Gå til innhold
Arkivverket

[#30620] Martin Johansen Bjerketveit, f 1877 i Vaaler i Østfold. Lærer på Tofte i Hurum.

Gjest Eivind Bjerketvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Bjerketvedt

Jeg skulle gjerne hatt noen opplysninger om foreldrene til min tip-oldefar Martin Johansen Bjerketveit f. 1877 i Våler. Hans far var lærer Johan Hansen og moren var Elen Hansdatter, men de var ikke gift etter det jeg vet. Elen Hansdatter har antagelig også en sønn med navn Lauritz født ca. 1856. Har du noen opplysninger om disse personene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS står det at Martin var født 1/6 1877 på Svinndal, og foreldrene var Johan Hansen Gangestad og Elen Hansdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Bjerketvedt

Tusen takk for informasjonen så langt. Er det noen som kan fortelle meg hva FS står for? Er dette en kilde som det er mulig å søke i for oss 'nybegynnere'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager, jeg visste ikke at du var nybegynner.FS står for Familysearch (mormonerne). FS er veldig god å bruke som hjelp til å finne opplysninger man mangler. Nå står jo ikke all verden der, men veldig mye. Men husk at alt man finner der må sjekkes mot kirkebøkene da opplysningene ikke alltid er å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg finner i FamilySearch: Elen Hansen Birth: 19 MAR 1832 Svendal, Ostfold, Norway Father: Hans Larsen Sukke Mother: Marthe Eriksen LundemI Våler bygdebok, gårdshistorie for Svinndal av Einar Pedersen, del 1, s 643, Sandbråten (bnr 3) under Sukke: Hans Larsen 1806-83, sønn av Marthe Fredriksdatter og Lars Hansen (sønn på Nordre Sukke). G 1825 m Marthe Eriksdtr, 1800-79, datter av Sidsel og Erik Markussen Søndre Lundem. Blant barna er Ellen, født 1832, (bosatt) Bingen under Bjerketvet.I del 2, s 197, Bingen under Bjerketvet: Ellen Hansdtr, f 1833. Datter av Marthe og Hans Larsen Sandbråten. Ugift. Barn: Martin Johansen 1877. Ellen hadde tidligere eid Vika i noen år. Hun kom til Bingen i 1891 og bodde der til ca 1900. Hun ble i dagligtale kalt Ellen Bingen.I del 2, s 135, Vika (bnr 5 under Vestre Langbråte): Ole Nilsen kjøpte Vika av Hans Larsen i 1859 for 100 spd. Det var meningen at Ole skulle gifte seg med Ellen, datter til Hans Larsen. Det var lyst til ekteskap, men noe giftemål ble det ikke.I bygdeboka kan man følge slekta tilbake til 1684 på Nordre Sukke og før 1673 på Fløter.(Det er mulig at Laurits Baltsersens far er 'min' Baltser Syversen, født 1838 på Kirkerød i Svinndal. Han er godt gift (med Karen Johannesdatter) i 1865, og han var bare 18 i 1856, men jeg finner ingen annen Baltser Syversen født i samme tidsrom eller i live i 1865. Må sjekkes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Bjerketvedt.

Takk for flere opplysninger. Jeg har også kommet litt videre, og kan opplyse deg om at i Kirkeboka for Våler finner jeg Laurits f. 27. september 1856, døpt 2 november, av ungkarl Baltser Syversen Kirkerød og Ellen Hansd. Langebraateplads. Så det er nok godt mulig at vi snakker om samme person. Ellen bor forøvrig sammen med sønnen Martin på Hurum i 1900, hvor han i 1899 giftet seg med Anne Halvorsdatter Landsverk fra Hitterdal. Datteren Anne Marie er min bestemor og lever i beste velgående. Laurits finner du på Østre Aker under folketellingen for 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig, Eivind! Da har du hjulpet meg masse. Jammen er det samme Baltser og samme Ellen! Jeg fant Martin og Ellen på Hurum, og Laurits er 'agent i vine' og gift med Lina, ikke sant? Sønnen Edvind er femmenning til min mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops - litt feil, ikke så viktig for dere kanskje, men: Det er Laurits som er min mormors femmenning. Og nå skal jeg legge dem inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Siri A. Baklid

Min søster er samboer med en Bjerketveit (også tippoldebarn av Martin)og vil at jeg skal se om jeg klarer å finne ut litt om slekta. Fant en del her! Fint om du kan ta kontakt med meg på sbaklid@start.no, Eivind!Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.