Gå til innhold
Arkivverket

[#30611] Oldemors slekt i Sparbu - kan noen hjelpe?

Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Jeg trenger litt hjelp med min oldemors fars slekt i Sparbu. Jeg har etter min farfar et slektstre som er over 50 år gammelt og nå skal jeg gå det nærmere i sømmene.Min oldemor Oline Margrethe Olsdtre (Trana) f. 14.7.1872 og døpt 2. 2. 1873 i Fosnes med Anton Nicolai Olsen (Trana) f. 11.12.1843 (Ogndal?) som far og Jonetta Jacobsdtr f. 16.5.1850 Fosnes som mor. Her er Anton med sin familie i 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1731&kenr=003&bnr=0079&lnr=000>Lenke og her er Anton og Jonetta ved tellingen i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Dette står i Bygdebok for Sparbu og Ogndal side 351, bind IX, under Trana:Ole Rasmusen Ole var født 1815 i en Løplass (VI/222), mens kona, Marta Sofie Olsdtr. var fra Nærøy og født i 1812. Barn: 1. Rafael Olaus, f. 1841. G.m. Anne Gurine Olsdtr. Glasøplass, Beitstad, og eier av bruket Åsen under Glasø. 2. Anton Nikolai, f. 1843. Flyttet til Namdalen i 1872. 3. Ove Mortinus, f. 1846. Flyttet til Hammerfest i 1865, men kom tilbake og ble i 1879 g.m. Abelona Petrovna Johandtr. Midjoplass, f. 1854. Videre opplysninger mangler. 4. Nils Andreas, f. 1851. Overtok plassen. 5. Ole, f. 1856. Død 1859, av kikkhoste. Ole Rasmusen er kalt husmann med jord i 1865, og har da satt en halvtønne poteter, men har verken korn eller husdyr. Så plassen var neppe mer enn hustomt med hage, og lå da også i Tranabakken. Ole er i 1875 kalt dagarbeider. Marta Sofie døde i 1869, og det er sønnen Nils som har plassen i 1875. Ole døde hos ham i 1898.Dette står på side 374 i samme bok, under gården Trana: Nils Olsen Ole Rasmusens sønn Nils Andreas, f. 1851, g.m. Margrete, døpt Johanna Margrete Johandtr. Midjoplass, f. 1851, ble husmann med jord i Tranabakken fra 1878, på plassen etter faren. Barn: 1. Sofie Marie, f. 1876. G.m. Isak Angell Larsen Schei, Leka, f. 1874. 2. Olga Johanne, f. 1879. G.m. Marius Ovesen Midjoplass. 3. Johannes, f. 1882. Overtok plassen. Kalte seg Brandtzæg. 4. Nils Marius, f. 1885. Utvandret til Amerika i 1906. 5. Marie, f. 1887. Flyttet til Steinkjer i 1907. 6. Signe Margrete, f. 1891. Død 10 dager gammel. 7. Signe Margrete, f. 1895. Død 8 dager gammel. Nils Olsen var tømmermann, en tid også sagbruksarbeider. Johanna og Nils døde med kort tids mellomrom i 1913, hun den 24. februar, han den 12. april. Nils Olsens plass lå nedenfor selve Tranabakken, men da militæret i 1916 skulle utvide sitt område på Sannan måtte husa fjernes. Sønnen Johannes hadde da overtatt plassen, og han fikk ny tomt litt ovenfor. Han flyttet da stua dit, samtidig som han bygde til noe, og den ble slik som den står idag.Ellers har jeg også kirkebøkene som dekker dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Her må jeg takke og bukke, tusen hjertlig takk. Jeg lurer på om du kunne gjøre et oppslag i kirkeboken for meg? Anton sine foreldre skal ha giftet seg 16 juli 1840 i Mære, hva står det ved vielsen deres?Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Følgende står i kirkeboka for Sparbu prestegjeld 1836 - 1848, side 215, Nr. 12, År 1840 :d. 16de Juli ved Mære'Ungkarl Ole Jörginius Rasmusen Löesplads' føde og oppholdsted 'Löesplads' Alder '26' Far 'Rasmus Olsen ''Pige Martha Sophia Olsdatter Löesplads' Fødested 'Næröen' Alder '28' Far 'Ole Nielsen'Forlovere 'Elling Ellingsen Löesplads og Anders Jacobsen Löe'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Igjen, tusen hjertlig takk. Nå begynner dem å 'spre' seg utover i område. Hvem bygdebøker må jeg se i for å finne mer informasjon?Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.