Gå til innhold
Arkivverket

[#30601] Klokker Ole Olsen DILLE, i Vågå 1815-1854.

Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Dahle

Jeg tar opp att temaet om klokker Dille f 1774, i den tida han var i Vågå. Han og Marie Paulsdatter Veisteneje, madam Dille, dreiv klokkergården Hølen 1815-1837. Under Hølen lå en husmannsplass kalt Doggedulju, om jeg har skjønt det rett. Dille kjøpte og dreiv Skjerstulen i Skårvangen 1837-1850. Skjerstulen blei overdratt til datter Kari Olsen og ektemann Sevald Eriksen 1850. Dille døde der 1854. Madam Dille flytta tilbake til Hølen, der hun døde 1857. Spørsmål: 1. Fins det flere historier om klokker Dille og madam Dille enn det M. Høgåsen forteller i Årboka 1965? 2. Hva betyr Doggedulju? 3. Hvem tok over garden Hølen 1837? 4. Hvem blei klokker etter Dille når? 5. Hvem tok over Skjerstulen etter Kari og Sevald når? 6. Hvorfor valgte madam Dille å flytte tilbake til Hølen? Det kan jo hende noen veit det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

Her er Skjerstulen i 1865, Kari er her avliden, og Sevald enkjemann: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60515&gardpostnr=366&personpostnr=2521&merk=2521#ovre>LenkeHer er Skjerstulen i 1900 (diverre finst ikkje 1875-teljinga på Digitalarkivet): Lenke - her ser ein at det er ein Ola Øysteinsson som har overteke bruket. Han er frå Heidalen, og har då antakelegvis kjøpt bruket, sidan han ikkje ser ut til å vere skyld på bruket(?)Sevald som du nemner er fødd 1800 på Kittilstad i Skjåk, med far frå Kvåle i Lom og mor frå Vekkje i Lom.Doggedulju må nok nokon nærare området svare på...Når det gjeld Hølen, så er det iallefall desse som har garden ved folketeljinga i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest kai m kveum

Folketelling 1875 Vågå: 3504** 48 Skjærstulen, 71 Benyttes som sæter. Det bor ingen personer på Skjærstulen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er det ikke snakk om å forandre én bokstav slik at det blir Doggdølju ? Dette betyr i såfall en plass hvor dogg gjemmes (å dølge er jo faktisk et bokmålsord). Kanskje du Aud ikke har funnet noen husmannsplass med det navnet ? Fra Heidal har jeg f.eks. et par eksempler hvor husmannsbruk ikke er med på folketellingene. Hvem vet - Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Hei, Aud!Det står til liv her, ja.Jeg kan ikke det med å sette inn lenke, men jeg fant navnet Doggedulju i kirkebok for Vågå 1827-42, under døpte 1839 og flere andre oppslag samme sted (Arkivnett Oppland):Jacob Fredriksen, f. 01.05.1839, Hølen e. Doggedulju.Jacob er sønn av Fredrik Jacobsen ner-Dahle og Johanne Olsdatter Dille.Og hei, Helge!Altså: Doggedulju er et sted der dogg er gjemt. Men hva skal så dogg bety? Ikke skinnespiker, kanskje ikke hund, men kanskje heller fuktighet, et fuktig sted? Hølen ligger, etter det jeg forstår, i den trange, bratte baksida ved elva Finna. Kunne Doggedulju i disse overbefolkningstider ha vært en rå og kald boplass på elvebredden, en husmannsplass under klokkergarden Hølen?Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da, Jan, har jeg noe morosamt å fortelle deg om dette navnet.Jeg leste nylig i et lite hefte kalt 'Vågå - i mål og minne'. I en artikkel der om Skårvangen, skrevet av Anders Skrede, forteller han at det gamle navnet på Uppistugu var Tobbedylgja.Etter svaret fra deg, fant jeg en Syver Sevaldsen Doggedulju som fadder til Jacob Fredriksen f. 1839.På Uppistugu i Skårvang var det skifte i 1841 etter ei Rønnaug Nilsdtr. som var død. Foruten ektemannen Sevald Syversen, var barna nevnt som følger: Syver myndig, Nils 20 år, Guri ugift og Else ugift.Det var altså den myndige sønnen Syver Sevaldsen Uppistugu el. Tobbedylgja i Skårvang som var en av fadderene til Jacob i 1839.Jeg antar presten skrev det han trodde han hørte da navnet Tobbedylgja (el. Tobbedylgju i dativ) ble nevnt, og det kunne absolutt til forveksling høres ut som Doggedulju.Tobbe er gammel Vågådialekt for hoppe, altså hest av hunkjønn. Dylgja eller dølge kjenner vi. Tobbedylgja kan kanskje best 'oversettes' til gjemmested eller skjulested for hoppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Hjertelig takk, Aud!Sammentreff, slump, tilfeldighet, nei, ikke bare det! I alle fall er opplysninga mye verdt for meg.Forsøk på oppsummering:I 1837 kjøper klokker Ole Olsen Dille i Hølen sin egen gard, Skiærstulen, også kalt Skaarvang Engeland, øverst i grenda Skaarvangen, nesten på tregrensa, - for 294 rd. Med seg dit har han kona, Marie Paulsdatter (Madam Dille) og flere. Rundt 1850 tar Kari Olsdatter (Dille) og Sevald Eriksen (Kittelstad) over garden Skiærstulen.Nærmeste nabogard er Skaarvang Opistuen. Den ligger på nedsida av Skiærstulen. Dit flytter rundt 1840 Syver Sevaldsen 'Doggedulju', som presten skreiv det, men som altså egentlig er Tobbedylgju. Syver er sønn av Sevald Eriksen Kittelstad og Kari Olsdatter Dille.Fra Hølen til Opistuen flytter rundt 1840 også Johanne Olsdatter Dille f. 1805 og Fredrik Jacobsen Ner-Dahle f. 1808. Nå er store deler av familien Dille samla her på de to øverste gardene i Skaarvangen.I 1854 dør Ole Olsen Dille på Skiærstulen. Kari og Sevald driver garden videre, mens enke Marie Dille, Johanne og Fredrik med flere barn flytter tilbake til Hølen. I 1857 dør Madam Dille i Hølen.Rundt 1862 utvandrer Johanne og Fredrik med barn til Ingdalen anneks til Stadsbygden, S-Trøndelag.Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.