Gå til innhold
Arkivverket

[#30621] Datoangivelse i kirkebok?

Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Hva betyr disse datoangivelsene hentet fra kirkebøkene?1. Pridie Dnica XVII a Trin.2. Dn. XXII a Trin.3. Pridie OculjFinnes det en oversikt som viser denne inndelingen av kirkeåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Sålangt min kalender-latin rekker betyr datoangivelsene som følger:1. Pridie Dnica XVII a Trin = Dagen før (Pridie) 17. søndag (Dominica) etter pinse.2. Dn. XXII a Trin = 22. søndag etter pinse.3. Pridie Oculi = Dagen før 3. søndag i faste.Du trenger å vite hvilket år det dreier seg om før å finne datoen. Mange kalender-programmer du finner på nettet har også latinske kirkekalendere.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan også anbefale Bauers kalender, og den kan en laste ned fra internett. Det er vel denne som Dages kalender er bygget på? Man må være påkoblet for å kunne lese fra Bauers kalender, og det er vel kanskje en ulempe i forhold til Dage hvor en kan lese frakoblet. Tror man må ha bestemte programmer for å kunne laste ned Dage slik at en slipper å være påkoblet, og selv har jeg bare kunnet laste ned Bauers kalender etter siste formatering av harddisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dage er helt riktig basert på Bauer. En trenger ingen bestemte programmer for å kunne laste ned Dage, men når filen er lastet ned må den unzippes før den kan installeres.Det er også noen feil i Dage - jeg vet ikke om denne feilen stammer fra Bauer. Det dreier vel seg hovedsakelig om en av Maria-festene, jeg husker ikke hvilken i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.