Gå til innhold
Arkivverket

[#30594] Ole Evensen Gjerdal, x2 i FT1801 for Røyken


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I mine søken etter sammenhenger til min egen slekt i Røyken har jeg fått et lite problem som jeg ikke helt klarer å finne ut av:På Gjerdal i Røyken finnes nemlig to stk. Ole Evensen, hhv. d.e. og d.y.; gift med hhv. Gunild Pedersdatter og Christiana Hansdatter.Ole Evensen d.e. (49 år i 1801) mener jeg at jeg har styring på (foreldre Even Olsen og Live Berntsdatter), men den yngre Ole (40 år i 1801) klarer jeg ikke å finne noe fornuftig opphav til.Kan noen med oversikt over Røyken hjelpe?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forslag fra FS: Ole f.20/7 1761 Grimsrud Røyken - død 1829, foreldre Even Matzen og Magdalena Olsen. (De lever i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for innspillet! Det er definitivt en meget aktuell kandidat, men jeg er en tanke forvirret over at IGI har med en Ole til, f. 17.7.1765, og med de samme foreldrene. I de aller fleste tilfelle burde det bety at Ole, f.1761, døde en eller annen gang før 1765, alternativt at dreidde seg om en nøddåp eller at man ville sikre at navnet besto i etterslekta. Ref. bestefaren på morsiden (Ole Haagensen Rud).Med et slikt utgangspunkt har jeg foreløpig problemer med Ole Evensen Gjerdal d.y. i 1810 i forhold til Ole Evensen Grimsrud, f.1761. Navnene på de 6 barna jeg har funnet (jenter alle sammen) etter Ole d.y. og Christiane Hansdatter synes spontant vurdert å ha begrenset relevans mad tanke på Grimsrud. Eller tar jeg feil?Her må jeg grave dypere før jeg er overbevist!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei Kjell,Var på biblioteket idag og fikk litt tid til å se på Ole Evensen f. 1761. Han ble døpt den 26 juli 1761 i Røyken kirke. Foreldre var Even Madssøn Grimsrud og Malena Olsdatter. Jeg fant dog ingen Ole Evensen døpt f.o.m 1765 - 1768.Ole Evensen Grimsrud giftet seg den 6 okt. 1796 med enken Cristina Hansdtr. Gierdal. Forlovere var Cristian Tronsen eller Frantsen på Aares og Hans Berntsen fra Hurum.Mvh Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Det ser jammen ut til å løse seg! Ikke at jeg tvilte på at Even Madsen Grimsrud og Magdalene/Malene Olsdatter var foreldrene til Ole f. 1761, men pga. navnebroren som skulle være født i 1765, klarte jeg ikke 100% å forholde meg til at han var identisk med Ole d.y. på Gjerdal i 1801.At du ikke fant Ole som ble født/døpt i 1765 overrasker meg i bunn og grunn ikke. Han faller inn i et mønster av 'liksom-personer' som er å finne i IGI-materialet for Røyken i en periode før og etter 1750. Spør ikke meg hvordan disse har oppstått, men det er helt typisk at de ikke er å finne i noen kirkebok.Med Ole, f.1765, ute av soga, er bildet adskillig klarere mhp Ole Evensen d.y. på Gjerdal i 1801. Hjertelig!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei igjen,Glemte å si at det står skrevet en del om Ole Evensen d.e. og Ole Evensen d.y. samt deres fedre Even Olsen og Even Madsen i Røyken historielag's Årbok 1993. Even Olsen og Even Madsen var forøvrig fettere. Om du ikke har sett teksten i Årboka, kan du sende meg en mail, så skal jeg sende deg teksten.Mvh Roger Fossum postmaster@slektsforskning.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.