Gå til innhold
Arkivverket

[#30640] Skifte i Voss - Glimme


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Peder Knudsen Store Ringheim og enken Marite Larsdatter Glimme giftet seg 1720 i Voss. Hun døde 1750, han 1766 i Glimme. Ble det skiftet etter Marite og Peder?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei BarbaraEr dette samme Peder som 'min' enkemann Per Knutson Glymme som gifter seg for andre? gang med Kirsten Knutsdatter Finne i 1755? Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Anita, det kan nok være samme mann. Jeg håper Yngve Nedrebø kan besvare spørsmålet, hvis det finnes noen skifte etter Peder. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke Peder Knudsen eller Marite Larsdatter under Ringeim i skifteregisteret for Hardanger og Voss 1695-1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det skal finnes skifte etter både Marta og Per.Her blir vi ute for noe jeg vil kalle et anetavlefenomen. Når folk flyttet, fikk de et nytt gårdsnavn i navnet sitt. I anetavler med plass til bare ett navn, har mange ført opp gården der folk var født og ikke gården der de bodde. Når dette blir gjentatt mange nok ganger av mange nok slektsgranskere, vil navnet sementere seg. En kan diskutere om det er riktigst å bruke navnet på gården der folk er født eller der de faktisk bor. Jeg holder helt klart på det siste.Marta og Per bodde på Glymme. Det skal være skifte etter henne 1751.Per og Kirsten bodde på Store Rokne, i alle fall en stund, men Kindem omtaler skiftet etter Per på Glymme.Jeg har notert følgende:Marta var datter av Lars Tormodson Glymme (ca 1642 - 4 mai 1732, 90 år) og Ragnhild Olsd (skifte 15 nov 1719).Marta (ca 1687 - 20 des 1750, 63 år) var første gang gift 25 jun 1713 med enkemann Lars Sjurson Møn (ca 1671 - ca 1718) som kom fra Vike. Marta og Lars er omtalt på Glymme og hadde fire barn.Marta var gift andre gangen 9 jun 1720 med Per Knutson Nedre Ringheim (ca 1697 - 11 mai 1766, 69 1/2 år). Marta og Per er omtalt på Glymme og hadde fem barn.Per var gift andre gangen 4 nov 1755 med enke Kirsten Knutsd Store Rokne (ca 1697 - 26 jan 1772, 73 1/2 år) som kom fra Finne. Per og Kirsten er omtalt på Store Rokne og Glymme.Kirsten var gift første gangen 25 jun 1719 med Brynjulv Torgeirson fra Hydle ( ca 1696 - 9 jul 1752, 57 1/2 år). Kirsten og Brynjulv er omtalt på Store Rokne og hadde fem barn.Det står ikke klart hos Kindem om Per og Kirsten bodde på Store Rokne eller Glymme, men det står under Glymme at det var jordegods i Glymme og Store Rokne i skifet etter Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Takk til både Barbara og Norodd for utfyllende og oppklarende informasjon :-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

En liten korreksjon. Kindem skriver at Marta hadde fire barn med Lars. Det riktige er at hun hadde to (Sjur 1715, død ug 1736, og Magne 1717). De to døtrene (Gjertrud ca 1706 og Herborg ca 1708) må være av første ekteskapet til Lars. Jeg har notert dette fra før og burde fått det med i innlegget i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.