Gå til innhold
Arkivverket

[#30592] Mannsnavnet Krabbe

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Krabbe Franssønn,lagrettsmann i Fredrikstad, påtreffes flere ganger på 1600-tallets begynnelse.Jeg undres litt over bruken av Krabbe som fornavn, da det på samme tid er et adels/slektsnavn.Noen som har kjennskap til hvor han kommer ifra ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har skrevet om dette i en artikkelserie med tittelen 'Krabbe', først i NST omkring 1993-94, deretter i supplementer i NST og tidsskriftet Genealogen. Det er kjent mange eksempler i adelsslekter, både i Norge, Danmark og Sverige (minst i Norge) at adelspersoner anvendte slektsnavn som fornavn. Eksempel fra slekten Ulfeldt: Ulfeldt Ulfeldt. Skikken var utbredt i tiden 1400-1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svar Tore.Jeg ' trodde ' at han kanskje hadde fått sitt navn i forbindelse med at hans foreldre hadde kalt han opp i beundring ell. til slekten Krabbe. Men da hadde hans barn blitt ' falske Krabbe®'.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var mange slekter Krabbe (ca 15 slekter), og Krabbe Franssøn tilhørte sikkert av av disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.