Gå til innhold
Arkivverket

[#30600] Dr. Arne Colbjørn Wiig, f. 1886 i Nærøy.

Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Dr. Wiig var distriktslege i Sortland på 1920-tallet. Til bruk i bygdeboka trenger jeg opplysninger om kona hans, som het Fransiska (jeg mangler etternavnet), født ca. 1886, og de to døtrene til paret, som jeg mangler navn på. Siden dette gjelder forholdsvis ferske data, er det best å bruke email. Hvis noen har de opplysningene jeg mangler, vennligst send dem til jb@nndata.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har fått opplyst at Arne blei født 1886 i Næray, og at foreldrene hans var Edvin Olaus Wiig og Benedigte Sophie Knudsen, men er ikke 100% sikker på dette. Noen meiner Arne var født i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takker! Vel, det er ei Franceska født i Mosjøen som også passer inn aldersmessig, så her må det nok leites videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Det var en Nils Jacob Julius Wiig i Rossøy, Nærøy f. i Bjørnør (Flatanger) d. i Sandnessjøen i 1931. Foreldre Erik O. Wiig og hustru Karen Anna Henriksdatter. Barnløse. Han var forretningsmann og senere fiskehandler i Sandnessjøen. Dette hjelper ikke deg videre med Fransiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har at kona Fransiska skal hete Stokflet til etternhavn og være fra Tyskland. Barna skal hete Benedikte og Valborg Dyste. Sistnevnte skal være gift med Alfred Blystad f i Narvik. Informasjonen kommer fra Nærøy bygdebøker.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Se der, ja! Jeg hadde Franziska Stockfledt på blokka fra før, som et mulig alternativ. I 1900 bodde hun i Mosjøen sammen med mora, som var enke. Men Franziska var født i Karlsøy, Troms, så den tyske forbindelsen må gjelde faren. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Morsiden til Arne er ihvertfall norsk i flere generasjoner. Farmorsiden ser også norsk ut flere generasjoner tilbake.og farfaren Erik Olaus Nilsen Wig skal være fra Bjørnør. Eventuell tysklansdknytning må være langt tilbake. Det er vel mulig at noen har gjort noen antagelser utifra Stokflet navnet som har vært feil.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du veit mer enn jeg, så jeg må spørre: Hva het foreldrene til Franziska. Jeg ser av FT1900 at mora het Valborg, men kjenner ikke slektsnavnet hennes. Og når det gjelder faren til Franzeska, mangler jeg fornavnet.Dr. Wiig var så godt likt i Sortland at da han søkte seg vekk etter ti år her, blei det samla inn flere hundre underskrifter på et opprop for å få han til å bli. Men forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Joachim Gotthilf Stockfleth, 1849-1889, Distriktslege,sønn av klokker,Cand.teol. William Frederik Stockfledt (f. i Skien 21.okt.1809) og Tekla Thomine Raabe (f. på Østre Toten 16.sept.1823, døde i Skien høsten 1863?)Joachim var f. i Skien 23.juni 1849 og giftet seg i Christiania 11.sept. 1876 med Valborg Therkla Schulze, f. i Aasnæs 7.okt. 1857. Datter av overrettssakfører, stortingsmann og forfatter Hans Henrik Schreiber Schulze (f. i Hof i Solør 10.juli 1823 og døde i Christiania 28.juni 1873) og Elise Arntzen Høegh (f. i Grue 16. sept. 1819). 6 barn (2 sønner og 4 døtre).Det står også endel om hvor han virket som lege og utdannelse hvis det er av interesse. Kilden er Norges Læger 1800-1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Stor takk til begge fra en meget travelt opptatt bygdebokforfatter som strever med å sjekke ferdig de vitale data til omlag 1400 par i del 2 av Gård og slekt i Sortland før deadline!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.