Marie. Det er godt mulig, men etter å ha sett på dåpen for Anton Julius en gang til så står det helt tydelig: og Kone Ager Frideriksdt., ikke Pige!! Giftet de seg senere? Vet du noe om det? Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne  Marie Sandhaug

Hei Lillian.På Riksarkivet fant jeg skiftet etter Thorer Hansen. Der sto det at han hadde to barn med pigen Ager Fredriksdatter. Helt tilfeldeig fant jeg skifteregister Aker 1842-1858 på internett, og der så jeg at det er et skifte etter Ager Fredriksdatter: ''28b 14.09. 1843 Ager Frederiksd. Afdøde Pige. Gaustad Ager Registreringsforretning' '. Dette skiftet har jeg ikke fått sett nærmere på enda.Men dette skulle vel tilsi at Ager og Thorer aldri var gift med hverandre. Thorer Hanson giftet seg i 1851 med min tippoldemor Karine Gundersdatter fra Østre Toten.De drev gården Gaustad i Aker inntil Thorer døde av tæring i 1855. Nå tenkte jeg at jeg skulle forsøke å finne ut litt om hvordan det gikk med disse to guttene, Anton Julius og Hans Thorersønner og du har hjulpet med det første stykke på vei ved å finne fødsels- og dåpsdatoer - som jeg er veldig takknemlig for. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Marie. Det er kjempeflott at mine opplysninger hjalp deg videre på veien....jeg betviler heller ikke at du har funnet det rette ang.at de aldri ble gift....jeg bare sjekket dåpen til den ene en gang til for å være sikker på 'min tyding av teksten'. Kjedelig om du skulle komme 'på ville veier' pga feil opplysninger. I dette tilfellet spørs det om det er 'presten eller skribenten' som ikke har visst hva han holdt på med....det hender det også. Har du lenken til de skiftene i AKER som ligger på Nettet? Ligger de på Digitalarkivet eller på noen hj.sider for Aker. Jeg har mange av mine i Aker også så de skiftene skulle jeg gjerne ha sett...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.