Gå til innhold
Arkivverket

[#30619] Kjenner noen til Ole Anderssen f. ca. 1850 fra Næs i Hallingd. - død på Jevnaker

Gjest Vibeke Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Jansen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger vedr. min tipp-oldefar. Min oldemor Mathilde Olsdatter født på Gaustadeie på Jevnaker i 1881, var datter av Karoline Andreasdatter og Ole Anderssen. De var ikke gift, men fikk 2 barn sammen. Barn nr. 2 var Anna Olina født 1884 på Vangseie. Ole Anderssen dør av tæring 24/3 1885 og begraves på Jevnaker. Har forsøkt å finne flere opplysninger om han, men står litt fast siden jeg ikke har noen farsnavn å forholde meg til. Er det noen som kan hjelpe meg med noen flere opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Farens navn var vel Anders, men alle opplysningene vil du jo kunne finne i kirkebøkene fra Jevnaker. Det skulle ikke by på så store problemer siden det er på slutten av 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jansen

Joda, jeg har også trukket den konklusjonen om at farens navn er Anders. Problemet er at siden han ikke var gift har jeg ingen flere opplysninger om farens fullstendige navn. Dessuten har jeg heller ingen konkret fødselsdato. Han er oppgitt med fødselsår 1853, 1850 og 1851 i kirkebøkene for Jevnaker under dåp til barna samt som død. Jeg har sjekket kirkebøker for Nes i Hallingdal, men der er det minst 2 Ole med farsnavn Andersen i dette tidsrommet, så det hadde vært fint å finne den riktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes bare 2 Ole Andersen som kan være født 1850 - 1853. O.A. 13 år på Heipladsen far Anders Hansen og O.A. 12 år Martinbraaten far Anders Iversen.Ole Andersen som var 8 år(f.1858), far Anders Andersen Gire, ser ut til å bo i Hole i 1900. Da er det 1 mindre å lete etter.Kanskje noen av de andre døde unge. Har du sjekket om det finnes utflytter- eller innflytterlister for Nes og Jevnaker for f.eks. 1865-1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jansen

Jeg har sjekket både utflytter- og innflytterlister for Nes og Jevnaker uten å finne noen Ole Anderssen desverre...Har du noen flere tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har du sjekket de to barnas faddere? Hvis det finnes noen med etternavn Andersen eller Andersdatter kan jo dette være søsken av Ole. I enkelte tilfeller så har iallefall slike opplysning ført meg videre bakover når det ellers har vært vanskelig å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at du har sjekket det meste. Så hvordan er det med gifte Ole A. i Nes eller naboområder fra ca. 1870, har du sjekket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Terje Østro skriver på bygdeboka om Nes. Han vet helt sikkert dette. Jeg vet ikke epost-adressen, men post-adressen er i hvert fall 3550 GOL.Har du sjekket i folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jansen

Har sjekket folketellinger og faddere uten hell. Har imidlertid IKKE sjekket gifte i Nes fra 1870, så det er en mulighet. Takk til Espen for adressen til Terje Østro. Den kilden skal jeg forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Østro

Har sett på problemmet ditt. Det er en som høver på Hildeeie i Flå (under Nes prestegjeld), f 1852 og konf. der i 1868. Men for å være på den sikre sia som det heiter, bør du se på dødsmelinga for din Ole Andersen i 1885. Der vil det eventuelt stå arvinger/skyldskap. Og hadde han penger etter seg blei det gjerne skifta etter han. Disse opplysningene får du på Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jansen

Tusen takk for informasjonen Terje. Jeg har aldri benyttet meg av dødsfallslister før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg går fram for å finne det. Vet du om jeg må til statsarkivet på Hamar, eller tror du det finnes noe her på statsarkivet i Kongsberg?Penger hadde han nok ikke skal en tro det som står i kirkeboka. Der er det reigstrert at han er en ugift man og fattig ungkar (han døde av tæring), så noe skifte ble det vel dårlig med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Hei! Jeg vil tru at du kan skrive til Statsarkivet i Hamar for å få de opplysningene du er ute etter. Eller du kan prøve å ringe. Du må ha med dødsdato og år, og kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jansen

Hei Terje. Har vært i kontakt med statsarkivet på Hamar uten å bli særlig klokere. I sorenskriveren dødsfallmelding står det: 'Fattiglem Ole halling på Hensrudeie, døde 24 mars. Arvinger var ikke oppgitt, men avdøde etterlot seg ingen ting. Har du flere tips om hvordan jeg kan være sikker på at dette er den 'Ole Andersen' jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Hei! Da er vi kommet så langt. Det er nok ikke tvil om hvor han kommer fra, og da får jeg se litt mer etter han her i dalen. Jeg skal se på fattigprotokoller og andre kjelder. Dette kan ta litt tid, men jeg skal si fra når jeg har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Geir Arne Myhrstuen

Hei! Har opplysninger om Anna Olina Olsdatter født 24/7 1884, etterkommere av henne, ta kontakt med meg på geir.a.myhrstuen(alfakrøll)hebb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.