Gå til innhold
Arkivverket

[#30612] Kirkebok for Rana 1801

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner i Lillevannet i Rana var Erik Olsen født 22.06.1794, og han hadde en bror eller søster døpt i 1801. Ifølge bygdeboka ble broren Ola født 13.03.1801, mens jeg mener at det står at Milla ble født 13.02.1801 og døpt 2.påskedag 1801. Hva er riktig? Siden jeg har levert tilbake mikrofilmen med kirkeboka lurer jeg på om noen kunne slå opp og se hva som er riktig.Kan føye til at ved skiftet etter faren Ola Davidsen i 1806 er en sønn på 5 år som heter Ola, men han kan jo likevel være født noe senere enn 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Anne Lise!Det ser ut for med som presten har gitt barna Olle og Milla feil far og så rettet det opp igjen.Ole Davidsen Lillevatnet for døpt sitt barn Ole f. 13.mars 1801. Dp. 1 søndag etter påske. (Her har det først stått Nils Thomassen Øverbeklien som far)Og 2. søndag etter påske 1801 får Nils Thomassen Øverbeklien døpt sitt barn Mille f. 13.feb. (her har det først stått Ole Davidsen Lillevatnet som far)Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du slo opp for meg Solveig. Jeg fant barnet døpt 13.02 først, men det står jo om Ola født 13.03 i bygdeboka. Siden det ikke gikk an å få barn med en måneds mellomrom så jeg ikke videre etter 13.02 da jeg hadde mikrofilmen, men det burde jeg jo ha gjort. Så da fører jeg inn Ola som født 13.03.1801, og døpt 1.søndag etter påske 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kunne vært å få fadderne på Ola født 13.03, for de fadderne jeg har skrevet opp er jo selvfølgelig på den andre barnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Faddere på Olle er:Peder Larsen LeraamoenGulle Pedersen SnefjellaaenLars Haagensen BaasmoenDorthea ZachariasdatterBerett Olsdatter LillevatenMargretha Mathiasdatter YttermarkenSolveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Atter en gang takk Solveig, og alle fadderne ble ført rett inn på Olle i Brothers Keeper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.