Gå til innhold
Arkivverket

[#30602] Johannes Olsen, f.1.08.1785 Hamarøy


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg med: Johannes Olsen f. 1,08.1785 Hamarøy, =d.s.s.20.05.1847. Gift 18.10.1822 m. Maren Jensdtr. f. 8.10.1796 = d.14.05.1862. Som foreldre har jeg notert: ungk. Ole Samsonsen og pike Ane Andersdtr.,Skottestad. Hvem er disse personene, og er det noen som kjenner deres bakgrunn? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er det vel denne Johannes du sikter til [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29408594&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Det blir døpt en Johannes Olsen 16.1.1785 i Hamarøy, sønn av Ole Pedersen og Maren Pedersdatter. Men dåpsdatoen til den førstnevnte er nærmest ”din” Johannes + at foreldrene er de samme: Ole Samsonsen og Anne Johannesdatter.Av f.t. 1801 for Steigen ser jeg at Skottestad er en gård i Hamarøy prestegjeld. Jeg finner to Johannes Olsen i Hamarøy i 1801; den ene er sønn til Ole Pedersen og Maren Pedersdatter; den andre er fosterbarn hos ekteparet Åge Pedersen Angell og Marit Kristensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..jeg våger meg på å korrigere litt i innlegg 2: '+ at foreldrene er de samme: Ole Samsonsen og Anne Johannesdatter.' ihht siden det linkes til så heter mora 'Anne Andersdr' ..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det ser ut til å være begrenset det jeg finner på disse personene, her er noe:Det er antakelig 'din' Ane Andersdatter som er nevnt her:Skifte etter Anders Olsen, Skottestad i Hamarøy Skiftet åpnet: 11.06.1784 og avsluttet på Bertnes 26.02.1784 ……. – Ektefelle: Ane Hansdatter, Skottestad i Hamarøy – Ole Andersen, 18 år, sønn av avdøde, Skottestad i Hamarøy – Ane Andersdatter, 30 år, datter av avdøde, Skottestad i Hamarøy – Malene Andersdatter, 25 år, datter av avdøde, Skottestad i Hamarøy……Skifte etter Enke Ane Pedersdatter, Schottestad i Hamarøy Skiftet åpnet: 25.09.1761 ….. – Thomas Hansen, Løding i Hamarøy, sønn av avdøde, myndig – Hans Hansen, Løding i Hamarøy, sønn av avdøde, myndig – Per Hansen, Schottestad i Hamarøy, sønn av avdøde, myndig – Poul Hansen, Opeide i Hamarøy, sønn av avdøde myndig – Elen Hansdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle: Ole Olsen, Hamsund i Hamarøy – Anne Hansdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle: Anders Olsen, Schottestad i Hamarøy – Maren Hansdetter, Schottestad i Hamarøy, 33 år, datter av avdøde…..Skifte etter Hans Tommesen, Schettestad i Hamarøy Skiftet åpnet: 04.08.1740…. – Ektefelle: Anne Pedersdatter, Schettestad i Hamarøy – Tommes Hansen, 27 år, sønn av avdøde, Schettestad i Hamarøy – Hans Hansen, 20 år, sønn av avdøde, Schettestad i Hamarøy – Peder Hansen, 8 år, sønn av avdøde, Schettestad i Hamarøy, verge: Farbror Peder Tommesen, Sørvog – Powel Hansen, 6 år, sønn av avdøde, Schettestad i Hamarøy, verge: Farbror Peder Tommesen, Sørvog – Elen Hansdatter, 23 år, datter av avdøde, Schettestad i Hamarøy, verge: Farbror Peder Tommesen, Sørvog – Anne Hansdatter, 15 år, datter av avdøde, Schettestad i Hamarøy – Maren Hansdatter, 11 år, datter av avdøde, Schettestad i Hamarøy …..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Til Grethe. Johannes var fosterbarn hos de du nevner i Kalvåg. Sine første 7 år var han i fosterhjem hos John Nielsen i Kalvik. Til Knut. Tror du kan være inne på noe. Det er jo ofte vanskelig med uektefødte barn på den tiden. Jeg har en opplysning om at Ane Andersdtr. er f. 1751 på Skottestad. Om Ole Samsonsen har jeg notert at han er konfirmert 1768, og ble oppgitt å være 17 år, bos. Kalvaag. Han kan være den Ole Samsonsen som ble f. 1751 på Røsnes. Johannes var hans andre uekte barn. Tusen takk for hjelp, og jeg er mottakelig for mer. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei…på bakgrunn av innlegg 2 har jeg antatt at Ole Samsonsen kan være ”lokal”, han er en av tre potensielle fedre… her er skiftet etter den Ole Samsonsen som blir nevnt som gift i innlegg 2:Skifte etter Ole Samsonsen, Schramstad i Engeløy skiftet åpnet: 26.08.1794 – Ektefelle: Ingeborg Pedersdatter, Schramstad i Engeløy – Arent Olsen, 2 år, sønn av avdøde, 1 1/2 år, Schramstad i Engeløy….Muligens er dette samme Ole nevnt i sin fars skifte?:Skifte etter Samson Hansen, Houg i Engeløy Skiftet åpnet: 02.05.1760 – Ektefelle: Guru Andersdatter, Houg i Engeløy, verge, Greis Andersen Schaanland – Anders Samsonsen, 12 år, sønn av avdøde, verge, Iver Gregersen Schaanland – Ole Samsonsen, 9 år, sønn av avdøde, verge, Christen Nielsen Lillesetter, Ingebor Samsonsdatter, 6 år, datter av avdøde – Øllegaard Samsonsdatter, 1 år, datter av avdøde, alle barna på Houg i Engeløy… Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Knut. Hjertelig takk. Det ser da virkelig ut til at du er inne på riktig Ole Samsonsen. Om hans far er Samson Hansen som dør i 1760, så stemmer det jo aldersmessig med det jeg har fra før. Samson er jo ikke det vanligste navnet, hvor i all verden har de hentet det tro? Dette er spennende. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.