Gå til innhold
Arkivverket

[#30603] Arne Svendsen f.26.12.1835 Buksnes.


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Arne gifter seg 1871 i Karlsøy. Hans fars navn oppgis å være: Svend Hansen, Buksnes. Er det noen som kjenner denne fam. bakover. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel giftermålet [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=18678>Lenke og her er Arne Svendsen i f.t. 1875, bosatt på Hansnes, Karlsøy Lenke. Dette er antakelig Arne, her kalt Arnt, i f.t. 1865 for Karlsøy, tjenestekarl på Hansnes Lenke. Fødselsåret er noe avvikende, men ellers stemmer det meste.I f.t. 1865 for Buksnes finner jeg to Svend Hansen – den ene f. 1798 Lenke, den andre er f. 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Grethe. Ja, det er den riktige Arne du har under dine lenker, men det er ikke godt å vite hvem som er foreldrene. Håper på mere informasjon. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Vaksinasjonsprotokollen 1846: Aren - 10 år gammel. Fødested: Hoel - Oppholdssted (1846): Gravolden (Steine). Foreldre: Sven Hansen og Elen B. Sørensdatter.Vigselsprotokoll 1829: Brudgom: Svend Hansen, Gravold - Brud: Elen Birgitte Sørensdatter, Haukland - Vigselsdato: 28.07.1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Inderstkone Elen Sørensdatter døde på Gravvold (Steine) den 11.08.1846.Enkemann Svend Hansen 50 år gammel (født i Sennesvik, Hol) blir den 15.09.1852 gift med piken Mette Catherine Jensdatter, 53 år fra Borge.Andre barn av Svend Hansen og Elen Sørensdatter (iflg. vax.prot.): Hans Christian Svendsen (f.1831)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Tusen takk for oppklarende svar. Jeg regner med at det er samme Svend Hansen som i 1865 bor på Finstadfjellet i Buksnes med hustru Mette Jensdtr. Han oppgis å være 68 år, og hun 80 år. Jeg prøvde å finne han på tellingen i 1801, men fant ingen i Buksnes som passet. Vet man hvem som var hans foreldre, og hans første kones? Den andre sønnen, Hans Christian, Vet man hvor det ble av han? Takknemlig for flere svar. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Ancestrial File, FamilySearch (må sjekkes!!) dukker Hans Kristian Svendsen, sønn av Svend Hansen og Ellen Sørensdatter opp (håper lenken fungerer): [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=42939510&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>Lenke. Her står det at han dør i Kvalsund i Finnmark i 1907. I den samme registreringen finner jeg Hans Kristian med søsken, men broren Arnt/Arne er ikke nevnt Lenke Da er vel antakelig dette Hans på Storslet i Sørøysund, Finnmark, 1865 Lenke. I 1875 er han kommet til Kvalsund Lenke og her er Hans Kristian og kona Karen i Kvalsund år 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Grethe. Dette var fabelaktige greier. Tusen takk. Om vi ser litt på navneskikkene fra den tiden, så er det vel tenkelig at Svend Hansen og Ellen Sørensdtr. ville kalle opp sin datter etter hans bestemor, altså Margrethe. Ole J. Nikodemussen har også skrevet slektsbok om hele Kvalsunds befolkning, det er vel da mulig jeg kan finne noe der. Om Margrete Iversdtr. var fra Kvalsund, så er det jo ikke helt urimelig å tenke seg at hennes etterkommere dro dit opp. Fiskeriene i Finnmark trakk mange folk. Neverfjord ligger forresten helt på grensen til det som før var Talvik komm., nå Alta. På den tiden tilhørte det Sørøysund komm. Distriktet kjenner jeg godt da jeg er fra Alta. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Kirkebøkerne for Buksnes/Hol mangler 1744-1772 og 1794-1840.Se tellingen 1801 Lenke her har Svend Hansen fått navnet Svend Svendsen.Hans far Hans Svendsen, som er død rundt århundreskiftet var i 1792 gift med Karen Jensd. og de hadde sønnen Hans Hansen som nevnes som Margrethes stesønn i 1801, sammen med Israel. Karen Jensd. må være død før 1798 ettersom Margrethe nevnes som stemor til hennes sønn(er).Hans Svendsen er sønn av Svend Israelsen, Sennesvik og hustru Anne Danielsdatter.Hans Svendsen er konfirmert i 1773, 18 år gammel. Foreldrene nevnes ikke ved konfirmasjonen, bare at han er fra Sennesvik.Margrethe Iversdatter er muligens identisk med Margrethe Iversd. fra Storeide i Buksnes som i 1780 blir konfirmert, 16 år gammel. (stemmer med alderen 1801) - Hun er datter av Iver Hemmingsen, Storeide.Overnevnte etter en kikk i bygdebøkerne for Buksnes og Hol.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Det er skifte etter Hans Svendsen, Sennesvik i 1801 - se film 1986II s.283 (Jeg vet ikke om arvingene nevnes)Karen Abelona Jensdatter, Sennesvik er det skifte etter i 1797 - film 1985 s. 1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Per Magne. Tusen takk for den fine oversikten. Dette løste mange floker for meg. Jeg har tittet i bygdebok for Buksnes og sett på Einar Benjaminsens liste her på arkivet, men når du mangler en link så er du delvis hjelpeløs.Nå virker alt mye lettere. Igjen, tusen takk. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Elen Birgitte Sørensdatter:Det er skifte etter hennes far Søren Sivertsen, Haukland den 13.12.1816. Hans arvinger er enken Maren Olsdatter. Barna: Elias Sørensen 21 år (min ane), Peder Sørensen 19 år, Nils Sørensen 16 1/2 år, Elen Sørensd. 14 år, Elisabeth Sørensd. 12 år, Lise Sørensdatter 11 år.Søren Sivertsen oppgir at han er fra Bergen i militærreg., men jeg vet dessverre ikke mer om han. Hans hustru, Maren Olsdatter har jeg heller ingen flere opplysninger om.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Ja, den lenken er en av mine favoritter. Arne Svendsens slekt er ikke min egen. Jeg har noen gode venner, og i en forb. pratet vi om slekt, og jeg nevnte at jeg hadde aner i Flakstad og Buksnes. Da var det mannen i huset skvatt til og nevnte sin oldefar Arne som skal ha vært fra Buksnes. De hadde selv funnet han på tellingene i 1865 og 75, men siden de ikke hadde det minste begrep om å lete videre, så lovte jeg å hjelpe. Jeg har i helgen tittet gjennom en stor samling papirer om min tippoldefar Sivert Christian Sørensen som var f. i Bergen. Han kom til Flakstad første halvdel av 1850tallet, og ble gift med Abelone Andersdtr. fra Flakstad. Hele navnet til din ane Søren Sivertsen minte meg om opphavet til min t.t.oldefar. Hans far var Søren Sørensen Flem fra Haram, og i den fam. var det endel slike navn som gikk igjen, men jeg fant ikke moe som kunne binde din ane til dem. Men jag har heller ikke navn på alle i slekta. Jeg la merke til at en av de første barna til Søren og Maren ble døpt Sivert Olai, og Søren S.Flem hadde en sønn som var døpt Engebrigt Olai. Dette var ett tankespinn i tilfeldigheter, men siden Søren Sivertsen ikke ser ut til å være f. i Bergen, så må man jo ut i distriktet, og da kan det like godt være både her og der. Søren S.Flem flyttet også til Bergen, og hadde han ikke oppgitt Flem som fam.navn, så hadde han vel blitt stående som ett spørsmålstegn hos meg. Tusen takk for alle opplysninger du har vært behjelpelig med. Jeg kan si at Arne har stor etterslekt etter seg, og det har de 2 brødrene hans i Kvalsund også. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.