Gå til innhold
Arkivverket

[#30596] Trondenes. Hvor er Magdalene?

Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg leter etter Magdalene Helmersen (?) og familien hennes i folketellingen 1900.Men finner henne ikke noen steder.Magdalene ble født 10 juni 1892.Og konfirmert i Trondenes kirke.Da hun var 5 år ble faren Helmer enkemann og flyttet til Harstad. Hvor de flyttet fra vet jeg ikke. Magdalene hadde en bror som het Joakim som senere emigrerte til Amerika.Og Magdalene giftet seg senere i Bergen.Er det noen som har lyst å hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S .Hynne

HeiVet du hva Helmer heter til etternavn?Det er stor mulighet for at både Magdalene og Joakim har samme etternavn som faren i tellingen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar.Magdalene het Helmersen til etternavn og farens navn var Helmer.Så jeg tror ikke dette kan være de rette folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Stemmer. Linken fører til Peder Andreas Paulsen fra Øksnes. Dette tror jeg er riktig: Magdalene Nikoline var født på gården Lauvdal i Gratangen i 1891, og foreldrene var Helmer Ludvig Olsen (f. 1842) og Hanna Bergitte Kristiansdtr (1851-1898). Hun var den yngste av åtte søsken + ei halvsøster. Du finner familien og øvrig slekt i Astafjord bygdebok av Tore Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

I det opprinnelig spørsmålet er det referert til en konfirmasjon, og den eneste mulige jeg kan finne er følgende, 24 Jun 1906, i Trondenes:Magdalene Nikoline Olsen, f. 12 Jul 1891, døpt 15 Nov 1891, fødested Ibbestad, bopel Skjenet?? Foreldre: Gbr Helmer Ludvig Olsen og Hstr Anna Bergitte KristiansdtrDenne familien finnes i FT1875 her: Lenke , og der finnes altså en datter Olufine f. 1873. I tillegg har Magdalene mellomnavnet Nikoline, så det skulle vel ikke være tvil om at Lars Ove (innl. 6) har funnet riktig familie. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Til innlegg 9: Ja Johan, du har så absolutt kommet frem til riktig familie. Når jeg kommenterte riktig familie så var det mer med henblikk på innlegg 6 og 7, hvor det er to forskjellige henvisninger til folketellingen 1900. I ettertid så har jeg faktisk lurt på om de to linkene er til samme person. De viser begge til en Helmer Olsen som er født i 1843 i Ibestad. Hvis jeg går tilbake til 1875- og 1865-tellingen, så finner jeg kun en Helmer Olsen som synes å passe inn. Kan det være slik at de to Helmer Olsen i 1900-tellingen er samme person, registrert i Ibestad som han er i ferd med å flytte fra, og i Trondenes som han er i ferd med å flytte til. Ellers så stemmer jo ikke fødselsdatoen til Magdalene, med den som er oppgitt i det opprinnelige innlegget. Av ren nysgerrighet spør jeg derfor (Johan), har Magdalene i Astafjord bygdebok en bror Joakim blant sine 8 søsken?? Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei OddJa jeg meldte meg litt ut her pga dette.Jeg tror, etter å ha sett dette, at den nevnte Helmer har klart det kuststykket å være tilstede på to plasser på samme tid. Er det mulig?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det er ikke noe kunststykke å være på to steder samtidig, i hvert fall ikke i folketellingene. Det står jo 'midlertidig bosted' på den ene og 'sedvanlig bosted' på den andre. Det er dessuten merknad om at Helmer Olsen er på flyttefot fra Ibestad til Trondenes.Joakim Jentoft Pereli f.1886 og Magdalene Nikoline f.1891 var de to yngste av i alt 8 søsken, født mellom 1874 og 1891. Moren døde i 1898. Dessuten hadde Helmer en datter Vilhelmine Kristine f.1878. Hun flyttet til Langenes i Øksnes. Alt ifølge Astafjord bygdebok III Familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det finnes fire nøkkelbind kalt Astafjord bygdebok, utgitt i 1992. Bind I Mannfolk i alfabetisk rekkefølge, fornavn, Bind II samme for kvinner, bind III og IV familier. Disse nøkkelbindene er greie og oversiktlige, lette å finne fram i, men er selvfølgelig ikke helt feilfrie. Jeg bestilte og fikk mine fra Gratangen kulturkontor. Du får sikkert låne dem på fjernlån hvis ikke ditt lokale bibliotek har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.